Vurderer valp..

ORIGINAL: Ephexita

meeeen, hvis du fortsatt vurderer å gjøre dette:
ta hunden på hjemlån over en helg, se ann hvordan den fungerer med tispa og resten av familien.
Ta deg helt av hundene osv alene så du får kjenne på hvor mye jobb det er.
Ikke gjør dette hvis du er usikker.
Det finnes ikke e noe værre enn å måtte omplassere sine kjæreste[:(]
Og jeg stusser også på hvorfor en sååå flott rase (dog krevende) blir sittende på kennel i en alder av 4 mnd.
Det e definitivt ikke ballesteinen som er grunnen, for dette har ingen etydning med mindre du skal drive med avl.

Den står ikke på en kennel, den bor hjemme hos oppdretter, som ja, driver med avl og utstilling, du får ikke stilt en hund med en ballstein..

ORIGINAL: Mija81

ORIGINAL: jannne84

ORIGINAL: Mija81

Hva om barnet som kommer er allergisk?
Jeg hadde en katt som desverre bare ble åtte år, da eldstemann utviklet astma og allergi da han ble 2,5 år. Skal vi anskaffe oss noe dyr igjen nå, skal barna testes på forhånd!
Så vi har bare gullfisk, og 'kjælehøner' ute! [:D]

synes ikke man tenke sånn jeg da, da er det jammen ikke mange valg man kan ta i livet,  " tenk om " " hva hvis "

Det er selvfølgelig sant. Og jeg er fryktelig glad i dyr selv, har vokst opp med alt fra skorpioner og rever til søte katter,akvarium, kaniner, fugler you name it! Men det er også derfor jeg vet hvor vondt det er å måtte gi fra seg dyra sine..[:(]
Jeg kunne tenkt meg en hund selv, men det er umulig for oss nå med eldstemann vår. Da han ble dårlig og vi endte på sykehus hadde jeg ikke lenger noe valg.. Og det som kanskje er vondest nå er at han fortsatt gråter når han ser bilder av Labben vår, selv om han ble borte like før treårsdagen hans..

Uff ja, klarer ikke helt se for meg å måtte kvitte meg med hannhunden min! Det er fryktelig å miste kjæledyr.

Grunnen til at hunden fortsatt er hos oppdretter er jo ganske enkel. Den er kryptokid.
( en testikkel nede, en i buken ) Som oppdretter når du får et flott avkom som du ønsker beholde ( som i dette tilfellet ) og får en hund som er kryptokid som denne vil du naturligvis vente å se ann om den andre testikkelen vil komme ned ! Dette skjer veldig ofte, den kan komme ned av seg selv, ved massasje, ved akupunktur, det er mange metoder, og vips kan hunden brukes både i avl og utstilling. Desverre i dette tilfellet har ikke stenen kommet ned, ved 4 mnd alderen er det også lite sannsynlig stenen vil komme ned og om den gjør det vil den være underutviklet noe som setter stopper for utstilling ( stenene skal ha lik størrelse )

jeg har selv kjøpt italiensk mynde til 2000, en flott hanne , men kryptokid, om stenen hans kom ned og jeg da ville bruke ham videre i avl / utstilling måtte jeg betale resterende beløp ( full valpepris, 11000 ) . Nå kom den aldri ned her heller.

Den må kastreres grunnet kreftfare, og høy produksjon av hormoner , har hatt samme problem på min egen, men jeg vil ikke påstå det var noe utpreget problem i den forstand, han er en helt normal hund bare litt mer hormonell enn andre.

Så kan kanskje folk slutte henge seg opp i den delen [:D]

Jeg mener litt at har du en hund, så er ikke overgangen til 2 så stor såfremt hundene går godt sammen.
Denne hunden er også 4 mnd og ingen liten valp , han er sikkert på god vei til å bli husren om han ikke alt er iom du skriver at han ligger i bur hele natten osv. Nå er også whippet en lett hund å mosjonere da de trenger å springe fra seg men ikke nødvendigvis timesvis med turer el.

Jeg angrer ikke på at jeg fikk min andre hund nå i sommer, og jeg tror som en annen her sa at det skal nok gå bedre med henne og barnet som stadig tilpasser seg ting  enn min gamle bortskjemte hannhund ! [8D]

Hehe, du skrev det som jeg tenkte.. [:)]

Jeg har skrevet i et innlegg på side en at jeg ikke skal ha hunden, men det har ikke noe med meg, hunden eller barn å gjøre, det har med at mannen min ikke var så klar som jeg trodde, vi snakket lenge i går, og da er det for meg ikke aktuelt å få en hund til med det første.

Er veldig godt å få svar fra folk som har peiling, sier ikke det for å være frekk mot noen, men når jeg merker at noen ikke har så kjempe peil, da går jeg fort i "forsvar".. [8D] Føler liksom da at jeg må forklare..

Skjønner deg godt, hvis samboer ikke ville ha valpen nå så hadde det ikke gått, eller om jeg var alene.
Han er veldig flink med valpen, nå er jeg alene med hundene til jeg reiser til Belgia om et par mnd, men blir allikevel bare midlertidig. Nå er jeg veldig nøye på når jeg velger hus der nede ( skal leie et par år ) at det har stooor hage som myndene kan boltre seg på, da er det ikke sånn at jeg MÅ ut på tur hver dag hvis det skulle være noe med barnet el.  Hadde jeg skulle bodd i leiligheten jeg bor i nå så hadde det heller ikke latt seg gjøre, så er jo klart mange faktorer som spiller inn.

Syns ikke hunder er noe en skal låne for å se om det fungerer jeg.. En ting med omplasseringshunder som allerede er preget, og relativt voksne, syns egentlig ikke noe om å låne en omplasseringshund heller, men en valp, det syns jeg blir helt feil. Bortsett fra det så bor hun 8 timers kjøring unna, så skulle vi dratt dit hadde det vært for å kjøpe, ikke låne.. [:D]

Og så lenge mannen ikke er klar for det, så er det jo uansett uaktuelt. [:)]

Det har jo så klart en betydning bortsett fra avl om den ikke har begge stenene nede, du får jo ikke stilt den ut, og det kan være veldig viktig for de som driver med utstilling. For meg er det ikke så viktig, for jeg har allerede ei jeg kan stille når jeg føler for det. [:D]

ORIGINAL: HanneHM

Grunnen til at hunden fortsatt er hos oppdretter er jo ganske enkel. Den er kryptokid.
( en testikkel nede, en i buken ) Som oppdretter når du får et flott avkom som du ønsker beholde ( som i dette tilfellet ) og får en hund som er kryptokid som denne vil du naturligvis vente å se ann om den andre testikkelen vil komme ned ! Dette skjer veldig ofte, den kan komme ned av seg selv, ved massasje, ved akupunktur, det er mange metoder, og vips kan hunden brukes både i avl og utstilling. Desverre i dette tilfellet har ikke stenen kommet ned, ved 4 mnd alderen er det også lite sannsynlig stenen vil komme ned og om den gjør det vil den være underutviklet noe som setter stopper for utstilling ( stenene skal ha lik størrelse )

jeg har selv kjøpt italiensk mynde til 2000, en flott hanne , men kryptokid, om stenen hans kom ned og jeg da ville bruke ham videre i avl / utstilling måtte jeg betale resterende beløp ( full valpepris, 11000 ) . Nå kom den aldri ned her heller.

Den må kastreres grunnet kreftfare, og høy produksjon av hormoner , har hatt samme problem på min egen, men jeg vil ikke påstå det var noe utpreget problem i den forstand, han er en helt normal hund bare litt mer hormonell enn andre.

Så kan kanskje folk slutte henge seg opp i den delen [:D]

Jeg mener litt at har du en hund, så er ikke overgangen til 2 så stor såfremt hundene går godt sammen.
Denne hunden er også 4 mnd og ingen liten valp , han er sikkert på god vei til å bli husren om han ikke alt er iom du skriver at han ligger i bur hele natten osv. Nå er også whippet en lett hund å mosjonere da de trenger å springe fra seg men ikke nødvendigvis timesvis med turer el.

Jeg angrer ikke på at jeg fikk min andre hund nå i sommer, og jeg tror som en annen her sa at det skal nok gå bedre med henne og barnet som stadig tilpasser seg ting  enn min gamle bortskjemte hannhund ! [8D]

Hehe, du skrev det som jeg tenkte.. [:)]

Jeg har skrevet i et innlegg på side en at jeg ikke skal ha hunden, men det har ikke noe med meg, hunden eller barn å gjøre, det har med at mannen min ikke var så klar som jeg trodde, vi snakket lenge i går, og da er det for meg ikke aktuelt å få en hund til med det første.

Er veldig godt å få svar fra folk som har peiling, sier ikke det for å være frekk mot noen, men når jeg merker at noen ikke har så kjempe peil, da går jeg fort i "forsvar".. [8D] Føler liksom da at jeg må forklare..

Da synes jeg du skal la være å spørre om hund på et slik forum som dette, siden du ikke liker alle svar du får. Du må regne med å få svar om hva folk ville ha gjort, også preget av deres egne erfaringer.

Vi har en Staffordshire Bullterrier- valp som nå er 4,5 mnd. I helga nå så passer vi pappaen hans, og har derfor 2 hunder i hus.

Jeg har vel aldri prist meg så lykkelig noen gang over at vi har bare èn hund, for det du sier med at det ikke er noen forskjell å ha en eller to er ikke riktig. Og når vi nå venter smått? Kunne ikke falt meg inn å skaffe en hund til!!

Å ha èn hund er som å ha èn, og ha to er som å ha 10..

Jeg ville ikke ha skaffet meg en hund til så "kort tid" før termin...

Dette er min mening, men det er bare du som kan bestemme "in the end" [:)]

Lykke til med valget! [:)]

ORIGINAL: Nyttårslykke

Vi har en Staffordshire Bullterrier- valp som nå er 4,5 mnd. I helga nå så passer vi pappaen hans, og har derfor 2 hunder i hus.

Jeg har vel aldri prist meg så lykkelig noen gang over at vi har bare èn hund, for det du sier med at det ikke er noen forskjell å ha en eller to er ikke riktig. Og når vi nå venter smått? Kunne ikke falt meg inn å skaffe en hund til!!

Jeg har ikke sagt at det ikke er mer med to enn med en, det er jeg klar over det, har hatt både en og to og tre før..

Og jeg har bestemt meg, jeg skal ikke ha den.. Har skrevet det mange ganger nå. [8D]

Mirus, jeg mente det ikke som frekt mot noen, synd du tar det slik, jeg har skrevet at jeg setter pris på alle svar jeg, men syns det var godt med svar fra noen som virkelig hadde peil og erfaring.
Har aldri skrevet at du ikke har det ene eller det andre, heller ikke at jeg ikke likte svaret ditt, ba om svar på godt og vondt jeg. [8D]

Mye av grunnen til at jeg skrev det der var fordi at det handler jo ikke om hvor gammel hunden er, eller om den har en stein i pungen eller ikke.[8D]

Jeg har ikke sagt at det ikke er mer med to enn med en, det er jeg klar over det, har hatt både en og to og tre før..  Søstra mi har en staff bull terrier, og jeg hadde ikke orket en av dem engang.. [8D]

Og jeg har bestemt meg, jeg skal ikke ha den.. Har skrevet det mange ganger nå. [8D]

Mirus, jeg mente det ikke som frekt mot noen, synd du tar det slik, jeg har skrevet at jeg setter pris på alle svar jeg, men syns det var godt med svar fra noen som virkelig hadde peil og erfaring.
Har aldri skrevet at du ikke har det ene eller det andre, heller ikke at jeg ikke likte svaret ditt, ba om svar på godt og vondt jeg. [8D]

Mye av grunnen til at jeg skrev det der var fordi at det handler jo ikke om hvor gammel hunden er, eller om den har en stein i pungen eller ikke.[8D]

Jeg har ikke sagt at det ikke er mer med to enn med en, det er jeg klar over det, har hatt både en og to og tre før..

Sorry, jeg har ikke lest at du har tatt et valg [:)] Men jeg må si at jeg synes det er et klokt valg, så kan man heller skaffe hund nr 2 når ungene er litt større kanskje [:)]

Og så så jeg nå at det var Janne84 som sa det med at det ikke er noen særlig forskjell på 1 eller 2 hunder, ikke så lett å holde orden på alle brukerne her alltid [8D]

Ble dobbelt der gitt.. [8D]

Sorry, jeg har ikke lest at du har tatt et valg [:)] Men jeg må si at jeg synes det er et klokt valg, så kan man heller skaffe hund nr 2 når ungene er litt større kanskje [:)]

Og så så jeg nå at det var Janne84 som sa det med at det ikke er noen særlig forskjell på 1 eller 2 hunder, ikke så lett å holde orden på alle brukerne her alltid [8D]

Det blir en nummer 2 når mannen er klar for det. [:D] Var det som avgjorde det, han er ikke helt klar for det, og siden jeg sikkert trenger en del hjelp blir det da uaktuelt. En bør være 2 om sånt når en er gift, mener jeg. [:)]

Ikke lett å holde styr på alt nei.. [:D]

Back
Topp