Du høres bittelitt paranoid ut nå. Det er selvsagt ikke alle varene og selgere som er slik. wish er de samme selgerne som på ebay, forskjellen er at Klarna står for betalings løsningen. Du finner mange av de samme varene i norske nytikker
Å belage seg på de harde fakta av dagens samfunn er dessverre ikke paranoid. Jeg er kritisk, ja, men wish er 100% ukontrollert og er et fritt marked hvor gud og hvermann kan selge noe. Wish er ikke de samme selgerene som på ebay - ebay er i mye større grad kontrollert. Wish KAN være de samme selgerene som på ebay, det er korrekt. Forskjellen er overhodet ikke betalingsløsningen, forskjellen er at Wish er en samleplatform for absolutt hvem som helst som har lyst å selge produktene sine via "samlestedet".
Produkter som selges i Europa må gå gjennom kontroller for å se mengden skadelige stoffer i de, dette betegnes som "RAPEX", les gjerne mer
her, og se
listen over alle skadelige produkter som har blitt avslørt de siste månedene. Typisk er leker til barn, plastikk leker, lærprodukter og billige smykker som har høye tungmetallverdier.
Selv om man handler på nille eller "10kronersbutikken", så vel som på glitter eller andre steder, så kan du være sikker på at disse produktene har blitt testet for kjemikalier og farlige stoffer. Produkter som importeres til butikker, så vel som nettbutikker, for salg i Europa - de må alle gjennom EU-tester. Det er ikke tillatt å selge farlige produkter i Europa, dermed kan man være relativt sikker på det man kjøper.
Produktene fra wish.com kommer direkte fra produsent - på denne måten er det ikke ett eneste organ som noen sinne har kontrollert Chrome 6-innholdet eller mengden hormonforstyrrende kjemikalier. Eller mengden bakterier, eller kanskje kjempenivåer av bly? Produsenten står fri til å gjøre hva han vil, for han kontrolleres ikke. Kina har 0 myndighetsbaserte kontroller, og produsentene som tilbyr bikinier til 3kr stk utfører ikke egenkontroller....
Men om man vil leke med eget liv, eller sine egne barns liv, så er handling på wish.com en fin russisk rullett man kan spille. Hvem vet hva slags spennende kjemikalie man importerer inn i eget hus? Noone will ever know

Ignorance is bliss, antakeligvis, selv om kjemikaliene er like ekte og reelle.
Forøvrig EDIT: Du har helt rett i at man finner mange av produktene i norske butikker. Dét er noe jeg er svært kritisk til, for jeg har sett at det blir mer og mer av at butikkene importerer fra aliexpress/wish.com uten kontrollorganer, og selger direkte til forbrukeren i Norge. Jeg er spent på hva regelverket kommer til å si om dette. Jeg ser for eksempel at villakids.no selger noen elektroniske scootere/biler til barn som kommer rett fra wish.com med ca 200% fortjeneste. Svært uetisk og farlig IMO, men det er klart det er vanskelig for en hyggelig bestemor å vite at hun blir rundlurt av nettbutikker når hun ikke kjenner til slikt lureri!!! Det samme gjelder f.eks boblebad man kan kjøpe til 2000kr på wish.com, som selges videre til forbruker for 20,000kr i Norge.