Wok og kinamat:)

jcecilie

Gift med forumet
Er det noen her som har noen gode oppskrifter på wok og kinamat,thaimat? Mexicansk mat er jo godt det også, så bare å komme med oppskrifter på dette også[:)]
[:)][:)][:)][:)][:)]
Synes wok og kinamat er kjempe godt, men er ikke god på å lage det siden det blir frosene grønnsaker i woken, og sausen blir som regel søt sur saus på glass. Kinamat bestille vi, men blir dyrt i lengden[:)]

Jepp da.

Men blir ganske enkelt her å.

Svinekjøtt
Frossen wokblanding
litt ekstra paprika, løk, guelrøtter o.l

Over dette krydrer jeg med diverse og har over litt santa maria terriaki saus.

Nudlene tar jeg en runde i wokpanna når de er ferdige, har over litt krydder og sweet soyasaus.

Og denne er bare digg..

Diverse fisk.
Gulerøtter
Poteter
Squash
Paprika
Brokkoli

Skjær alt i terninger.

Wok grønnsakene møre.
Stek gjerne fisken for seg og ha oppi.

Ha over krydder og fløte.

Har laga denne på bål ute i bhg og nesten samtlige unger spiser. Så måtte prøve hjemme. Smaker helt fantastisk.

takk takk[:)]

Andre med noen gode oppskrifter?  [:)][:)][:)]

De grønnsaker du måtte ønske. Jeg bruker

- Gulrot
- Blomkål
- Brokkoli
- Sukkererter
- Rødløk
- Bambusskudd
- Vannkastanjer

Kutt bitene i passe store biter.

Wok først de grønnsakene som bruker lengst tid. Med mine grønnsaker

1-brokkoli og blomkål
2-gulrot, løk og sukkererter
3-bambusskudd og vannkastanjer

Når det er ferdig woket tar du det av pannen å wokker neste grønnsak.

Så woker du kjøtt av det slag du vil ha.

Jeg bruker

- Kylling eller
- Svinekjøtt

Bland alt sammen og tilsett saus du vil ha på.

Jeg bruker Sweet Chillisauce.

Kok ris til ha soyasaus på risen :)

Kan også bruke Wok nuddler i stedet, men jeg liker best ris til ;)

Vi bruker mest kyllingfilet, men også svinekjøtt, scampi og oksekjøtt. Grønnsaker er forskjellig, men har som regel alltid i;
ingefær
hvitløk
chili
løk
gulrot
brokkoli/blomkål

bruker også;
sukkererter
minimais(helst ferske)
paprika
tomat

Bruker ris el nudler
Lager sursøt saus selv, er myyye bedre enn den på glass. Lager også pad thai saus, nammmmm[8D] Ellers liker jeg å bruke blue dragon sine sauser, de er veldig gode når man skal bruke ferdiglaget[:)]

BIFFSALAT MED THAISMAK

400 g mør biff
2ss olje¨
2 sjalottløl
1 bunt vårløk
1 agurk
ca 10 cherrytomater
1 romano eller isbergsalat

Dressing
3ss limesaft
2 ss sukker
2ss soyasaus
1 ss fiskesaus ( kan kuttes ut)
salt og pepper

Garnering: 1-2 røde chillipepper

Skjær kjøttet i små tynne skiver og stek det i olje flere omganger. Skjær begge løksortene i tynne ringer.Del agurken på langs og ta ut kjernen med teskje.Skjær agurk og tomat i biter. Del salaten i mindre biter og legg på et fat.Bland kjøtt, løk, tomat og agurk og legg blandingen oppå salaten.
Rør sammen dressingen  og smak til med salt og pepper.
Hell dressingen over salaten og garner med tynne strimler av chillipepper

Blue dragon sausene er jo bare heeelt fantastiske i en travel hverdag! [:)]

Som grønnsaker så bruker jeg det som nevnt over. Syns woknudler er veldig godt i, da får du alt i ei panne og slipper ekstra oppvask! [;)] Har ikke oppvaskmaskin, så for meg er det viktig! [8D][:D]

Tusen takk søtingene Nå har jeg kopiert en del av disse[:)] så da får vi oss en god Wok til middag i løpet av uken[:)]

ORIGINAL: sisu

BIFFSALAT MED THAISMAK

denne så veldig god ut[:)]

ORIGINAL: Ophelia

Vi bruker mest kyllingfilet, men også svinekjøtt, scampi og oksekjøtt. Grønnsaker er forskjellig, men har som regel alltid i;
ingefær
hvitløk
chili

løk
gulrot
brokkoli/blomkål

bruker også;
sukkererter
minimais(helst ferske)
paprika
tomat

Bruker ris el nudler
Lager sursøt saus selv, er myyye bedre enn den på glass. Lager også pad thai saus, nammmmm[8D] Ellers liker jeg å bruke blue dragon sine sauser, de er veldig gode når man skal bruke ferdiglaget[:)]

Ahhh, den hellige treenighet.

Gir pff til enhver thai-rett!

ORIGINAL: Kinaputten

ORIGINAL: Ophelia

ingefær
hvitløk
chili

løk
gulrot
brokkoli/blomkål

bruker også;
sukkererter
minimais(helst ferske)
paprika
tomat

Bruker ris el nudler

Ahhh, den hellige treenighet.

Gir pff til enhver thai-rett!

Hehe, sant det! Glemte å legge til sjalottløk og så kjøper jeg vårløk på sånne "innvandrerbutikker", de er mye mindre/tynnere enn de man får i vanlige butikker. Og som Bambling, kinakål, det er supert å woke!!!

Kok jasmin ris, og putt i kjøleskapet i 1 time, da blir den stikky...

Så tar du:

Kinakål,

Paprika,

Minimais,

Løk,

Purre,

gulerot,

og eventuellet annet du vil ha i, og kutter i biter ( Tynne skiver tar seg best ut )..

Stek kjøttet du vil ha, svinekjøtt passer best til wok, og tilsett grønsakene når kjøttet er ferdig, så tar du i risen, og bruker 3 spise skjeer soya saus..

Da får du den ordentlige wok smaken.. Er ihvertfall sånn mange av mine asiatiske venner lager woken sin hjemme..[:)]

Takk for alle forslag jenter[;)]

Biff, banan og usaltede cashewnøtter [:D]

I dag hadde vi
squash, paprika, gulrot + coscos (?) og friterte blekksprutringer. Det er digg det [:)]

Back
Topp