What to do?

Mailykke2

Forelsket i forumet
Tuppemor har bestemt seg for å være vanskelig, nekter å sovne med mindre hun sovner ved flaska,i armene (koses i søvn) eller trilles/vugges.. Vet hun bare er 3 uker og 3 dager, men jeg vil veldig gjerne venne henne av denne uvanen.. Prøver hver gang, men ender opp med å gi opp- hun hyler som en stukket gris og sutten pluss kosefilla er ikke nok for å sovne... Har dere noen tips å komme med, evt synspunkter? Kan jo ikke la henne ligge å hyle heller:/ men kan det bare være en fase? Hun er mett, tørr bleie, har fine bleier og ikke rap som sitter igjen:p
 
Personlig ville jeg ha ventet en stund til, er jo fortsatt ganske ny og ønsker kos og nærhet. Her sovner hun også alltid i armene eller annen form for bevelgelse.
har ingen tips på hvordan du eventuelt bør gripe tak i problemstillingen egentlig, men går seg ofte litt til.
Eldste snuppa sov alltid oppe på oss, men så brått en dag når hun ble sutrete kunne jeg bare legge henne ned også sovnet hun av seg selv (var vel noen måneder gammel). mannen bare måpte og så på hva jeg gorde, hadde funnet det ut på dagen når han var på jobb. Så de endrer seg hele tida!
 
her kan hun også være slik til tider så da blir det byssing, tutt +++ for å få hun til å søvne.. måtte det med eldste også i blant så det er nok bare en liten fase så kommer hun i en ny fase og ny......
 
Okai:) godt å vite at det ikke bare er min tulle som er vrien:p men er slitsomt å bruke to timer for å få henne til å sove på natta :p håper denne fasen går fort over, hun var såå enkel tidligere:p
 


Heleneholt skrev:
Okai:) godt å vite at det ikke bare er min tulle som er vrien:p men er slitsomt å bruke to timer for å få henne til å sove på natta :p håper denne fasen går fort over, hun var såå enkel tidligere:p


ja, de har liksom ikke noe særlig rutiner når de er så liten, men det kommer seg etterhvert ;)

men du kan alltids høre med hs så kanskje du får noen bra tips der!
 
På dagtid klarer hun å sovne av seg selv. Hun liker å ha lyd rundt seg, så hvis hun sover inne setter jeg på radioen og evt kjøkkenvifta og hun blir fort døsig ;-) Dette går imidlertid ikke på sen aften/kveld, da er det enten pupp til hun sovner eller vi bysser/vugger henne.
 
et annet tips er å laste ned en mobil app med lyder for babyer! 

den har jeg lastet ned og den har støvsugelyder, livmor lyder ++++ kanskje det hjelper deg ;) 

min iphone app heter sound sleeper free :)
 
Jeg skjønner godt at du blir sliten av å måtte bruke mye tid for å få den lille til å sove. Det kan være godt å vite at de seks første ukene er litt kaos og ofte helt uten system, men at det bedrer seg plutselig mye ved seks-ukers-alder. Prøv å bare følge babyen i disse ukene, det er bare slit å prøve å lage rutiner nå. Det blir snart bedre! :)
 


Morgensol skrev:
Jeg skjønner godt at du blir sliten av å måtte bruke mye tid for å få den lille til å sove. Det kan være godt å vite at de seks første ukene er litt kaos og ofte helt uten system, men at det bedrer seg plutselig mye ved seks-ukers-alder. Prøv å bare følge babyen i disse ukene, det er bare slit å prøve å lage rutiner nå. Det blir snart bedre! :)



Det er godt å høre:) men vil det ha store konsekvenser at vi vugger og koser henne i søvn nå, eller vil dette gå sånn rolig greit å venne henne av med?:p jeg har jo faktisk ikke noe annet valg per dags dato enn å gjøre det, selvom jeg vil hun skal klare å sovne på egenhånd:p
 


Heleneholt skrev:


Morgensol skrev:
Jeg skjønner godt at du blir sliten av å måtte bruke mye tid for å få den lille til å sove. Det kan være godt å vite at de seks første ukene er litt kaos og ofte helt uten system, men at det bedrer seg plutselig mye ved seks-ukers-alder. Prøv å bare følge babyen i disse ukene, det er bare slit å prøve å lage rutiner nå. Det blir snart bedre! :)



Det er godt å høre:) men vil det ha store konsekvenser at vi vugger og koser henne i søvn nå, eller vil dette gå sånn rolig greit å venne henne av med?:p jeg har jo faktisk ikke noe annet valg per dags dato enn å gjøre det, selvom jeg vil hun skal klare å sovne på egenhånd:p

vi måtte bysse nathaniel i en periode da han var baby (han var ca.3-4mndr gammel da), men ble ikke noe problem ut av det senere :) disse små trenger ekstra kos og omsorg så jeg ville bare gjort det babyen din ønsker så hun føler seg trygg :) det gir seg nok skal du se ;)
 
her er det enten pupp eller trilleur som gjelder,
regner vel med at det gir seg etterhvert,
 
Håper virkelig det ikke varer lengre enn til hun er 6 uker - er slitsomt for oss begge:/ hun blir helt rød rundt øynene og de blir fylt av tårer fordi hun er så trøtt, og jeg blir sliten av å bysse og ikke gjort det jeg egentlig skal gjøre:p Det er jo koselig også, men jeg er litt livredd for at hun blir så vant til det at hun ikke vil klare å finne roen selv:/
 
Nå i starten trenger de mye kos og nærhet. At du bærer/ ammer/ triller henne i søvn nå, har lite å si for om hun klarer å finne søvnen selv etter hvert. Nå trenger hun først og fremst tryggheten. Har du bæresjal/ bæresele av noe slag? Kan hende det hadde vært en god investering for dere?
 


Morgensol skrev:
Nå i starten trenger de mye kos og nærhet. At du bærer/ ammer/ triller henne i søvn nå, har lite å si for om hun klarer å finne søvnen selv etter hvert. Nå trenger hun først og fremst tryggheten. Har du bæresjal/ bæresele av noe slag? Kan hende det hadde vært en god investering for dere?



Jeg har den nette sum av tre babyBjørner:p
 
men da trenger du noe annet og da ;)
Har selv denne: http://lotusbarn.no/butikk/index.php?main_page=index&cPath=545_332
Helt fantastisk, hun kan skrike selv om jeg bysser eller går tur med henne, men 10 sekunder i sjalet så er hun borte vekk :)

Men ikke stress så mye med at du er redd for å legge til "dårlige" vaner, uansett hva som skjer kommer du ikke til å bysse henne når hun er 10 år :D

Vi bysset snuppa vår mye og lenge, men når hun var 1 år så tok vi en økt på å lære henne å sovne selv, etter 2 kvelder var det ikke noe problem :D Tenk på at dette året er du hjemme for å ta hånd om babyen din, mye nærhet vil ikke skade babyen, du kan bli litt sliten av det, men du har fri for å gjøre nettopp dette og pass på å ta dupper når hun gjør det. Ikke ha altfor mange planer, og ikke legg opp til at du skal gjøre alt husarbeid og ha middag ferdig hver dag, det er faktisk ikke derfor du er hjemme!

kos deg, og kos masse med babyen din du! De er bare små engang, og brått vil de ikke kose lenger :(
 
Back
Topp