Vurderer å ringe lege å få sykemelding.

2små

Forelsket i forumet
Jeg jobber som nattevakt på sykehjem. Har en liten fast stilling på bare usle 25%. Men jobber mye mye mer.. Jeg kan jo bare velge å jobbe mye mindre enn nå, men det går jo utover permisjon og penger frem til fødsel, så det er ikke et alternativ.. Er det noen her som har peil på hva jeg har krav på og hvordan de regner ut sykepenger?
 
Trooor ikke du kan bli sykemeldt om du setter deg selv opp på ekstravakter frivillig, men skal ikke si det 100% sikkert.
 
Hmm. Synes dette høres helt feil ut. For er mange i mitt yrke som har lav prosent fast stilling, men jobber mer.. Da ville det jo vært rart om de bare får for den faste delen og ikke så mye som de faktisk har jobbet. Men jeg er ikke sikker. Har aldri vært sykemeldt før, og sist jeg gikk gravid var jeg student.
 
Det går jo Ann å kontakte nav eller legen å høre. Men jeg tror som hun over at det dessverre er sånn. Mener at det var derfor ene venninna mi jobba helt til permisjon. Fordi hun bare var ansatt i en liten stilling men jobba mye mer og derfor også tjente mye mer enn hun ville gjort om hun ble sykemeldt?!


Men vet ikke hvordan rettningslinjene er for feks svangerskaps penger?
 
Hmm. Synes dette høres helt feil ut. For er mange i mitt yrke som har lav prosent fast stilling, men jobber mer.. Da ville det jo vært rart om de bare får for den faste delen og ikke så mye som de faktisk har jobbet. Men jeg er ikke sikker. Har aldri vært sykemeldt før, og sist jeg gikk gravid var jeg student.

Ekstravakter er jo noe man velger helt selv så det blir jo feil at man skal få sykepenger for det, når man egentlig bare kan velge å ikke sette seg opp på ekstravakter om man ikke er i form til det. Det kan hende at de regner ut ett gjennomsnitt av x antall mnd om du blir sykemeldt nå og får sykepenger utifra det, men at du ikke får sykepenger for fremtidige ekstravakter du evt har satt deg opp på.
 
Ekstravakter er jo noe man velger helt selv så det blir jo feil at man skal få sykepenger for det, når man egentlig bare kan velge å ikke sette seg opp på ekstravakter om man ikke er i form til det. Det kan hende at de regner ut ett gjennomsnitt av x antall mnd om du blir sykemeldt nå og får sykepenger utifra det, men at du ikke får sykepenger for fremtidige ekstravakter du evt har satt deg opp på.
Regner ikke med at jeg skal få penger for vakter jeg skal ha fremover. Men at de må se på hvor mye jeg har tjent de siste mnd ellerno for å se hvor mye jeg kan få.. Å jobbe helt frem til permisjonen skal starte går ikke. Da jeg har risikosvangerskap og jm/gyn anbefalte meg å sykemelde meg alt i midten av juli. Jeg skal høre med jm på onsdag, også legen og nav.
Men syns det er helt sykt at jeg skal miste så mye penger bare fordi jeg ikke kan jobbe. Å gå fra 25k utbetalt til typ 8-10k er jo ikke holbart!
 
Fant dette på nettet:

"For å beregne hvor mye sykepenger en ansatt har rett til hos en arbeidsgiver, er det vanlig å gå ut fra gjennomsnittlig ukeinntekt. Vikarer og tilkallingsvakter har gjerne varierende arbeidsperioder og inntekter, og for dem kan et lengre og mer representativt tidsrom brukes for å få en mer riktig beregning av sykepengegrunnlaget."
 
Ja har hørt at de regner seg tilbake... Men det blir ikke like høyt som viss du hadde jobbet, så du taper jo litt på det... Men mener du skal få mer enn de 25% du har i fast stillibg viss du har jobbet mye mer enn det... :)
 
Jeg jobber bare 21 % fast og tar mange ekstra vakter når det passer med skolen, jeg var sykemeldt nesten 2 måneder i begynnelsen av svangerskapet og da fikk jeg sykepenger ut ifra det jeg hadde tjent de siste 3 månedene
 
Om du blir 100% sykemeldt så ¨år du din faste lønn av jobben (forskutert) også gir nav deg resten på etterskudd. Det er i hverfall det vanlige om man jobber i kommunen. Om det er privat er det sikkert anerledes. Men aner ikke hvordan det blir om du blir delvis sykemeldt desverre.
 
Ekstravakter er jo noe man velger helt selv så det blir jo feil at man skal få sykepenger for det, når man egentlig bare kan velge å ikke sette seg opp på ekstravakter om man ikke er i form til det. Det kan hende at de regner ut ett gjennomsnitt av x antall mnd om du blir sykemeldt nå og får sykepenger utifra det, men at du ikke får sykepenger for fremtidige ekstravakter du evt har satt deg opp på.
Noen får ikke høyere stilling enn kanskjr 25 % på mange år, det er vanskelig å leve av uten ekstravakter..
 
Jeg jobber 75% men grunnet en sommerordning på sykehuset fikk jeg 100% i sommer.. skrev ikke kontrakt eller noe.. men på en måte 15% ekstravakter.. ble sykmeldt 50% og jobbet 50%.. fikk da sykepenger for de oppsatte vaktene, selv om de var ekstravakter.. så lenge vakta er satt på turnusen skal du ha penger for den, men du kan ikke sette opp ekstravakter etter du har sykmeldt deg :) forstår det slik at permisjonspengene er regna ut av de 3 siste årslønnene dine
 
Noen får ikke høyere stilling enn kanskjr 25 % på mange år, det er vanskelig å leve av uten ekstravakter..

Ja, det vet jeg, jobber selv i helsesektoren. Selv om det er ugunstig så er det jo sånn det faktisk er dessverre.
 
Back
Topp