PK88

Blir kjent med forumet
Hei!

Jeg vurderer sterkt en planlagt hjemmefødsel fordi jeg er så redd for å føde i bilen på vei til sykehuset. Hadde en veldig rask fødsel sist.
Mannen er veldig skeptisk, men jeg har virkelig troen på at det kan være helt supert!

Noen som har erfaringer de vil dele?
:schoked025
 
Ingen erfaringer å dele, men tenker at så lenge du bor nært sykehus (men da er vel sjansen for å føde i bilen også mindre?) og har jordmor i nærheten som tilbyr tjenesten, er det vel helt opp til deg! :)

Her har vi 2,5 times kjøring til nærmeste sykehus, så her er det ikke tema (vi får ambulanseskyss til sykehuset da).
 
Tenker det samme som Lilla Gubban :) de jeg kjenner som har hatt hjemmefødsler er kjempefornøyde. Er det jordmor som påtar seg det i nærheten, og du blir "godkjent" for hjemmefødsel, go!
 
All ære til deg, men vil jordmor rekke frem viss du ikke rekker frem til sykehuset?
 
Hvis forrige fødsel gjekk bra er det vel berre å gå for det? :) og hvis det er jordmor i nærheita som vil ta det på seg. Og at far er med på det i tilfelle jordmor ikkje rekker fram. Vil tru det vil hjelpe på stressfaktoren hvis alt er tilrettelagt for fødsel heime vs å stresse av gårde i bilen med risiko for fødsel i ei busslomme ;) personleg syns eg heimefødsel frister meir enn det :p
 
Hvis forrige fødsel gjekk bra er det vel berre å gå for det? :) og hvis det er jordmor i nærheita som vil ta det på seg. Og at far er med på det i tilfelle jordmor ikkje rekker fram. Vil tru det vil hjelpe på stressfaktoren hvis alt er tilrettelagt for fødsel heime vs å stresse av gårde i bilen med risiko for fødsel i ei busslomme ;) personleg syns eg heimefødsel frister meir enn det :p
Ja det er NETTOPP det at det frister minimalt å føde i bilen
 
Ja har flere jordmødre som bor her hvor jeg bor. Så sånnsett er jeg heldig

Ja viss du kan og får lov så må du jo bare kjøre på.

For meg personlig er det en god del ting som frister mer enn hjemmefødsel, men vi er forskjellige :)
 
Er du frisk og har hatt ukompliserte fødsler, og de har tilbudet der du bor, så er det sikkert helt topp :) Sikkert det beste for både mor og barn å føde i kjente omgivelser..
 
Er du frisk og har hatt ukompliserte fødsler, og de har tilbudet der du bor, så er det sikkert helt topp :) Sikkert det beste for både mor og barn å føde i kjente omgivelser..
Så godt å høre at andre og er positive til deg. Vi har en helt fantastisk jordmor her som tar seg av hjemmefødsler for de som ønsker det :)
 
Ja viss du kan og får lov så må du jo bare kjøre på.

For meg personlig er det en god del ting som frister mer enn hjemmefødsel, men vi er forskjellige :)

Sist gikk fødselen fra 3 til 9 cm på 15 minutter. Så jeg fikk aldri prøvd meg på noe smertestillende eller lignende.
Graviditeten var helt super og hun var frisk og rask. Satser på det samme denne gang ;)

Jeg er mer trøtt da, men jeg tror det er mest fordi jeg har en ekstra jeg må se til når mannen er offshore. Sist kunne jeg liksom bare legge meg nedpå uansett når jeg var litt trøtt :p
 
Ingen erfaringer å dele, men tenker at så lenge du bor nært sykehus (men da er vel sjansen for å føde i bilen også mindre?) og har jordmor i nærheten som tilbyr tjenesten, er det vel helt opp til deg! :)

Her har vi 2,5 times kjøring til nærmeste sykehus, så her er det ikke tema (vi får ambulanseskyss til sykehuset da).
Oy 2,5 time var lenge. Her er det 40-45 min.
 
Tenker det samme som Lilla Gubban :) de jeg kjenner som har hatt hjemmefødsler er kjempefornøyde. Er det jordmor som påtar seg det i nærheten, og du blir "godkjent" for hjemmefødsel, go!

Ja, nå må jeg bare på han med på dette så blir det nok hjemme altså! Har en helt fantastisk jordmor jeg ønsker å ha :)
 
Oy 2,5 time var lenge. Her er det 40-45 min.
Jeg skal love deg at det er langt med rier hver 2-3. minutt og fastspent i ei ambulanseseng i alle fall (for ligge er i alle fall ikek øverst på ønskelista mi når riene slår til). Prøver å si til meg selv at jeg skal komme meg ivei litt tidligere denne gangen, men kjenner vel egentlig meg selv godt nok til at det er lite sannsynlig. (drar jo ikke føre jeg er HELT sikker på at den ungen har tenkt seg ut!!)
 
Jeg skal love deg at det er langt med rier hver 2-3. minutt og fastspent i ei ambulanseseng i alle fall (for ligge er i alle fall ikek øverst på ønskelista mi når riene slår til). Prøver å si til meg selv at jeg skal komme meg ivei litt tidligere denne gangen, men kjenner vel egentlig meg selv godt nok til at det er lite sannsynlig. (drar jo ikke føre jeg er HELT sikker på at den ungen har tenkt seg ut!!)

Hehe typisk det!

Tenker litt i de baner jeg og derfor jeg startet med denne tanken med hjemmefødsel.
Sist kom jeg på sykhuset me 2 cm åpning og de ville sende meg hjem. Men tilfeldigvis hadde de flere ledig stuer og vi fikk tilbudet om å legge oss inn eller kjøre hjem.

VELDIG glad for at vi valgte å bli. riene var helt like i smerte fra 2cm åpning til 3 cm åpning som var fra kl 11 til 5 og plutselig ble det sykt vondt.. de prøvde med lystgass uten hell. Jordmor holdt på med noe så det tok litt tid før hun kom. Ingen som trodde jeg skulle få babyen før vaktskifte. Da jordmor sjekket var jeg plutselig med 9cm åpning, Skjer det slik neste gang er jeg 100% sikker det blir bilfødsel som bare er super unødvendig :p
 
Hei, ikke meningen å være negativ, men jeg ville i hvert fall forhørt meg nøye med jordmor og sykehus hva som er rutinene hvis noe går galt. Jeg sier jo selvsagt dette fordi jeg selv hadde en fødsel sist som kunne endt galt hvis jeg ikke var på sykehus. Fødselen gikk som en drøm, ingen smertestillende, kjapt og greit og ingen rifter eller sting. Men så kom ikke morkaken ut, og det endte med stort blodtap og full narkose for å få den.ut. Dette er en komplikasjon som er ufarlig hvis man er på sykehus, men som man altså kan blø ihjel av hvis man ikke får fjernet den ved inngrep innen en time. Dette var en av de tingene som gjorde at kvinner blødde ihjel tidligere etter hjemmefødsel. Det er ingen måte å forutsi om dette kommer til å skje. Jeg kjenner to andre som har opplevd det og begge hadde hatt helt ukompliserte fødsler tidligere.

Beklager hvis jeg var veldig negativ nå, men jeg mener bare å si at avstanden til sykehus/responstid fra ambulanse etc er veldig viktig. Det er nemlig ikke alltid det mest naturlige at en fødsel endre bra. Det er en grunn til at man valgte å la kvinner føde på sykehus. Det er det tryggeste når noe skjærer seg. Lykke til uansett hva du velger! Jeg håper det blir en god fødeopplevelse som i hvert fall ikke skjer i bilen :)
 
Sist gikk fødselen fra 3 til 9 cm på 15 minutter. Så jeg fikk aldri prøvd meg på noe smertestillende eller lignende.
Graviditeten var helt super og hun var frisk og rask. Satser på det samme denne gang ;)

Jeg er mer trøtt da, men jeg tror det er mest fordi jeg har en ekstra jeg må se til når mannen er offshore. Sist kunne jeg liksom bare legge meg nedpå uansett når jeg var litt trøtt :p
3cm til full åpning på 10min her, så skjønner virkelig det aspektet med å ikke ville føde i bilen for det er nok en faktisk mulighet her, men jeg er for redd for eventuelle komplikasjoner som kan oppstå, hadde kun født hjemme om sykehuset lå vegg i vegg, i tillegg føder jeg prematurt så hjemmefødsel er uansett ikke aktuelt. Fikk forvarsel sist ved at vannet gikk, viss ikke hadde det skjedd hjemme. Har mannen hjemme, men to fra før og ingen lett tilgjengelige barnevakter så lurer litt på hvordan få det i orden.
 
I forhold til akutte store blødninger etter fødsel, og problemer med morkaka, så har hjemmejordmødrene medisiner og utstyr for å håndtere dette fram til man kommer seg på sykehus. Blir du "godkjent" for hjemmefødsel er det like trygt, faktisk mot tryggere, enn sykehusfødsel. Dette fordi risikoen for en del komplikasjoner minsker som følge av mindre intervensjon, kroppen gis større mulighet til å føde slik den kan, uforstyrret.

Jeg gikk 14 dager over termin sist, og det er nok sjangser for å gjøre det igjen, da tillater de ikke hjemmefødsel lengre. Mannen er også skeptisk, dessverre, og det er viktig at begge har trua og støtter hverandre.

Anbefaler boka Ina May's guide to childbirth, den er virkelig verdt å lese - uansett hvor man skal føde - hun har ledet et jordmorstyrt hjemmefødselsenter i USA siden 70-tallet.
 
I forhold til akutte store blødninger etter fødsel, og problemer med morkaka, så har hjemmejordmødrene medisiner og utstyr for å håndtere dette fram til man kommer seg på sykehus. Blir du "godkjent" for hjemmefødsel er det like trygt, faktisk mot tryggere, enn sykehusfødsel. Dette fordi risikoen for en del komplikasjoner minsker som følge av mindre intervensjon, kroppen gis større mulighet til å føde slik den kan, uforstyrret.

Jeg gikk 14 dager over termin sist, og det er nok sjangser for å gjøre det igjen, da tillater de ikke hjemmefødsel lengre. Mannen er også skeptisk, dessverre, og det er viktig at begge har trua og støtter hverandre.

Anbefaler boka Ina May's guide to childbirth, den er virkelig verdt å lese - uansett hvor man skal føde - hun har ledet et jordmorstyrt hjemmefødselsenter i USA siden 70-tallet.
Høres bra ut. Jeg ser ikke så mye annet enn at de fleste jordmødre faktisk anbefaler hjemmefødsel så lenge alt er bra. Jeg har troen på det. Jordmoren jeg skal gå til er helt fantastisk. Hun er moren til min venninne og et så flott herlig menneske. Tatt i mot mange fødsler hjemme og startet opp i privat praksis da kommunen skulle legge ned det lokale jordmortilbudet.
 
Så godt å høre at det er interesse rundt dette! Sniker litt, har ikke termin før i november;-)

Jeg fødte min første i en fantastisk hjemmefødsel i 2014, og akter å gjøre det samme igjen! Tommel i været for hjemmefødsel!
 
Back
Topp