Vurdering av keisersnitt (selv om det egentlig er bestemt)...

*Hera*

Glad i forumet
Fikk time hos gyn.pol. i dag til den 5.september for vurdering av keisersnitt. Men det var jo egentlig bestemt ved forrige haste-ks at neste gang blir det planlagt ks. Noen som vet hva som skjer på en slik kontroll? Har ordinær ul måneden etter, så jeg trodde egentlig vi også skulle snakke om ks da.
 
Jeg lurer på det samme! Jeg fikk time hos lege på svangerskapspoliklinikken for å snakke om fødsel vs ks. Trodde egentlig jeg skulle til jordmor så jeg ble veldig nysgjerrig på hva som skal skje...
 
Det er legene som vurderer om man skal få K.S. Det er de som har ansvar for den rene medisinske delen, feks trangt bekken, diverse problemer med morkake, leie osv... Jeg får selv den samme innkallingen( kanskje er det kommet allerede hjemme i posten) og er ganske spent på timen. Men her var det JM som sendte forespørsel til sykehuset pga haste- k.s sist. Hun sa legen måtte ta en vurderings sak på sannynligheten for gjentakelse og evt hensyn til våre ønsker... Jeg vet ikke hva jeg vil enda selv,heller mest mot k.s.... Jeg tipper man går gjennom fødselsforløpet fra sist, hvorfor det ble k.s, hvorfor man bør ha det evt ikke ha det osv. Ordinær ul på mitt sykehus er virkelig bare ordinær ul dessverre, inni på stolen, gele på magen, kikke at alt er ok, gele tørket bort, så svippes man ut, ikke mye annen prat der i gården nei. Lenge leve effektiviteten! Så tror K.s timen med legen kun blir snakk om k.s og fødsel og ikke noe annet...
 
Det er legene som vurderer om man skal få K.S. Det er de som har ansvar for den rene medisinske delen, feks trangt bekken, diverse problemer med morkake, leie osv... Jeg får selv den samme innkallingen( kanskje er det kommet allerede hjemme i posten) og er ganske spent på timen. Men her var det JM som sendte forespørsel til sykehuset pga haste- k.s sist. Hun sa legen måtte ta en vurderings sak på sannynligheten for gjentakelse og evt hensyn til våre ønsker... Jeg vet ikke hva jeg vil enda selv,heller mest mot k.s....
 
Kan jeg spørre dere hvorfor det ble haste keisersnitt første gangen? Jeg hadde også keisersnitt med første pga for lang åpningsfest uten resultat. 44 timer etter fostervannet var gått hadde jeg fremdeles bare 5 cm åpning. Jeg selv mistenker for trangt bekken, men legene på sykehuset mener det ikke skal ha noe å si. Men hvis en gravid dame kommer med resultat fra røntgen om at hun har for trangt, da får hun keisersnitt av det samme legene. Litt motstridende! :-) Ingen har kalt meg inn til en slik samtale.. Jeg får en ekstra ul i uke 35 da. Spurte dere jordmor om å få en slik samtale? Eller skjedde det automatisk? Både min mor og mormor hadde problemer med lang åpningsfase. Min mor klarte såvidt å få meg og min storesøster ut selv om vi var små og for tidlig fødte.
 
Man må inn til samtale for å vurdere om det er medisinske grunner for å ta ks eller om det er Okey med vaginale fødsel.. Er det allerede sagt at du skal ha ks er det vel bare formaliteter og at du får en dato til ks, eller rett og slett en kontroll av babyen :) har ei venninne som trodde hun skulle inn til ks-samtale siden det ble hastesnitt sist pga morkakeløsning men når hun kom var det bare en vanlig kontroll av babyen.. Neste gang hun var der var det ks-samtale og fikk da innvilget ks :) MEN vær obs på at mange leger kan være vanskelige når det gjelder ks...
 
Back
Topp