Wish - moms/toll?

Men er det allikevel okay å kjøpe den buksa til 50kr, når du kunne kjøpt ei bukse til 150kr som er kontrollert?

På salg kan man f.eks kjøpe joggebukser fra puma eller adidas til 150kr. Disse er også "made in China", men pga kontrollert marked må produsenten følge arbeidssikkerhetsregler, miljøregler, kjemikalierett et cetera. Produktene må oppfylle EU-kravene. Arbeiderene er sikret en viss rettighet. Miljøet er til en viss grad beskyttet gjennom f.eks ISO-sertifisering. Er de 100kr virkelig verdt det, for å heller kjøpe et produkt hvor de kanskje pumper kjemikalier rett i elva utenfor fabrikken? Hvor arbeiderene kanskje er 12åringer? Hvor du ikke aner hva slags kildeprodukt "bomullen" kom fra? Hva slags kjemikalier som ble brukt til fargingen av produktet? Eller hva slags kjemikalier de satte stoffet inn med for å gjøre det holdbart på lager (anti muggstoff etc..).

Du har gode tanke, jeg er enig med deg i mye. Forstår bare ikke hvorfor man "absolutt" må kjøpe fra ukontrollerte markeder.. Det er så mange risikoer :( Og det er jo ikke umulig å kjøpe "billig kvalitet" om det er pengene det står på.
Det er ikke joggebukser jeg tenkte på i det tilfellet, da var det dongeribukse faktisk :)
Og er det ikke snakk om barnearbeid i mange av de rimeligere kjedene her i norge også? (mener på at du har sagt det tidligere, f.eks h&m)

Jeg vet lite om hva som ligger bak disse billigkjedene, men vet at kusinen min boikotter dem alle. Hun syr klær til seg selv, og den som bare hadde hatt tid/hatt kunnskap til det.

Det er ikke joggebukser jeg tenkte på i det tilfellet, da var det dongeribukse faktisk :)
Og er det ikke snakk om barnearbeid i mange av de rimeligere kjedene her i norge også? (mener på at du har sagt det tidligere, f.eks h&m)

Jeg vet lite om hva som ligger bak disse billigkjedene, men vet at kusinen min boikotter dem alle. Hun syr klær til seg selv, og den som bare hadde hatt tid/hatt kunnskap til det.

Ja det hadde vært noe!
De fleste store produsenter forplikter seg til en minstealder + sertifiseringer og regelmessige kontroller. Dette som resultat av stort trykk fra forbrukermassen. En del av det er nok bare «selvjustis» - men er iallefall mer kontrollert og har flere sikkerhetslag enn noe som er helt ureglementert... :/

Fornitefigurer avslørt av RAPEX-kontroll.

The plastic material of the figures contains short chain chlorinated paraffins (SCCPs) and an excessive amount of bis(2-ethylhexyl) phthalate (DEHP)(measured values up to: 0.50 % and 25 % by weight, respectively). DEHP is a phthalate and may harm the health of children, causing possible damage to their reproductive system. SCCPs persist in the environment, are toxic to aquatic organisms at low concentrations and bioaccumulate in wildlife and humans, posing a risk to human health and the environment. The product does not comply with the REACH and Persistent Organic Pollutants (POP) Regulations.

https://www.produktwarnung.eu/2020/...kO700wygeKpduySGa_mCte5FBIr2sqAftlvAEK90Q4Cy0

På engelsk:

https://ec.europa.eu/consumers/cons...in.notification&reference=A12/00021/20&lng=en

Back
Topp