Vurderer valp..

HanneHM

Gift med forumet
Jeg vurderer å skaffe meg valp.

En whippet hann, 4 mnd gammel.  (denne rasen fordi den passer ganske så bra med oss og vår livsstil).

Jeg har jo en hund fra før, Cairn terrier tispe på 2,5 år. Og hun er bare herlig, snill og god, veldig rolig, og ganske dominant, men langt ifra nervøs og slike ting.

Om jeg skaffer denne hunden nå, så rekker den jo å bli hvertfall 8 kanskje også 9 mnd før ungen kommer.

Meeeeen, jeg er så usikker. Jeg er en sånn som aldri blir sikker på slike ting, men hopper i ting, og som regel så går det bra. Men, nå har jeg jo 2 unger, snart 3 og en hund fra før.. Så jeg vet liksom ikke helt om jeg har brukt opp flaksen min på en måte..

Jeg vet jo at hunden jeg har fra før kan forandre seg, selv om hun nå begynner å bli en ganske rolig og "moden" hund, så vet jeg jo ikke hvordan hun blir med en til i hus. (Hun er veldig godt sosialisert, og er ofte med andre hunder uten problemer).

Jeg har snakket med oppdretter, og sagt at jeg skal bruke helgen på å bestemme meg..

Noen som har noen gode råd??

Han sover i bur om natten, 8 timer hver natt hittil hvertfall.

Har så sykt lyst på denne hunden..

jeg ville gjort det ! Jeg har en italiener hann på 4 år, og skaffet meg en italiensk mynde tispe valp nå i sommer, visst er det slitsomt og man blir fortere irritert gravid osv, men er absolutt verdt det mener nå jeg, jeg synes ikke det er noe minus hun fortsatt er unghund når barnet kommer [:)]

Jeg også måtte bare gjøre det selvom timingen ikke helt passet, for hun var akkurat det jeg ville ha og så kom tilbudet da [:-]

Edit: så er jo whippet en kjempefin rase da som har mye å si, rolige innendørs og sikkert kjempefine med barn [:)]

Vi hentet valp fo 2 uker siden...Det går veldig bra. Hadde hoppet i det jeg[:D]

tror det er enklere for en unghund å tilpasse seg enn en borskjemt hund som vi har.. :D vår blir 2 år når babyen kommer, og det er nesten litt sent. men jeg tror hun kommer til å tilpasse seg fint, hun er kjempetilpasningsdyktig, så det går nok bra.

go for it!

Ååååå, dere gjør meg gaaal... [8D]

Er alt dette jeg føler selv og.. egentlig.

Det jeg tenker mest på er at det blir 2 hunder i huset, har ikke andre dyr nå da, kun terrieren min.

Sukk.. Sukk..

Også er det langt unna da, nesten 8 timer kjøring.

Og mamma kommer til å si sin mening, og det hater jeg.. Hun har tre hunder selv altså, men mener ikke at vi bør skaffe en til. [&o] En mors mening veier sterkt. [:-]

Men, hvorfor???? Hvorfor ikke?? 

Jeg ville ikke gjort det. Liker ikke whippeter. De hadde en når jeg var au pari i England. Den hunden holdt på gå meg på nervene! [:'(] Og jeg har hund nå altså, så det er ikke det at jeg ikke liker hunder heller. Tror uansett ikke jeg ville hatt en så ung hund, når jeg hadde ventet en baby. [&:]

Om noen liker rasen eller ikke er igrunn likegyldig for meg, det er denne rasen vi skal ha.

Og jeg vil heller ikke vite om dere ikke ville gjort det, uten en grunn for det..

Er grunner jeg er ute etter her, for jeg har mange grunner til å gjøre det.. [:)]

Huff, dette er et vanskelig valg syns jeg, men det er det vel uansett med slike valg for meg hvertfall.. [8D]

Setter pris på svarene altså, men er det ingen som har grunner for ikke å gjøre det? Med tanke på at jeg allerede har en hund.

Vennen min [:)]. Følg hjertet ditt, snakk med din kjære og takk ja til tilbudet dere har fått fra oppdretteren om dere føler at dette er noe dere vil [:)]. Vi har kun en kanin selv men ser ingen grunn til at dere ikke skal greie å ha en hund sammen med en baby [:)]. Mamma å de har hatt hund siden eldste barnebarnet var 3 mnd og han lå på teppet sammen med hun og har aldri betet eller gjort noe mot disse 8 barnebarna hennes nå da [:)]. Dere får god tid til å tilvenne den hunden dere har med den nye og som du sier den er jo ikke helt valp når babyen kommer [:)]. Syns det bare er koselig jeg. Hadde nok vurdert hund/katt selv hadde det ikke vært for at datteren våres har astma og jeg vil ikke gjøre det verre for nå reagerer hun ikke på dyr. Min søster har også en terrier og den er kjempe snill mot ungene hennes [:)]. Er litt usikker på hvilken rase den nye du snakker om er, må se de for meg [:)]. Lykke til og som sagt følg hjertet ditt [:)]

[:D]Vet du hvorfor den fortsatt er hos oppdretter når den er 4 måneder gammel? Han vil jo fremdeles være veldig ung når du får en liten en i hus og ikke vil ha mye tid til han. Tenk på at du må ta hånd om 3 barn, mann og en hund..
Jeg har en hund nå og har egentlig veldig lyst på en til har hatt det lenge, men kommer ikke til å skaffe det nå ihvertfall.
Men som de andre sier, det er jo helt opp til dere bare ikke gå til anskaffelse nå fordi du føler trang til å ha noe lite å ta hånd om, men du venter på den nye babyen :) Veldig vanlig at gravide skaffer seg valp fordi de ikke klarer å vente

Hmm, du lurer jo på om vi ville vurdert valp nå. Svaret er nei det ville vi ikke!  [:)] Delvis fordi vi kommer til å gå inn i en stor omveltning som det er med ny baby, når vi har barn fra før ol. Lite nattesøvn, muligens en kolikkbaby og da også mindre tid til en valp/unghund. Tror ikke det er lurt å ta på så mye til seg på en gang. Man skal jo kunne følge opp både barna, hunden man har fra før og i tillegg trene en unghund? [8|] En annen ting er at du ikke vet hvordan kjemien blir mellom din nåværende hund og den nye. Med disiplin og godt lederskap burde jo ikke dette by på problemer, men man vet jo aldri. Det er noe som heter at du vet hva du har, men ikke hva du får. Det ligger noe der altså. Vi ønsker også en hund til, men ikke nå. Det er en tid og et sted for alt, bare kanskje ikke samtidig?
Skjønner utrolig godt at du har lyst, men passer det nå? [8|] Når dere går inn i noe stort nytt som dere ikke vet hvordan går enda. Tenker på om hvordan babyen er og hvordan søsknene reagerer ol.

da kan jeg spørre, blir det ikke dyrt? vi har tre katter no, og plutselig skjer det noe, feks alvorlig, og det ryker noen lapper fort hos de dyrlegene!! også tre barn? vi har og kjempekjempe lyst å få oss en hvalp no, spes siden vi har god tid til tilvenning hjemme no også.. men er pengene som holder meg igjen.. men vi har ikke noe baby utstyr fra før da, det har kanskje du.. [:)]

ORIGINAL: Sjokkis

[:D]Vet du hvorfor den fortsatt er hos oppdretter når den er 4 måneder gammel? Han vil jo fremdeles være veldig ung når du får en liten en i hus og ikke vil ha mye tid til han. Tenk på at du må ta hånd om 3 barn, mann og en hund..
Jeg har en hund nå og har egentlig veldig lyst på en til har hatt det lenge, men kommer ikke til å skaffe det nå ihvertfall.
Men som de andre sier, det er jo helt opp til dere bare ikke gå til anskaffelse nå fordi du føler trang til å ha noe lite å ta hånd om, men du venter på den nye babyen :) Veldig vanlig at gravide skaffer seg valp fordi de ikke klarer å vente

Ja, det vet jeg, den ene testikelen kommer ikke ned. Noe som ikke gjør meg noe, da vi hvertfall ikke har tid til å bruke han på noe utstillinger. Ren familiehund. Har jo hun andre jeg kan stille når jeg føler for det. :)  Hadde det ikke vært for det skulle hun ha han selv, og det skjønner jeg godt, så bra som foreldrene har gjort det på utstilling.  (Håper da virkelig ikke at jeg må ta vare på mann i tiden som kommer, heller motsatt... )

Noen lurte på om det blir dyrt? Joda, men ja, jeg har alt av utstyr fra før her.

Nå er det jo ikke sånn at jeg ikke vet hvordan det er å få valp i hus, har drevet mye med hund, både på godt og vondt, men er fremdeles usikker.. Jeg vet at jeg takler det, og hunden vi har fra før er veldig enkel og grei, pluss at hun blir styrt med fast hånd, noe også en evt, ny hund blir.
Meeeeeen, klarer ikke helt å roe meg med at jeg vet at jeg takler det, for om jeg blir sengeliggende, så vet jeg jammen ikke om gubben orker det. Han har kun hatt en hund i livet, og det er den vi har nå.
Vi snakket om det i går kveld, og det ser ut som at jeg kommer til å vente, men, enda en stund igjen av helgen, mye tid til å prate. [:)]

Takk for innspill, jeg vet jo igrunn alt det dere har skrevet fra før, men det er litt godt å få det inn noen ganger fra andre hold enn mitt eget hodet. [:D]

ORIGINAL: Mirus

Hmm, du lurer jo på om vi ville vurdert valp nå. Svaret er nei det ville vi ikke!  [:)] Delvis fordi vi kommer til å gå inn i en stor omveltning som det er med ny baby, når vi har barn fra før ol. Lite nattesøvn, muligens en kolikkbaby og da også mindre tid til en valp/unghund. Tror ikke det er lurt å ta på så mye til seg på en gang. Man skal jo kunne følge opp både barna, hunden man har fra før og i tillegg trene en unghund? [8|] En annen ting er at du ikke vet hvordan kjemien blir mellom din nåværende hund og den nye. Med disiplin og godt lederskap burde jo ikke dette by på problemer, men man vet jo aldri. Det er noe som heter at du vet hva du har, men ikke hva du får. Det ligger noe der altså. Vi ønsker også en hund til, men ikke nå. Det er en tid og et sted for alt, bare kanskje ikke samtidig?
Skjønner utrolig godt at du har lyst, men passer det nå? [8|] Når dere går inn i noe stort nytt som dere ikke vet hvordan går enda. Tenker på om hvordan babyen er og hvordan søsknene reagerer ol.

Nei, jeg lurte ikke på om dere ville gjort det, jeg spurte etter råd jeg.. [;)] Noen her ville gjort det, andre ikke.

*spikke fliser*

ORIGINAL: rico

Personlig ville jeg ikke gjort det.

Greit du har en hund fra før. og barn fra før. Men hva om dette barnet her blir allergisk og så ille at du faktisk ikke kan ha hundene lenger.

Jeg begynte å reagerer på mine dyr nå da jeg er gravid. og måtte omplassere dem.

Hvor stor bil har dere. må tenke på 2 voksne 3 unger og 2 hunder. har dere plass til det i bilen.

Jeg skal være ærlig å si jeg er jo litt skeptisk til hvorfor denne hunden er hos oppdretter enda. Det kan ikke bare være grunnet at den ene testikelen ikke har kommet ned.
Og ut fra det lille jeg kan om det derre. så bør da hunden kastreres. noe som igjenn koster litt tid og penger. (mener det har noe med fare for kreft eller noe slik)

En hund tar mye tid. hva trur du to hunder gjør.
Er du sikker på at de to hundene liker hverandre. slik at det ikke er noe problem.

Den hunden du har nå. er det tispe eller hannhund fra før?
for er det tispe må du skille dem to da løpetid kommer. og da blir det enda mer jobb med dyra.
har du hage/uteplass stor nuk til to hunder. og ikke minst da den lille kommer. trur du at du har tid nuk til to hunder.

Vi har stor bil, vi har stor tomt, nei, han må ikke kastreres, det er vel igrunn alt etter hvilken veterinær du snakker med.. Det er tispe, og jeg vet at de da må skilles, er som sagt ikke ny med hund. Tiden har jeg nok av, det er ingen allergier på meg, eller på min side av slekten, eller på gubben og på hans side, heller ikke på ungene våre. Kan jo ikke garantere at den minste da ikke får det selvsagt, men det minsker hvertfall sjansen. Det som stopper meg nå er at mannen min har kun hatt en hund, og han er nok ikke helt med på å få en til akkurat nå, derfor har jeg valgt å ikke gjøre dette.

Jo, det er bare fordi testikkelen ikke har kommet ned, for i dette kullet var det bare en valp, og moren er pga små kull tatt ut av avl, derfor skulle hun beholde han selv. Er da mange som velger å beholde valper ifra egne kull, men som selger når testikkel ikke kommer ned, fordi at de da ikke får brukt dem til noe.

En hund hos oss tar ikke mye tid, hunden vi har krever vedig lite, og det merkes ikke at hun er i hus.

Hunder "liker" hverandre.. [8D] Hunder har rang, og får de lov til å bare være hund så går det som regel fint. Dominant som tispen min er regner jeg med at han fort kommer til å bli satt på plass, verre om det hadde vært snakk om ei tispe igrunn, det styret hadde jeg ikke orket, det garanterer jeg! [:D] At hunder av samme kjønn går overens er det vel verre å gamble med.. [8D]

Hva om barnet som kommer er allergisk?
Jeg hadde en katt som desverre bare ble åtte år, da eldstemann utviklet astma og allergi da han ble 2,5 år. Skal vi anskaffe oss noe dyr igjen nå, skal barna testes på forhånd!
Så vi har bare gullfisk, og 'kjælehøner' ute! [:D]

Grunnen til at hunden fortsatt er hos oppdretter er jo ganske enkel. Den er kryptokid.
( en testikkel nede, en i buken ) Som oppdretter når du får et flott avkom som du ønsker beholde ( som i dette tilfellet ) og får en hund som er kryptokid som denne vil du naturligvis vente å se ann om den andre testikkelen vil komme ned ! Dette skjer veldig ofte, den kan komme ned av seg selv, ved massasje, ved akupunktur, det er mange metoder, og vips kan hunden brukes både i avl og utstilling. Desverre i dette tilfellet har ikke stenen kommet ned, ved 4 mnd alderen er det også lite sannsynlig stenen vil komme ned og om den gjør det vil den være underutviklet noe som setter stopper for utstilling ( stenene skal ha lik størrelse )

jeg har selv kjøpt italiensk mynde til 2000, en flott hanne , men kryptokid, om stenen hans kom ned og jeg da ville bruke ham videre i avl / utstilling måtte jeg betale resterende beløp ( full valpepris, 11000 ) . Nå kom den aldri ned her heller.

Den må kastreres grunnet kreftfare, og høy produksjon av hormoner , har hatt samme problem på min egen, men jeg vil ikke påstå det var noe utpreget problem i den forstand, han er en helt normal hund bare litt mer hormonell enn andre.

Så kan kanskje folk slutte henge seg opp i den delen [:D]

Jeg mener litt at har du en hund, så er ikke overgangen til 2 så stor såfremt hundene går godt sammen.
Denne hunden er også 4 mnd og ingen liten valp , han er sikkert på god vei til å bli husren om han ikke alt er iom du skriver at han ligger i bur hele natten osv. Nå er også whippet en lett hund å mosjonere da de trenger å springe fra seg men ikke nødvendigvis timesvis med turer el.

Jeg angrer ikke på at jeg fikk min andre hund nå i sommer, og jeg tror som en annen her sa at det skal nok gå bedre med henne og barnet som stadig tilpasser seg ting  enn min gamle bortskjemte hannhund ! [8D]

ORIGINAL: Mija81

Jeg hadde en katt som desverre bare ble åtte år, da eldstemann utviklet astma og allergi da han ble 2,5 år. Skal vi anskaffe oss noe dyr igjen nå, skal barna testes på forhånd!

synes ikke man tenke sånn jeg da, da er det jammen ikke mange valg man kan ta i livet,  " tenk om " " hva hvis "

ORIGINAL: jannne84

ORIGINAL: Mija81

synes ikke man tenke sånn jeg da, da er det jammen ikke mange valg man kan ta i livet,  " tenk om " " hva hvis "

Det er selvfølgelig sant. Og jeg er fryktelig glad i dyr selv, har vokst opp med alt fra skorpioner og rever til søte katter,akvarium, kaniner, fugler you name it! Men det er også derfor jeg vet hvor vondt det er å måtte gi fra seg dyra sine..[:(]
Jeg kunne tenkt meg en hund selv, men det er umulig for oss nå med eldstemann vår. Da han ble dårlig og vi endte på sykehus hadde jeg ikke lenger noe valg.. Og det som kanskje er vondest nå er at han fortsatt gråter når han ser bilder av Labben vår, selv om han ble borte like før treårsdagen hans..

Back
Topp