Xonvea

Kålrot

Flørter med forumet
Aprilspirene 2025
Jeg er veldig plaget med kvalme. Har hentet ut xonvea, men jeg er så ambivalent til å ta dem. Dette pga bivirkninger, men også at jeg føler jeg ikke bør ta det med mindre det er strengt nødvendig (jeg kaster ikke opp), og det er dyrt. Legen sa jeg kan ta det her og der når jeg selv ønsker det, men på internett står det at man må ta det daglig. Noen erfaringer eller tanker som kan hjelpe på?
 
Jeg gikk på xonvea i 3 dager. Gikk over til postafen i går. Er litt engstelig når det gjelder å prøve ny medisin, så jeg tok kun 1 tablett (vanlig dosering er 2) på kvelden. Og det var det. Det hadde absolutt effekt! Og jeg kjente meg nesten ikke kvalm. I mitt tilfelle ble jeg så tappa av energi og søvnig/døsig at jeg heller foretrekker litt kvalme og postafen istedet. Anbefaler xonvea hvis du sliter ordentlig med kvalme, noen syns det er godt p bli søvnig og få sove ekstra mye. Kan hende du responderer bra på medisinen
 
Jeg er veldig plaget med kvalme. Har hentet ut xonvea, men jeg er så ambivalent til å ta dem. Dette pga bivirkninger, men også at jeg føler jeg ikke bør ta det med mindre det er strengt nødvendig (jeg kaster ikke opp), og det er dyrt. Legen sa jeg kan ta det her og der når jeg selv ønsker det, men på internett står det at man må ta det daglig. Noen erfaringer eller tanker som kan hjelpe på?
Først og fremst: jeg føler med deg! Har vært kvalm og spydd siden uke 6, er nå uke 11. Jeg begynte på xonvea i uke 7 og slet med munntørrhet og søvnighet i starten, men syntes det bedret seg etter et par ukers bruk. Slik er det jo med mange medisiner, at bivirkningene er verst i starten. Sånn sett kanskje ikke lurt å bruke dem av og på, men heller fast? Xonvea er førstevalg (likestilt med postafen + vitamin B6) ifølge nasjonal veileder i fødselshjelp, som er den medisinske veilederen gynekologene og en del fastleger bruker. I veilederen står det også at man skal bruke det fast, og at man kan forsøke å trappe ned forsiktig etter én ukes symptomfrihet. Det er regnet som helt trygt, og har vært førstevalg i USA og Storbritannia i mange år allerede
 
Jeg begynte på xonvea denne uken, og det har gjort underverker på kvalme og energi til å gjøre andre ting enn å ligge på sofaen og sove. Ja, jeg blir trøtt - men heller det enn å gå rundt å brekke meg mange mange ganger til dagen og føle meg kvalm og uvel konstant. Gått fra kvalme 90% av dagen til småkvalme kanskje 4-6 timer (men overkommelig kvalme). Jeg kastet ikke opp før medisinbruk, men synes absolutt jeg har fått bedre livskvalitet etter å ha funnet noe som hjelper.

En må jo såklart kjenne på selv hva en er komfortabel med og hva som er viktigst for en selv ❤️ For meg er det viktig med overskudd til andre ting og fysisk aktivitet.
 
For meg var kvalmen begrensende på hva jeg kunne gjøre og ikke, og derfor var det riktig for meg å bruke medisiner :)
 
Jeg har brukt xonvea i et par uker nå. Ja det er dyrt, men føler det er verd det. Kvalmen er minimal/helt borte for det meste, men ja jeg ble veldig trøtt. Spesielt i begynnelsen. Det er et jo egentlig et antihistiamin, og de er jo kjente for å gi trøtthet. For min del har den verste trøttheten gitt seg nå. Jeg tar 2 tbl kveld, og 1 morgen, for god effekt hele dagen. Hver gang kvalmen faktisk kommer snikende så er jeg glad for at jeg som oftest ikke er kvalm :cat:
 
Tusen takk for så mange og gode svar! Det gjør meg mye tryggere på å gjøre et forsøk. Det er så typisk oss kvinner å skulle stå i ubehag, men det et jo som flere her påpeker veldig viktig med livskvalitet! Jeg håper også at det kan føre til at jeg orker litt mer fysisk aktivitet, frisk luft og sunn mat- det er jo viktig det også, både for meg og den lille i magen.

Jeg tar 2 nå i kveld, som jeg ser er anbefalt. Kan jeg forvente å merke bedring i morgen allerede, slik at om jeg ikke merker bedring på morgenen så bør jeg ta da også?
 
Tusen takk for så mange og gode svar! Det gjør meg mye tryggere på å gjøre et forsøk. Det er så typisk oss kvinner å skulle stå i ubehag, men det et jo som flere her påpeker veldig viktig med livskvalitet! Jeg håper også at det kan føre til at jeg orker litt mer fysisk aktivitet, frisk luft og sunn mat- det er jo viktig det også, både for meg og den lille i magen.

Jeg tar 2 nå i kveld, som jeg ser er anbefalt. Kan jeg forvente å merke bedring i morgen allerede, slik at om jeg ikke merker bedring på morgenen så bør jeg ta da også?
Jeg tok 2 tbl første, andre og tredje dag og økte til 3 tbl (1 morgen og 2 kveld) på dag 4.

Legen og pakningsvedlegget sier at man bør øke på dag 3 hvis manglende bedring, og ny økning igjen på dag 4 hvis manglende bedring igjen. Det står veldig godt forklart i pakningsvedlegget om du blir usikker :) Jeg valgte likevel å avvente økning en ekstra dag for å se om jeg følte meg «god nok» eller ikke. Første dagen jeg tok 3 tabletter var jeg stuuptrøtt på dagen, men kjente likevel at jeg hadde mye mer overskudd, og fikk inn min første treningsøkt på veeeeldig mange uker ❤️
 
Tusen takk for så mange og gode svar! Det gjør meg mye tryggere på å gjøre et forsøk. Det er så typisk oss kvinner å skulle stå i ubehag, men det et jo som flere her påpeker veldig viktig med livskvalitet! Jeg håper også at det kan føre til at jeg orker litt mer fysisk aktivitet, frisk luft og sunn mat- det er jo viktig det også, både for meg og den lille i magen.

Jeg tar 2 nå i kveld, som jeg ser er anbefalt. Kan jeg forvente å merke bedring i morgen allerede, slik at om jeg ikke merker bedring på morgenen så bør jeg ta da også?
Glemte å skrive at jeg ble bedre allerede dagen etter jeg tok de første tablettene, med mindre brekninger enn dagene før, selv om kvalmen var tilstede. Med økning i dose til totalt 3tbl ble kvalmen og brekningene markant bedre.
 
Jeg tok 2 tbl første, andre og tredje dag og økte til 3 tbl (1 morgen og 2 kveld) på dag 4.

Legen og pakningsvedlegget sier at man bør øke på dag 3 hvis manglende bedring, og ny økning igjen på dag 4 hvis manglende bedring igjen. Det står veldig godt forklart i pakningsvedlegget om du blir usikker :) Jeg valgte likevel å avvente økning en ekstra dag for å se om jeg følte meg «god nok» eller ikke. Første dagen jeg tok 3 tabletter var jeg stuuptrøtt på dagen, men kjente likevel at jeg hadde mye mer overskudd, og fikk inn min første treningsøkt på veeeeldig mange uker ❤️
Tusen takk for svar!! Så fantastisk! Jeg merker faktisk bedring på kvalmen allerede. Er ikke helt borte, men er som om medisinen har tatt de verste toppene. Hurra!! Er dog veldig trøtt/fatigued, men det går bra. Har vondt i hode, er det vanlig? Kan ikke huske å ha lest det? Sliter med migrene, så kan være det, men ser man må rådføre seg med lege om man kan ta smertestillende samtidig.
 
Tusen takk for svar!! Så fantastisk! Jeg merker faktisk bedring på kvalmen allerede. Er ikke helt borte, men er som om medisinen har tatt de verste toppene. Hurra!! Er dog veldig trøtt/fatigued, men det går bra. Har vondt i hode, er det vanlig? Kan ikke huske å ha lest det? Sliter med migrene, så kan være det, men ser man må rådføre seg med lege om man kan ta smertestillende samtidig.
Ååh så godt du merker bedring allerede! Jeg synes trøttheten ble bedre etter noen dager, når kroppen har vendt seg til det.

Hodepine og migrene er dessverre oppført som bivirkninger.. Vil tro man kan ta paracet hvertfall, men går jo an å ringe til legevakten og høre om det/andre medisiner i forhold til den.
 
Min opplevelse er mye av det de andre skriver her. Jeg kastet heller ikke opp da jeg begynte på xonvea, men var kvalm i ca 15-18 timer i døgnet og det gikk veldig utover livskvalitet. Jeg husker fra sist at jeg følte kvalmen ble bedre når jeg kastet opp, så oppkast er (for meg) ingen målestokk for grensen for når man er kvalm «nok». Kun kvalme er verre syns jeg.

Ang bivirkninger har jeg også merket at jeg blir mer trøtt og vondt i hodet, men det gikk seg til etter 10 dagers bruk. Livskvaliteten min er mye bedre etter jeg begynte på de, så anbefaler å prøve i hvert fall :happy:
 
Jeg er nå ferdig med min andre uke på Xonvea, hvor legen har anbefalt 4 tabletter daglig. Det hjelper litt, dog jeg fremdeles sliter noe voldsomt med kvalme. Ønsker ikke tenke meg til hvordan det hadde vært uten pillene. Kvalmen tar all glede bort fra graviditeten.
 
Er på dag 5 nå, måtte øke dosen i dag da jeg har vært mye kvalm siste 2 dagene. Er fremdeles kvalm, og helt utrolig trøtt/ utkjørt og har hodepine. Er spent på om det stabiliserer seg
 
Er på dag 5 nå, måtte øke dosen i dag da jeg har vært mye kvalm siste 2 dagene. Er fremdeles kvalm, og helt utrolig trøtt/ utkjørt og har hodepine. Er spent på om det stabiliserer seg
Er du i tillegg til å ta de sykemeldt eller jobber du helt/delvis? Jeg har vært 80 % sykemeldt fra kontorjobb siden jeg begynte på de, og det har vært helt nødvendig fordi jeg kjenner jeg trenger mye hvile for å holde kvalmen nede. Var redd legen skulle mene det var enten sykemelding eller Xonvea, men heldigvis fikk jeg begge deler.
 
Er du i tillegg til å ta de sykemeldt eller jobber du helt/delvis? Jeg har vært 80 % sykemeldt fra kontorjobb siden jeg begynte på de, og det har vært helt nødvendig fordi jeg kjenner jeg trenger mye hvile for å holde kvalmen nede. Var redd legen skulle mene det var enten sykemelding eller Xonvea, men heldigvis fikk jeg begge deler.
Jeg er også delvis sykemeldt og bruker Xonvea. Dager hvor jeg pusher kroppen for mye med jobb eller sosialt, så blir jeg mye dårligere..
 
Sniker fra februar.
Jeg har stått på xonvea siden uke 7-8, og det har seriøst reddet dette svangerskapet. To ganger tidligere har jeg vært kvalm, sykemeldt og i elendig forfatning. Denne gangen er jeg i full jobb, jogger som vanlig og føler meg 100% som meg selv. Jeg måtte opp på max dose med en gang for å få effekt, og i den aller verste perioden var jeg kvalm av og på noen timer om dagen likevel, men betydelig bedre enn uten xonvea. De første par ukene var jeg veldig trøtt/følte meg sløv, men det gikk over. Nå er jeg i uke 20, og har kunnet trappe ned til kun 2 tabletter om kvelden - da blir de heller ikke så veldig dyre, når pakka varer dobbelt så lenge. Jeg forventer å måtte stå på dem helt ut, jeg ble aldri kvitt kvalmen helt med de to eldste - men det er helt greit så lenge formen er så god som nå! Dette er et preparat som er testet ut i flere tiår i USA, så jeg føler meg helt trygg på at det ikke er farlig for meg eller baby.
 
Er du i tillegg til å ta de sykemeldt eller jobber du helt/delvis? Jeg har vært 80 % sykemeldt fra kontorjobb siden jeg begynte på de, og det har vært helt nødvendig fordi jeg kjenner jeg trenger mye hvile for å holde kvalmen nede. Var redd legen skulle mene det var enten sykemelding eller Xonvea, men heldigvis fikk jeg begge deler.
Jeg er 100% sykemeldt. Har ikke sjans til å jobbe dessverre. Jeg var også redd for det samme, eller å bli presset til å ta medisin for å kunne gå på jobb. Men ble betrygget fra jordmor at det ikke skal være sånn at man må skal måtte ta medisin for å gå på jobb. Nå endte jeg jo med det uansett, men det er mer for livskvalitet og at jeg kan spise sunnere og være i mer aktivitet, men er ikke der enda dessverre
 
Jeg er 100% sykemeldt. Har ikke sjans til å jobbe dessverre. Jeg var også redd for det samme, eller å bli presset til å ta medisin for å kunne gå på jobb. Men ble betrygget fra jordmor at det ikke skal være sånn at man må skal måtte ta medisin for å gå på jobb. Nå endte jeg jo med det uansett, men det er mer for livskvalitet og at jeg kan spise sunnere og være i mer aktivitet, men er ikke der enda dessverre
Så bra du har fått sykemelding, og veldig godt poeng fra jordmoren din! Håper hodepinen og trøttheten stabiliserer seg når du har gått på de litt lenger :)
 
Back
Topp