White noise

Smultring

Gift med forumet
Julegavene 2019
Februarlykke 2022❄️
Til dere som bruker eller har prøvd white noise som søvnassosiasjon :sleep002:
- Hvilke erfaringer har dere med det?
- Bruker dere det hele natta når dere sover sammen med barnet eller kun når barnet sover alene på dagtid/kveld? Hvordan funker det i såfall om dere gjør forskjell?
- Hva slags white noise har funket best? Tar gjerne imot konkrete tips :happy:
 
Til dere som bruker eller har prøvd white noise som søvnassosiasjon :sleep002:
- Hvilke erfaringer har dere med det?
- Bruker dere det hele natta når dere sover sammen med barnet eller kun når barnet sover alene på dagtid/kveld? Hvordan funker det i såfall om dere gjør forskjell?
- Hva slags white noise har funket best? Tar gjerne imot konkrete tips :happy:

Vi bruker kjøkkenviften om dagen under hele duppen og 'colicky baby white noice' på youtube om kvelden om hun ikke klarer å roe seg. Slår av når hun har sovnet ordentlig:)

På dagen begynte vi med å bruke kjøkkenviften som white noise først og fremst for å dempe hverdagslyder mest mulig så vi slapp å liste oss rundt i huset når hun sov men det har blitt en assosiasjon til søvn etter over ett år med samme rutine nå. Hun 'natta' eller 'nei natta', alt ettersom om hun er selv klar eller ikke egentlig vil avslutte lek for å sove dupp hehe

På kvelden kan white noise fungere om hun egentlig er veldig klar for ro og natt. Er hun for oppspilt og det er derfor hun er urolig kan white noise virke mot sin hensikt og hun tror det er tid for party :hilarious: Fungerte godt fra 3 - 4 måneder til hun var rundt året når hun ikke var like mye fart i.
 
Last edited:
Her har vi satt inn en vifte fra clas ohlson hvor man kan stille inn på low, medium osv. Dette er mest fordi det skal luke ut alle andre lyder..Vi bor i blokk, og her hører man hver en minste lille lyd. Og det våkner selvfølgelig lille jenta av her i "hus":joyful::laughing002 Tror nok den virker søvndyssende også, for den er ganske gjevn i lyden, men her var det først og fremst for å stenge ute de andre lydene:D
 
Jeg bruker det selv og for min del hjelper det mot uønsket bakgrunnsstøy. Bruker appen myNoise.

En ting som er viktig er å passe på at desibelnivået ikke er for høyt. White noise oppleves gjerne ikke så høyt som det faktisk er. Man skal kunne snakke uanstrengt over lyden uten å måtte heve stemmen. Det beste er å laste ned en app som måler desibelnivået og sjekke at dette er lavere enn 50 dB ved personens hode.

Jeg har også lest at noen audiologer anbefaler at lyden ikke skal være på veldig lenge av gangen (f.eks ikke hele natten).
 
Jeg bruker det selv og for min del hjelper det mot uønsket bakgrunnsstøy. Bruker appen myNoise.

En ting som er viktig er å passe på at desibelnivået ikke er for høyt. White noise oppleves gjerne ikke så høyt som det faktisk er. Man skal kunne snakke uanstrengt over lyden uten å måtte heve stemmen. Det beste er å laste ned en app som måler desibelnivået og sjekke at dette er lavere enn 50 dB ved personens hode.

Jeg har også lest at noen audiologer anbefaler at lyden ikke skal være på veldig lenge av gangen (f.eks ikke hele natten).
Takk for info desibelnivå, veldig fint å vite! :happy:
 
Her har vi satt inn en vifte fra clas ohlson hvor man kan stille inn på low, medium osv. Dette er mest fordi det skal luke ut alle andre lyder..Vi bor i blokk, og her hører man hver en minste lille lyd. Og det våkner selvfølgelig lille jenta av her i "hus":joyful::laughing002 Tror nok den virker søvndyssende også, for den er ganske gjevn i lyden, men her var det først og fremst for å stenge ute de andre lydene:D
Det var jo en lur måte å gjøre det på! Og vifte kan man jo ha bruk for uansett, blir som regel utsolgt når det er hetebølge :p
 
Vi bruker kjøkkenviften om dagen under hele duppen og 'colicky baby white noice' på youtube om kvelden om hun ikke klarer å roe seg. Slår av når hun har sovnet ordentlig:)

På dagen begynte vi med å bruke kjøkkenviften som white noise først og fremst for å dempe hverdagslyder mest mulig så vi slapp å liste oss rundt i huset når hun sov men det har blitt en assosiasjon til søvn etter over ett år med samme rutine nå. Hun 'natta' eller 'nei natta', alt ettersom om hun er selv klar eller ikke egentlig vil avslutte lek for å sove dupp hehe

På kvelden kan white noise fungere om hun egentlig er veldig klar for ro og natt. Er hun for oppspilt og det er derfor hun er urolig kan white noise virke mot sin hensikt og hun tror det er tid for party :hilarious: Fungerte godt fra 3 - 4 måneder til hun var rundt året når hun ikke var like mye fart i.
Har også brukt kjøkkenvifte tidligere, oppdaget det ved en tilfeldighet når den var på og mini sovnet ganske lett :p Nå sover han alle duppene på soverommet (hvis ikke i bærerøy/vogn), og da har jeg helt glemt å overføre det med white noise dit.
Han er snart 5 mnd, så tenker jeg skal prøve det igjen. Er mye energi i gutten, han sliter med å finne avknappen og han våkner veldig lett, så håper det kan hjelpe.
 
Vet ikke hvordan vi skulle overlevd det første året uten white noise. Vi brukte forskjellige apper fra telefonen, men til slutt så investerte vi en skikkelig white noise kosebamse som heter MyHummy. Tror den kosta 800 kr. Hvert hver eneste krone :) Har reddet mange netter for oss! Satte den på i 12 timer og plasserte den ca 1,5 m fra barnet som sov.
 
Vet ikke hvordan vi skulle overlevd det første året uten white noise. Vi brukte forskjellige apper fra telefonen, men til slutt så investerte vi en skikkelig white noise kosebamse som heter MyHummy. Tror den kosta 800 kr. Hvert hver eneste krone :) Har reddet mange netter for oss! Satte den på i 12 timer og plasserte den ca 1,5 m fra barnet som sov.
Sov dere på samme rom og hadde på white noise hele natta?
 
Jeg bruker det selv og for min del hjelper det mot uønsket bakgrunnsstøy. Bruker appen myNoise.

En ting som er viktig er å passe på at desibelnivået ikke er for høyt. White noise oppleves gjerne ikke så høyt som det faktisk er. Man skal kunne snakke uanstrengt over lyden uten å måtte heve stemmen. Det beste er å laste ned en app som måler desibelnivået og sjekke at dette er lavere enn 50 dB ved personens hode.

Jeg har også lest at noen audiologer anbefaler at lyden ikke skal være på veldig lenge av gangen (f.eks ikke hele natten).
Hva er grunnen til at lyden ikke kan være på hele natten? Jeg bruker det selv og jeg sovner alltid med den på.
 
Hva er grunnen til at lyden ikke kan være på hele natten? Jeg bruker det selv og jeg sovner alltid med den på.

Tror det har noe med at hørselen kan bli skadet av både høyt nivå og langvarig eksponering. Så både styrke og tid er relevant. Litt tilsvarende som at hvor solbrent man blir avhengiger av både mengde solstråler og tiden man er i solen.

Jeg bruker den selv hele natten når jeg har behov for det, men ville nok vært litt mer forsiktig med et barn. Kommer i alle fall til å undersøke dette mer når det blir aktuelt. Det viktigste er uansett desibelnivået :)
 
Ser det er noen uker siden dere skrev her, men ville bare komme med et tips.
Drømmesauen Ewan deluxe. Den kan brukes med gråtesensor. Da slår den seg på om barnet begynner å gråte på natta.
Vi har ikke hatt bruk for den sensoren med jenta vår ennå, hun er 3 mnd. Men veldig greit å ha den muligheten. Kan jo hende vi får bruk for det etterhvert.
Vi slår den på til henne når vi legger henne om kvelden, og evt igjen utover kveld/natt.
 
dere som har brukt white noice over lang tid, må dere på ett tidspunkt avvente baby med lyden? til natten klarer frøkna å finne søvnen selv, men bruker alt fra 30min-1t hvor vi ivrige må stå over sengen for å gi tutt :shy: i bil sovner hun med en gang, såg hun liker nok godt lyden/ bevegelsen! er bare redd for å ikke klare å avvenne henne med white noice etter hvert, da er det lettere å heller gi tutt en stund før hun sovner selv.
 
Her i huset fungerte ikke White noise, men vi fant ut ved en tilfeldighet at ungen roet seg ned og sovnet til musikk av Rammstein og Linkin Park :hilarious: men begynte å trappe ned på å sovne til musikk rundt 6 mnd alder, så nå er det kun som siste utvei om ungen ikke finner roen :)
 
Back
Topp