Whoops, jeg er gravid...igjen.

Vedrfolner

Blir kjent med forumet
Hei.
I våres ble jeg gravid, og sammen med samboer ble avgjørelsen raskt tatt om at det ikke var rettferdig ovenfor sønnen vår (2) å få et barn til nå, da jeg strevde mye med psyken, guttungen krevde mye og barnefar jobber 4/4 turnus. Ikke for et barn nr 2. heller ,da jeg ikke ville være i stand til å ta vare på to barn på daværende tidspunkt. Vi aborterte, noe jeg har slitt litt med i ettertid, men jeg er fortsatt overbevist om at det var riktig avgjørelse.
Nå har det seg slik at jeg nok en gang har blitt gravid til tross for konsis p-pillebruk. Skulle ha byttet prevensjonstype for lengst, lett å være etterpåklok...

Jeg er et halvt år inn i et nytt studie som jeg virkelig er engasjert i og god på, og jeg har nødig lyst til å ta det som da blir et års permisjon. Da får vi heller ingen rett på foreldrepenger. Så da ser jeg etter alternativer og kanskje litt støtte her. Far tjener rundt 100.000 over det nav maks utbetaler i foreldrepenger, men når jeg omsider får rett på stipend igjen til høsten vil jo dette jevne seg ut. Økonomisk skulle det være forsvarlig, som dere skjønner, selv om samboeren min har et relativt stort forbruk. Hvis jeg har skjønt det riktig kan han da ta ut 38 uker når jeg ikke skal ha noe annet enn de obligatoriske ukene mine? Da er han evt. ferdig med permisjon uka før jeg har eksamen i mitt andre studieår, men skal få ordnet pass så jeg får tatt eksamen, og over sommeren vil babyen være ett alt og kan starte i barnehage. Jeg har ingen skrupler med å sende hen i bhg. da, fordi vi er strålende fornøyde med bhg. vår.

Jeg går på skole 4 dager / mnd pluss noen uker praksis, så det vil bli mye tid hjemme sammen med far og de små. Så jeg trenger ikke ha dårlig samvittighet for å være mye borte heller. Psykisk har jeg det mye bedre nå som jeg er tilbake i studier og har funnet noe jeg faktisk er god på. Guttungen lærer hva nei betyr, og det er ikke populært, så vi har det 'gøy' for tiden, men han er veldig medgjørlig og sover natta igjennom. Han har også så smått begynt å sove natta igjennom, så jeg er ikke så redd for at det skal bli mye for meg de ukene jeg er alene mer heller. Hva tenker dere flotte folk, skulle det la seg gjøre? Hvilke fordeler og ulemper må jeg ta med i betraktning her? Hvordan i alle dager skal jeg prate med barnefar om dette? Har ikke sagt noe enda, og han reiste på jobb i dag. Han har nok en mistanke,men...

Har ikke tatt noen test enda, men med mensen en uke for sein, kvalme, mensmurringer men ingen blødning, magetrøbbel osv... er jeg ikke mye i tvil. Far har alltid hatt stort fokus på meg og mine følelser og meninger i dette, både med sønnen vår og nå i våres, vi har alltid hatt rolige og rasjonelle samtaler rundt temaet. Men jeg er fortsatt kjemperedd for hvordan har kommer til å ta det...

Alt av råd er hjertelig velkomment.
Jeg er ikke interessert i meninger på ting som alt har blitt gjort...
 
Snakk med Lånekassen, skolen og NAV om hva som faktisk er tilfelle for deres situasjon.
Det kan være veldig tungt med studiene ved siden av å ha baby, men flere klarer det, og det kommer veldig an på babyen og din form.
:)
 
Fordeler er iallefall at barnet får et javngammel søsken. De vil være tettere i alder som gjør at de trolig blir å leke godt sammen og «underholde» hverandre. Litt anderledes om dere får nr 2 når han er 5 år. Da er de på forskjellige stadier. Da blir det som to «enebarn» , dere må starte småbarn stadiet på nytt.

Om dere ønsker et barn til, ville jeg ha beholdt. Man vet jo aldri hva framtiden holder med hypotetiske fertilitetsproblemer

Jeg ser også problemene deres med det praktiske med studier og jobb. Det vil jeg anbefale dere å snakke med nav og skolen om
 
Takk for svar, dere. Har pratet med BF om det i dag, og det fins ikke tvil om at vi ønsker å beholde. Han er, som alltid, fantastisk støttende. Sammen skal vi nok finne ut av det. men lurer fortsatt litt på hvordan vi skal få det praktiske til å gå opp...
 
Jeg var alene med et nyfødt barn da jeg gikk rett på master. Der var det en samling i mnd over to dager (fulltidsstudie), og ellers obligatoriske innleveringer og eksamener i ulike emner til jul og vår. Siste halvåret gikk med til forskning og oppgaven. Det gikk bedre enn jeg hadde trodd. Eneste som jeg opplevde tungt var perioden med selve masteroppgaven og feltarbeidet. Valgte å dra den utover høstsemesteret også, slik at jeg fikk gjort den skikkelig. Da brukte jeg 2,5 år, altså et halvt år mer enn kullet mitt. Jobbet fra barnet var 10 mnd 70% ved siden av som pedleder. Skjønner ikke hvordan jeg fikk det til når jeg tenker tilbake, men man får vel kanskje noen uante krefter. Alt går for en periode hvis innstillingen er der og man klarer å rydde plass til alt man skal prioritere.

Du er heldigvis ikke alene slik jeg var den gangen, men du har evt to barn. Jeg er sikker på at du kan klare det. Det er hvertfall en god investering for hele familien og framtiden at du tar utdanning . Og ikke minst for helsen din, ut fra det du sier.
 
Om du ikke har rett på foreldrepenger, vil du, dersom du har rett til lån og stipend, få utbetalt tilsvarende sum når du har permisjon fra studiet. Det vil da bli ført som foreldrestipend om du ikke skal betale tilbake. I tillegg får du engangsstønad på i overkant av 60 000kr.
(Husker ikke om du nevnte den løsningen over her) I så tilfelle har ikke far rett på foreldrepenger.
Jeg ville ha ringt nav og Lånekassen for å høre ulike løsninger. Vet at dersom far tar ut et visst antall uker foreldrepenger vil du kunne få 50% av lånet gjort om til foreldrestipend (men fars permisjonsuker må da ikke overstige et visst antall).
 
Back
Topp