Yngst i barnehagen

Fru Fjoms

Flørter med forumet
hei, og hjelp!
Sønnen min har akkurat begynt i en liten familiebarnehage for en uke siden, men så har vi fått tilbud om plass i barnehagen til storesøster. Det vil gjøre hverdagen en del lettere for oss. Det som gjør meg usikker på om vi skal bytte er at han i storesøsters barnehage blir desidert minst, han har akkurat fylt 1 år, og alle de andre barna er 2 eller 2,5 år i høst. I familiebarnehagen der han går nå er det derimot mange som er ca like gamle som han. Usikker på hvor mye vekt vi skal legge på det. Noen som har erfaring med en liten mini i bhg som er yngre enn de andre? Noen pedagoger der ute kanskje - hvor viktig er dette for de aller yngste? På forhånd takk for innspill til dette lille luksusproblem
 
Ville byttet. De får mye utbytte av å lære sv eldre barn også, lettere for hverdagen, en glede å ha søster å se ute. Dessuten kommer det vel andre på samme alder som han også etterhvert.

Våre har «alltid» vært de yngste de første mnd. Her begynte de 10,5 mnd gamle og da var de andre 1,5-2 år, men når de hadde gått et par mnd kom det barn på samme alder.
 
Storebror var den eneste 1 åringen som begynte på sin avdeling sist høst. De andre barna som begynte hadde fylt 2 år. Storebror har også vært veldig sent motorisk utviklet, pga uoppdaget cøliaki. Så når han begynte (han var 15 mnd) kunne han verken sitte eller krabbe (ålte seg rundt). Både vi og barnehagen var veldig spent på hvordan det ville gå, men det gikk over all forventing. De store barna tok hensyn til han og passet på at han ble inkludert. Storebror gjorde store utviklingssprang de første 2 mnd - lærte både å sitte og krabbe. Nå er det lillesøster sin tur å begynne. Hun vil også bli minst på sin avdeling. Men denne gangen er jeg ikke bekymret :)
 
Tror nok det vil gå fint å være yngst. Hvor mange barn er det per avdeling/base?

Og så blir der jo mye lettere for deg selv om du har begge to i samme barnehage
 
Det går nok fint å være yngst, kommer nok flere barn etterhvert som er yngre. Eldste min vil alltid være yngst på sitt kull siden han er født på nyttårsaften (selv om det var flere på hans alder som begynte samtidig). Han virker derimot yngre enn de andre fordi han har vært sent ute med alt; sen med å krype, gå, snakke, slutte med bleie osv osv. Alle de andre barna på hans kull er nå bleiefri (de er 4 eller blir 4 i år), prater godt slik en 4 åring skal osv. Gutten min blir ofte kalt for lille (navn). De i bhg sier at han er jo ikke liten han er like gammel som de andre. Men han prater veldig godt hjemme nå ifht hva han har gjort men er veldig stille i bhg med mindre han glemmer seg ut i leken. Så nå er det bare å få språket skikkelig på plass (henvist til logoped) og få bort bleien :).
 
Håper dere finner en god løsning på det
 
Han vil ikke være yngst hele tiden, det kommer andre som vil være på hans alder. Prøv å se fordelene med det:
Flere å strekke seg etter, får ofte "mer" oppmerksomhet pga han er minst, både av personalet, men også de andre barna. Som oftest i familiebhg så er det ikke en pedagog på huset hver dag, det er det i vanlig bhg. (Vet ikke hvordan det er i deres familiebhg, men skriver utifra hvordan det er i mange)
Kun en bhg å levere/hente i, kjenner som oftest rutiner, personalet osv godt.
Hilsen en ped.leder på småbarna.
 
Jenta mi begynner i bhg nå og er definitivt yngst av alle.. Fordelen er at hun får mye mer alenetid med de voksne, og hun følger veldig med på hva de store gjør og hermer etter lyder, språk og bevegelser. Det virker som de andre barna passer litt på henne :happy: Og ville værtfall byttet slik at barna dine går i samme bhg, det virker jo mye enklere enn å ha to
 
Går nok fint p være yngst men jeg ville nok ønsket flere barn på samme alder og sp tenker jeg mange familiebhg er supre å starte i
 
Bytt. Det er jo ikke alltid han skal være minst. Bare i en periode til yngre barn begynner. Kanskje allerede fra 1. januar. Jeg hadde uten tvil byttet for å spare 20 min. på levering hver morgen og ettermiddag. Er snakk om mye tid du kan bruke mer fornuftig.
 
Back
Topp