Yoghurt

Marsbolla

Betatt av forumet
Fra ca når kan barna spise yoghurt? Og hva slags typer kan de få? Er det f.eks greit å gi Sprett eller Safari, eller bør man begynne med noen andre typer?
 
Jeg ville venta med det til de er ett år. De kan vel få noe melkeprodukter i mat, som yoghurt naturell og kefir.
Sånn rent ernæringsmessig er det vel ikke noe poeng med yoghurt heller, de får nok kalsium fra mm/mme og i babygrøt.
 
Lurer på om ikke hs sa til meg at de kunne få yoghurt og melk i maten fra de var ca 10 mnd, men at vi måtte vente med å gi melk som tørstedrikk til han var 1 år. Uten at jeg skal være helt bastant.
 
Det er veldig variabelt.
Da jeg veide henne sist ved 8 mnd fikk jeg beskjed om å innføre
(hel)melk, både som drikke, ost, yoghurt, A38 (vet ikke hva det er på Norsk, biola kanskje?) osv. helst hver dag.

Så her drikker hun melk.
Foreløpig har hun kun fått yogolino og ellas kitchen yoghurt (gresk med skogsbær).
 
Anbefalingen jeg fikk av hs i går var å innføre ved 10mnd alder.
Hun kunne få smør på skive og melkeprodukter i maten (men ikke ren fløtesaus)

Det jeg stusser på: hvorfor får en kjøpt yoghurt med bananglass som er fra 6mnd oppover? Glemte helt å spørre i går..
 
Takk for svar! :) Lille her er litt grøtlei, så jeg ser fram til at vi kan bruke mer melkeprodukter. Men jeg tenker vi venter til ca 10 mnd med yoghurt.
 
Anbefalingen jeg fikk av hs i går var å innføre ved 10mnd alder.
Hun kunne få smør på skive og melkeprodukter i maten (men ikke ren fløtesaus)

Det jeg stusser på: hvorfor får en kjøpt yoghurt med bananglass som er fra 6mnd oppover? Glemte helt å spørre i går..
Du får vel ikke kjøpt noe med yoghurt fra 6 måneder med norsk merking.
Da må du ta noen som er merket med høyere alder.
I Sverige er de merket fra 6 måneder.
 
Takk for svar! :) Lille her er litt grøtlei, så jeg ser fram til at vi kan bruke mer melkeprodukter. Men jeg tenker vi venter til ca 10 mnd med yoghurt.
Får hun ikke mm/mme? Da er det jo ikke så viktig med den grøten.
Brokkoli f.eks. er jo en god kilde til kalsium, kan jo gi henne ulike typer grønnsaksmos i tillegg til middagsglass f.eks.
Og brødskive med leverpostei for jern.
 
Melk er etter 1 år. Fordi det hemmer opptak av jern. Jernlagerene er tomme ved rundt 6 mnd, så da må de fylles opp. Men de kan få litt som tynt lag margarin på skiva osv, men skal helst ikke ha for store mengder før etter 1 år :)
Lurte også når jeg såg det glasset til Nestle i butikken. Men mme er jo også basert på melk, og noen grøter. Så litt får de i seg og tåler uansett
 
Får hun ikke mm/mme? Da er det jo ikke så viktig med den grøten.
Brokkoli f.eks. er jo en god kilde til kalsium, kan jo gi henne ulike typer grønnsaksmos i tillegg til middagsglass f.eks.
Og brødskive med leverpostei for jern.

Joda, hun får både mme, grønnsaker, middag, grøt, brødskiver med pålegg osv, så hun lider absolutt ingen nød i matveien ;-) Jeg var bare litt nysgjerrig på når yoghurt kunne innføres ;)
 
Välling er feks kun basert på melk og kan gis fra 6mnd alderen.
 
Back
Topp