Wish - moms/toll?

Noelialita

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Desemberskatter 2016
Maiblomstene 2020
Junilykke 2020 ♡
Julilykke 2023
Marsmagi 2025
Hei!
Hvordan er toll og momsreglene per dags dato for bestilling på wish? Har funnet noen ting der jeg gjerne vil bestille (som jeg ikke finner på andre butikker/ nettbutikker), men er veldig usikker hvor lurt det er pga. de nye reglene? Har hørt noen snakke om at den oppdateres i april, mens andre sier fra januar i år. Noen som har peiling på dette?
Om de nyere reglene er kommet, regnes det da fra totalprisen jeg handler for (betaler jo til klarna) eller er det moms/toll på hver minste ting?

tusen takk for svar på forhånd! :-)

Næringsmidler (mat, vitaminer, drikke) gjelder fra januar, mens resten kommer etter i april :)

Hei!
Hvordan er toll og momsreglene per dags dato for bestilling på wish? Har funnet noen ting der jeg gjerne vil bestille (som jeg ikke finner på andre butikker/ nettbutikker), men er veldig usikker hvor lurt det er pga. de nye reglene? Har hørt noen snakke om at den oppdateres i april, mens andre sier fra januar i år. Noen som har peiling på dette?
Om de nyere reglene er kommet, regnes det da fra totalprisen jeg handler for (betaler jo til klarna) eller er det moms/toll på hver minste ting?

tusen takk for svar på forhånd! :)
På wish så er det gjerne forskjellig selgere og derfor sendes ikke pakkene samtidig/fra samme sted. Så om du overskrider summen per ting du bestiller så må du betale toll på hver ting

Hei!

tusen takk for svar på forhånd! :)
Sjekk på tolletaten sine sider eller ring de. Hyggelige folk som jobber der.

På wish så er det gjerne forskjellig selgere og derfor sendes ikke pakkene samtidig/fra samme sted. Så om du overskrider summen per ting du bestiller så må du betale toll på hver ting
Er summen enda 350kr eller hvordan gjelder det?

Det er en importkalkulator på toll.no. Der vil du få opp hvor mye toll og moms kommer på. Ganske sikker på at det er 350 grensa som gjelder frem til april da

Ja. Ikke spiselig er som vanlig så lenge det ankommet innen 1.4
Det kan fort bli et rush av bestillinger før den tid så beregn god tid til levering.
Levering i april kan bli merkbart dyrere

Tenk på at wish er ukontrollerte produkter som kan ha kjemikalier/giftstoffer i seg. Det er ulisensiert, helt uten arbeidssikkerhet eller helsesikkerhet, de må ikke følge noen retningslinjer og kan lage leppestift av avføring og selge om de ønsker (teoretisk).
I tillegg til at kvaliteten er utrolig dårlig så produktene ofte må kastes fort etter bruk. Forbrukssamfunn osv...

Ikke bra. Iallefall ikke for babyting.

Tenk på at wish er ukontrollerte produkter som kan ha kjemikalier/giftstoffer i seg. Det er ulisensiert, helt uten arbeidssikkerhet eller helsesikkerhet, de må ikke følge noen retningslinjer og kan lage leppestift av avføring og selge om de ønsker (teoretisk).
I tillegg til at kvaliteten er utrolig dårlig så produktene ofte må kastes fort etter bruk. Forbrukssamfunn osv...

Du høres bittelitt paranoid ut nå. Det er selvsagt ikke alle varene og selgere som er slik. wish er de samme selgerne som på ebay, forskjellen er at Klarna står for betalings løsningen. Du finner mange av de samme varene i norske nytikker

Enig med f.eks dette med sminke, så en artikkel rett før jul at de hadde funnet arsenikk, urin og noe annet i noe sminke de hadde testet. Men dette var sminke fra kina. Ifølge hva jeg har forstått så skal sminke fra korea være trygt :)
Jeg har vært borti et par dårlige produkter, men også funnet mange bra produkter som holder lenge i bruk :) (fikk f.eks en ullbody fra hust&claire i bursdagsgave til minsten, det ble flere hull rett foran sømmen nedover siden på den etter førstegangsbruk og han hadde genser over. Så ikke alt i norge er av så himla god kvalitet det heller:p)

Du høres bittelitt paranoid ut nå. Det er selvsagt ikke alle varene og selgere som er slik. wish er de samme selgerne som på ebay, forskjellen er at Klarna står for betalings løsningen. Du finner mange av de samme varene i norske nytikker

Å belage seg på de harde fakta av dagens samfunn er dessverre ikke paranoid. Jeg er kritisk, ja, men wish er 100% ukontrollert og er et fritt marked hvor gud og hvermann kan selge noe. Wish er ikke de samme selgerene som på ebay - ebay er i mye større grad kontrollert. Wish KAN være de samme selgerene som på ebay, det er korrekt. Forskjellen er overhodet ikke betalingsløsningen, forskjellen er at Wish er en samleplatform for absolutt hvem som helst som har lyst å selge produktene sine via "samlestedet".

Produkter som selges i Europa må gå gjennom kontroller for å se mengden skadelige stoffer i de, dette betegnes som "RAPEX", les gjerne mer her, og se listen over alle skadelige produkter som har blitt avslørt de siste månedene. Typisk er leker til barn, plastikk leker, lærprodukter og billige smykker som har høye tungmetallverdier.

Selv om man handler på nille eller "10kronersbutikken", så vel som på glitter eller andre steder, så kan du være sikker på at disse produktene har blitt testet for kjemikalier og farlige stoffer. Produkter som importeres til butikker, så vel som nettbutikker, for salg i Europa - de må alle gjennom EU-tester. Det er ikke tillatt å selge farlige produkter i Europa, dermed kan man være relativt sikker på det man kjøper.

Produktene fra wish.com kommer direkte fra produsent - på denne måten er det ikke ett eneste organ som noen sinne har kontrollert Chrome 6-innholdet eller mengden hormonforstyrrende kjemikalier. Eller mengden bakterier, eller kanskje kjempenivåer av bly? Produsenten står fri til å gjøre hva han vil, for han kontrolleres ikke. Kina har 0 myndighetsbaserte kontroller, og produsentene som tilbyr bikinier til 3kr stk utfører ikke egenkontroller....

Men om man vil leke med eget liv, eller sine egne barns liv, så er handling på wish.com en fin russisk rullett man kan spille. Hvem vet hva slags spennende kjemikalie man importerer inn i eget hus? Noone will ever know :) Ignorance is bliss, antakeligvis, selv om kjemikaliene er like ekte og reelle.

Forøvrig EDIT: Du har helt rett i at man finner mange av produktene i norske butikker. Dét er noe jeg er svært kritisk til, for jeg har sett at det blir mer og mer av at butikkene importerer fra aliexpress/wish.com uten kontrollorganer, og selger direkte til forbrukeren i Norge. Jeg er spent på hva regelverket kommer til å si om dette. Jeg ser for eksempel at villakids.no selger noen elektroniske scootere/biler til barn som kommer rett fra wish.com med ca 200% fortjeneste. Svært uetisk og farlig IMO, men det er klart det er vanskelig for en hyggelig bestemor å vite at hun blir rundlurt av nettbutikker når hun ikke kjenner til slikt lureri!!! Det samme gjelder f.eks boblebad man kan kjøpe til 2000kr på wish.com, som selges videre til forbruker for 20,000kr i Norge.

Last edited:
Enig med f.eks dette med sminke, så en artikkel rett før jul at de hadde funnet arsenikk, urin og noe annet i noe sminke de hadde testet. Men dette var sminke fra kina. Ifølge hva jeg har forstått så skal sminke fra korea være trygt :)
Jeg har vært borti et par dårlige produkter, men også funnet mange bra produkter som holder lenge i bruk :) (fikk f.eks en ullbody fra hust&claire i bursdagsgave til minsten, det ble flere hull rett foran sømmen nedover siden på den etter førstegangsbruk og han hadde genser over. Så ikke alt i norge er av så himla god kvalitet det heller:p)

Helt riktig, produkter fra Norge/Europa er ikke en garanti for kvalitet. Poenget mitt går mer på at man "VET" man får bedriten kvalitet og klær som varer til 3 vask. Hvorfor være så overforbrukende, når man VET det? Det er forskjell på å bli skuffet over kvalitet hos en produsent, vs å bevisst kjøpe shitty kvalitet kun fordi man tenker at det er så billig så det gjør ikke noe.

Miljøaspektet er bare én side av det, mange driter i miljøet og bryr seg mer om å få råd til MacBook Pro og iPhone X enn å kjøpe kvalitetsklær som varer. For de som ikke bryr seg om miljøet bør det allikevel være ubehagelig at det er et ukontrollert marked hvor man ikke aner hva man drar inn i huset.

Helt riktig, produkter fra Norge/Europa er ikke en garanti for kvalitet. Poenget mitt går mer på at man "VET" man får bedriten kvalitet og klær som varer til 3 vask. Hvorfor være så overforbrukende, når man VET det? Det er forskjell på å bli skuffet over kvalitet hos en produsent, vs å bevisst kjøpe shitty kvalitet kun fordi man tenker at det er så billig så det gjør ikke noe.

Miljøaspektet er bare én side av det, mange driter i miljøet og bryr seg mer om å få råd til MacBook Pro og iPhone X enn å kjøpe kvalitetsklær som varer. For de som ikke bryr seg om miljøet bør det allikevel være ubehagelig at det er et ukontrollert marked hvor man ikke aner hva man drar inn i huset.
Jeg kjøper ikke "shitty" kvalitet fordi jeg tenker bruk og kast. Jeg har f.eks funnet noen bukser som jeg er kjempefornøyd med. Okey, de koster bare rundt 50kr, men de har holdt lengre enn noen av dem jeg har kjøpt i norge :) så hvis jeg hadde kjøpt fra norge, så hadde det kanskje blitt mer bruk og kast enn vi opplever nå. Disse buksene er nå brukt 1år, og er fortsatt kjempefine. Så jeg er definitivt ikke overforbrukende fordi jeg har kjøpt klær gjennom ebay/aliexpress (de sidene jeg har brukt), fordi jeg har funnet bra ting som holder.

Men skal sies at jeg ikke er oppvokst med merkeklær, men hadde likevel klær som varte (arvet mye fra min storesøster). Jeg har aldri vært interessert i å kjøpe bukser for 1200kr, jeg bruker muligens 300-400kr. Det betyr fortsatt ikke at jeg har en bruk og kast-innstilling fordi om jeg ikke bruker en haug av penger. Jeg kjøper da fortsatt én bukse selv om den er 1/3-1/4 av prisen (her i norge) som en merkebukse.

Jeg bryr meg om miljøet (kildesorterer, arver klær og ting til barna osv).

Jeg kjøper ikke "shitty" kvalitet fordi jeg tenker bruk og kast. Jeg har f.eks funnet noen bukser som jeg er kjempefornøyd med. Okey, de koster bare rundt 50kr, men de har holdt lengre enn noen av dem jeg har kjøpt i norge :) så hvis jeg hadde kjøpt fra norge, så hadde det kanskje blitt mer bruk og kast enn vi opplever nå. Disse buksene er nå brukt 1år, og er fortsatt kjempefine. Så jeg er definitivt ikke overforbrukende fordi jeg har kjøpt klær gjennom ebay/aliexpress (de sidene jeg har brukt), fordi jeg har funnet bra ting som holder.

Men skal sies at jeg ikke er oppvokst med merkeklær, men hadde likevel klær som varte (arvet mye fra min storesøster). Jeg har aldri vært interessert i å kjøpe bukser for 1200kr, jeg bruker muligens 300-400kr. Det betyr fortsatt ikke at jeg har en bruk og kast-innstilling fordi om jeg ikke bruker en haug av penger. Jeg kjøper da fortsatt én bukse selv om den er 1/3-1/4 av prisen (her i norge) som en merkebukse.

Jeg bryr meg om miljøet (kildesorterer, arver klær og ting til barna osv).

Men er det allikevel okay å kjøpe den buksa til 50kr, når du kunne kjøpt ei bukse til 150kr som er kontrollert?

På salg kan man f.eks kjøpe joggebukser fra puma eller adidas til 150kr. Disse er også "made in China", men pga kontrollert marked må produsenten følge arbeidssikkerhetsregler, miljøregler, kjemikalierett et cetera. Produktene må oppfylle EU-kravene. Arbeiderene er sikret en viss rettighet. Miljøet er til en viss grad beskyttet gjennom f.eks ISO-sertifisering. Er de 100kr virkelig verdt det, for å heller kjøpe et produkt hvor de kanskje pumper kjemikalier rett i elva utenfor fabrikken? Hvor arbeiderene kanskje er 12åringer? Hvor du ikke aner hva slags kildeprodukt "bomullen" kom fra? Hva slags kjemikalier som ble brukt til fargingen av produktet? Eller hva slags kjemikalier de satte stoffet inn med for å gjøre det holdbart på lager (anti muggstoff etc..).

Du har gode tanke, jeg er enig med deg i mye. Forstår bare ikke hvorfor man "absolutt" må kjøpe fra ukontrollerte markeder.. Det er så mange risikoer :( Og det er jo ikke umulig å kjøpe "billig kvalitet" om det er pengene det står på.

Back
Topp