Vurderer å ringe lege å få sykemelding.

2små

Forelsket i forumet
Jeg jobber som nattevakt på sykehjem. Har en liten fast stilling på bare usle 25%. Men jobber mye mye mer.. Jeg kan jo bare velge å jobbe mye mindre enn nå, men det går jo utover permisjon og penger frem til fødsel, så det er ikke et alternativ.. Er det noen her som har peil på hva jeg har krav på og hvordan de regner ut sykepenger?
 
Trooor ikke du kan bli sykemeldt om du setter deg selv opp på ekstravakter frivillig, men skal ikke si det 100% sikkert.
 
Hmm. Synes dette høres helt feil ut. For er mange i mitt yrke som har lav prosent fast stilling, men jobber mer.. Da ville det jo vært rart om de bare får for den faste delen og ikke så mye som de faktisk har jobbet. Men jeg er ikke sikker. Har aldri vært sykemeldt før, og sist jeg gikk gravid var jeg student.
 
Det går jo Ann å kontakte nav eller legen å høre. Men jeg tror som hun over at det dessverre er sånn. Mener at det var derfor ene venninna mi jobba helt til permisjon. Fordi hun bare var ansatt i en liten stilling men jobba mye mer og derfor også tjente mye mer enn hun ville gjort om hun ble sykemeldt?!


Men vet ikke hvordan rettningslinjene er for feks svangerskaps penger?
 
Hmm. Synes dette høres helt feil ut. For er mange i mitt yrke som har lav prosent fast stilling, men jobber mer.. Da ville det jo vært rart om de bare får for den faste delen og ikke så mye som de faktisk har jobbet. Men jeg er ikke sikker. Har aldri vært sykemeldt før, og sist jeg gikk gravid var jeg student.

Ekstravakter er jo noe man velger helt selv så det blir jo feil at man skal få sykepenger for det, når man egentlig bare kan velge å ikke sette seg opp på ekstravakter om man ikke er i form til det. Det kan hende at de regner ut ett gjennomsnitt av x antall mnd om du blir sykemeldt nå og får sykepenger utifra det, men at du ikke får sykepenger for fremtidige ekstravakter du evt har satt deg opp på.