What 2 do?? :/

*AnjaElise*

Glad i forumet
Ja da har det seg sånn da.. Jeg har enda ikke rukket å starte på prevansjon! Nå sitter jeg jo å venter på mensen, men den er noen uker forsinket :/

Så jeg tok en test da... And guess what!!???!??!!

JEG ER GRAVID!!!!!

Og egentlig ikke spessielt glad.. Vi har 2 flotte barn, ei på 3 år og minsten på 5 mnd :)
Økonomien er bra nå.. MEN det er KUN fordi mannen jobber mye, og vi hadde spart opp litt(jobbet ikke før jeg bli gravid=ikke penger).. Men disse pengene tar snart slutt, jeg har ikke barnehage til de 2 vi alt har, fomen er helt forferdelig om dagen! Og alt er egentlig bare drit.. :(
Og det vil da si at jeg heller ikke får noe mer penger om jeg velger å fotsette dette svangerskapet!
Jeg er egentlig imot abort, men vet ikke om det er lurt å sette en til til verden når den ikke kommer til å ha alt? Og vi rett og slett ikke har råd til en til, jeg må hvertfall jobbe 6 mnd.. Men har ikke mulighet til det siden jeg har barna hjemme :(
Og begge svangerskapene mine har jeg vært sengeliggende på slutten og enda ikke kvittbekkeløsningen min, mannen kan ikke ta seg mye fri for å hjelpe meg for vi trenger jo alltid de pengene :)

HJELP JENTER!!!! Hater situasjonen nå.. Og tenker på alle som faktisk ikke kan få barn selv, og her sitter jeg med ett "luksus" valgemoticon

Og jeg er IKKE ute etter å bli hengt ut fordi jeg tenker på alt dette! Da kan man heller spare seg for å svare :)
Takk jenter <3

Kan ikke du bli sykelmeldt og mannen overta din permisjon. Dersom du ikke er i stand til å ta vare på minsten, har du rett på å bli sykemeldt. Det kan ihvertafll være en hjelp nå. 

Dersom du ønkser bgh til de eldste ville jeg ringt til bgh sjefen i kommunen, og forklart situasjonen. kanskje de klarer å hoste opp en plass til deg. 

Dersom da får bgh plass, og tjener under en vis sum(husker ikke summen nå, men bgh kan hjelpe deg) så får dere støtte til eller billigere bhg plass. 

Når da 3.mann (ja jeg anbefaler å beholde barnet, er mot abort)så får dere kontantstøtte for barn nr 2. 

Sauebonde skrev:

Kan ikke du bli sykelmeldt og mannen overta din permisjon. Dersom du ikke er i stand til å ta vare på minsten, har du rett på å bli sykemeldt. Det kan ihvertafll være en hjelp nå. 

Dersom du ønkser bgh til de eldste ville jeg ringt til bgh sjefen i kommunen, og forklart situasjonen. kanskje de klarer å hoste opp en plass til deg. 

Dersom da får bgh plass, og tjener under en vis sum(husker ikke summen nå, men bgh kan hjelpe deg) så får dere støtte til eller billigere bhg plass. 

Når da 3.mann (ja jeg anbefaler å beholde barnet, er mot abort)så får dere kontantstøtte for barn nr 2. 

Selv om jeg blir sykemldt så får jo ikke jeg penger! Siden jeg ikke har krav på noe.. Og min kjære driver eget firma ved siden av den faste jobben, og den kan han ikke sykmld seg fra.
Men her kom du med mye lurt, jeg har NULL peiling på sånt!
Lønner det seg kanskje å gå på nav å høre? :)
For om jeg skal fullføre er jeg nødt til å ha mannen hjemme litt mer.. Ikke nødvendig hele tiden, men hvertfall 3 dager i uken. For litt avlastning!
Og sant som du sier ja, men får jo kontantstøtte! Og i og med at jeg har både gutt og jente er det nok å arve også :)

Jeg må i allfall få si GRATULERE emoticon

Har ikke peiling når det gjelder økonomi, men ville som sagt tatt en tur til Nav og hørt med di.. Det må jo finnes en løsning emoticon

Først og fremst; GRATULERER! =)

Jeg skjønner veldig godt dillemaet ditt! 
Det meste går om man "må", men jeg skjønner at økonomi er et issue! 
Jeg ville forhørt meg på barnehagekontoret i kommunen din, ringt dit og forklart situasjonen. Da kan du jo være heldig evt. å få barnehageplass til den største. 
Kan du jobbe f.eks èn dag i uken eller noe på jobben du hadde? Eller er du ikke ansatt der i det hele tatt lengre?
Har dere huslån? Hva med evt. å få avdragsfrihet en periode? Slik at dere bare betaler renter.
En stor klem, skjønner godt du har mange tanker akkurat nå! 

Først og fremst gratulerer.
Skjønner godt at økonomien er det første man tenker på. Ville anbefale deg som andre sier en tur på nav, og ta kontakt med amathea.no. Vil ihvertfall tro du har krav på engangsstønad, men holder jo ikke voldsomt lenge det heller.Hva sier mannen din?
Jeg er ikke motstander av abort, så om du velger å gjøre det så har jeg full forståelse for valget.Har selv blitt gravid med selv om jeg brukte prevansjon, og måtte desverre velge abort da jeg ikke hadde mulighet den gang til å sette det til verden. Det er ikke alltid det passer med en baby, prevansjon eller ikke. Man kan bli gravid på prevansjon også, så tenk ihvertfall ikke på det.
Ville også tatt kontakt med legen din, som du sier så sliter du fortsatt med bekkenet. Hvilken innvirkning vil et nytt svangerskap ha på dette?
Jeg synes du skal følge hjertet ditt, og gjøre det som er best for dere. Hva dere enn bestemmer dere for så har ingen rett til å dømme dere. Det er deres liv og deres valg. Masse lykke til med valget, hold oss gjerne oppdatert.

Mange varme og gode klemmer sendes.

Ojj gratulerer *AnjaElise* emoticon

Jeg vet hva jeg ville gjort, men jeg kan kun snakke for meg selv da.. Å jeg er livredd for at slikt skal skje nå. Men Jeg føyer meg i rekken med de andre her, om å kontakte NAV å høre med de om hva du evt. har krav på!
Skjønner det er en vanskelig situasjon. Du får bare følge magefølelsen din, om hva du tror er det beste for deg og deres fremtid!
Masse lykke til hvertfall!!

*AnjaElise* skrev:
Sauebonde skrev:

Selv om jeg blir sykemldt så får jo ikke jeg penger! Siden jeg ikke har krav på noe.. Og min kjære driver eget firma ved siden av den faste jobben, og den kan han ikke sykmld seg fra.
Men her kom du med mye lurt, jeg har NULL peiling på sånt!
Lønner det seg kanskje å gå på nav å høre? :)
For om jeg skal fullføre er jeg nødt til å ha mannen hjemme litt mer.. Ikke nødvendig hele tiden, men hvertfall 3 dager i uken. For litt avlastning!

Og sant som du sier ja, men får jo kontantstøtte! Og i og med at jeg har både gutt og jente er det nok å arve også :)

Du kan bli sykemeldt i din permisjon, så får han din permisjon. Kunne jo kankjse vært en mulighet at han fikk deler av din perm, i den faste jobben hans og at du får gradert sykelemelding. 

Men snakk med nav og legen din, kanskje evt helsestajonen også, om de kan hjelpe å få inn det eldste barnet i bgh. Men tror alle kommuner skal ha en kriseplass. Min niese fikk ihvertafll det en gang de trengte det sikkelig. 

Ønkse rdeg all mulig lykke til!!!!

Gratulerer med spiren ;)

Skjønner godt at dette er en vanskelig situasjon.. Man vil jo ha økonomi , barnehageplass og jobb i orden! Ikke minst skal man jo ha overskudd og energi til enda et barn.. 

Ville forhørt meg med nav og kommunen ang økonomiske løsninger og barnehageplass.

Dere må bare følge hjertet og gjøre hva som er best for dere ;)

Mange gode klemmer til deg emoticon

Skjønner dette er et vanskelig valg for deg.

I tillegg til nav kan det hende at Amathea og Alternativ til Abort i Norge kan komme med råd.
De vil kunne rådgi deg om hvordan du kan gå frem og evt hvilke rettigheter du har.

Lykke til, og stor klem

Hei! og gratulerer med spire!!! skjønner du er i tankeboksen, det hadde jeg også vært!
Ang barnehage så kan du jo se om det finnes noe som heter barneparkering hos dere. det er et alternativ til barnehage, har åpent fra 10-14 og koster 600 ca i måneden. vi har et slik tilbud i stavanger og jeg vet de er i manko på barn til og med så det skader jo ikke å sjekke det ut der dere bor.

håper du finner ut av hva du vil og blir fornøyd med valget emoticon

emoticon 

Må bare signere flere andre her, og si at du må ringe amathea. http://www.amathea.no/index.aspx?cat=1003

Der får du noen å snakke med som ikke dømmer uansett hva du velger, og de har god oversikt over økonomiske rettigheter.

hmm.. jeg har egentlig alltid sagt at jeg aldri kommer til å ta abort, men helt ærlig, så vet jeg ikke hva jeg hadde gjort om jeg ble gravid nå...

for det første må du tenker på om DU klarer det fysisk og psykisk. om bekkenet trøbler kan du kanskje snakke med en fysioterapeut eller lege om det?

så må du tenke på hva du faktisk ønsker.. som regel går alt greit, men det er jo selvsagt mye jobb bak det . i tillegg når du har 2 små fra før.

ang. økonomi, så har jeg ikke peiling, men som nevn over her, så kan dere jo høre med Nav og kanskje bare betale renter på lån i noen år, frem til du begynner å jobbe igjen..

dette er til syvende og sist et valg dere må ta sammen, uansett hva vi mener her inne!

vil bare si lykke til med valget, og hvisker et lite gratulerer, dersom det er det du vil :)

Skjønner at du har det veldig vanskelig nå.

Jeg tror det er viktig å spørre seg om man klarer å leve med valget abort.. Har flere venninner som har vært igjennom det, og sliter enda maange år etter.

Samtidig skjønner jeg at det vil bli et tøft svangerskap så tett på det forrige..Sliter med store bekkenplager enda selv..
Ta kontakt med alle som kan hjelpe dere med valget dere tar. Så blir det litt lettere.

Håper det ordner seg bra for dere begge to.. Og hvis dere bestemmer dere for å beholde spiren, kommer det til å ordne seg både økonomisk og følelsesmessig.

Stoooooor klem.

Moffe79 skrev:
Gratulerer med spiren ;)

Skjønner godt at dette er en vanskelig situasjon.. Man vil jo ha økonomi , barnehageplass og jobb i orden! Ikke minst skal man jo ha overskudd og energi til enda et barn.. 

Ville forhørt meg med nav og kommunen ang økonomiske løsninger og barnehageplass.

Dere må bare følge hjertet og gjøre hva som er best for dere ;)

Mange gode klemmer til deg emoticon

Signerer Moffe, jeg...
Lykke til uansett hva dere velger!emoticon

Skjønner dere har kommet i en vansklig situasjon! Hadde vi også viss jeg skulle bli gravid igjen nå, men for meg hadde abort aldri vert noe alternativ. Men dette må dere se ann selv, å hva som er best for dere å ikke minst barna dere har! Signerer det de andre har skrevet å ønsker dere mye lykke til uansett hva valget skulle bli.
Å hvisker et forsiktig gratulereemoticon

Gratulerer så masse :)

Forstår at situasjonen er vanskelig, å sjokket er nok ikke stort!
Men tenk den tanken også, dere ble "tatt på senga", å dette er ikke planlagt. Tror kanskje det er lettere å se "problemene" da, en å se løsningene, ikke ta det ille opp altså:)

Ring kommunen og snakk om barnehage, evt snakk med private barnehager? 
Om du f.eks har hvert barn 50% i barnehage og nedover i %, vil du enda få litt kontantstøtte. 
Med barnetrygd og den kontantstøtten har du jo litt inntekt, selv om jeg forstår det ikke blir all verdens. 
Kommunen skal kunne gjøre "unntak" de har noen sånne nødplasser, få omså fastlegen din å dokumenter hvordan det er. Vet noen som har fått inn barn pga sykdom, å dette er jo i samme "kategori". 
Om du får barna 50% i bhg, må kanskje ikke mannen ta så mye fri på slutten, at du får litt avlastning der.

Jeg hadde ikke tatt abort,vi sliter med å få barn, så jeg hadde gjort det jeg kunne for å leita etter løsninger, men jeg forstår inderlig godt tankene dere sitter med, det er jo stort og skummelt, å ikke noe man bare tar lett på:) Ta kontakt med kommune og nav, å hør hvilke rettigheter man har.
Vet at om man har dårlig inntekt kan man få inntil 66% av barnehage dekt, stønad til barnetilsyn, hør hvilken regler det er på dette f.eks:)

Masse masse lykke til:)

Jeg skjønner at du er i en vanskelig situasjon.
Uansett valget du tar får det konsekvenser for dere senere! Så det er viktig å tenke nøye gjennom.
Dersom du ikke hadde tenkt økonomi, hva ville du ha valgt da? Husk at penger er jo en viktig del, men ikke alt!
Jeg hadde søkt råd hos andre, nav etc.
Snakk også med mannen din om det. Det er viktig at han tar del av dette også!

Hvisker et stille gratulerer, og masse lykke til med valget!

emoticon 

Ahhh, ENDELIG!!! Dagen jeg skrev dette kom jeg meg ikke inn på babyverden igjen før I DAG!!!emoticon  Jeg har vært inne å sett hva alle har skrevet, men ikke fått skrevet tilbake.. Men men..

Valget ble altså pille fra legen :/
Var på nav, møte med kommunen og lign, men får ikke nok hjelp til at vi skal klare det! Fordi mannen tjener en del.. Ingen skjønner at vi sitter med mye lån osv :(

Men valget plager meg egentlig ikke, enda mer tid til de to små jeg allerede har, så får vi heller prøve igjen om noen år! :)
Jeg tok pillen, og en liten klump kom ut, så blødde jeg bittelitt i 2 dager.
Jeg og minsten tok oss to dager hos mamma denne uka så jeg fikk koblet litt ut, å komme bort fra den vanlige hverdagen! Og det var godt :):) Sovet lenge og kost oss masse <3

Så vi prøver å ikke tenke for mye på det, og kun mamma, pappa og svigers vet noe!

Tusen takk for gode ord jenter <3 Klemmer

Gratulerer med valgetemoticon !
Det viktigste er at dere har tatt et godt valg for dere!!!!!
*klem*

Back
Topp