Vurderer å gi opp...

bessy

Forelsket i forumet
Nå har jeg slitt i snart en mnd med å få opp og holde melkeproduksjonen oppe og Andreas sliter med luftsmerter i magen [:'(] Vi hadde oppfølgingstime hos legen på mandag og han ga oss resept på mme for å prøve den i en uke.. Selvfølgelig nå når jeg akkurat har fått Andreas til å ta puppen så lenge han ikke er skrubbsulten [:(] Er møkk lei den pumpinga om jeg ikke skal holde på i ei hel uke til for å kanskje måtte hive alt i dass.. MEN! Nå har vi begynt med amme te og minifom og det virker som han begynner å bli bedre i magen igjen.. Mye mindre hyling og skriking og virker så absolutt mindre plaget.. Er det galt av meg å ikke bruke resept-melka om han blir fin igjen slik jeg gjør det nå? Har så lyst til å få til den amminga [:(] Tror jeg gir opp pumpinga om vi må prøve den melka. Blir deppa bare ved tanken..[&o]

Jeg skjønner veldig godt om du gir opp pumpingen dersom du må bruke mme. Jeg har pumpet helt fra starten for at Jonas skal få mm. Han vil ikke ta pupp, og jeg prøvde lenge med å legge han til slik at jeg skulle kunne få i gang ammingen som jeg hadde lyst på. Det har derimot ikke fungert, så nå pumper jeg og gir mme. Jeg er også drittlei av å pume, men har bestemt at jeg skal gjøre det ut måneden. Da har han i hvert fall fått mm i 2 måneder.

Jeg synes derfor at du skal gjøre det du kan for å kunne amme Andreas. Dersom du føler det fungerer å amme når du bruker te osv kunne du kanskje tatt en telefon til legen og spurt om du kunne gjøre det istedenfor bruke mme. Jeg er helt sikker på at det er helt i orden. Kan ikke skjønne at du ikke skal kunne amme dersom luftsmertene ikke plager han lengre.

Stå på så ordner det seg!! Vi sliter også med luftsmerter så vet hvordan det er!  

Jeg skjønner godt frustrasjonen din!!
Jeg er av den oppfatning at ungene har det like bra om de får morsmelk eller erstatning. Å amme er kjempefint og lettvint om man får det til og jeg skjønner at du gjerne vil amme. Samtidig blir det slitsomt hvis det går prestisje i det og man strever etter å få det til.
Jeg ville ha snakket med legen din om det ikke er noe annet enn mme du kan prøve hvis du vil. Hvis du må bruke mme så kanskje du kan begynne å pumpe men se det an hvordan det går. Det er trist hvis du blir helt utslitt, det er ikke sikkert at det er noe særlig hverken for deg eller gullet...
Lykke til uansett hva du bestemmer deg for:)

ORIGINAL: Meko

Jeg skjønner veldig godt om du gir opp pumpingen dersom du må bruke mme. Jeg har pumpet helt fra starten for at Jonas skal få mm. Han vil ikke ta pupp, og jeg prøvde lenge med å legge han til slik at jeg skulle kunne få i gang ammingen som jeg hadde lyst på. Det har derimot ikke fungert, så nå pumper jeg og gir mme. Jeg er også drittlei av å pume, men har bestemt at jeg skal gjøre det ut måneden. Da har han i hvert fall fått mm i 2 måneder.

Jeg synes derfor at du skal gjøre det du kan for å kunne amme Andreas. Dersom du føler det fungerer å amme når du bruker te osv kunne du kanskje tatt en telefon til legen og spurt om du kunne gjøre det istedenfor bruke mme. Jeg er helt sikker på at det er helt i orden. Kan ikke skjønne at du ikke skal kunne amme dersom luftsmertene ikke plager han lengre.

Stå på så ordner det seg!! Vi sliter også med luftsmerter så vet hvordan det er!  

Luft er noe herk altså.. Jeg har også som mål iallefall ut mnd her.. 2 mnd er nok med fullpumping og da har vi iallefall gjort det vi kan.. Men har du prøvd å legge han til en times tid før han pleier å få mat? eller la han drikke litt fra flaska før du legger han til puppen? Det har ihvertfall virket greit her.Prøvde å lure med smokken i mellom osv.. han tok puppen først, men når han fikk vondt var det ikke gøy med den mere.. Da var det fullnekt.. 
Håper han blir bra nå snart.. Er forferdelig å se at han har så vondt hele tiden. Vi var innlagt på sykehuset pga. magetrøbbel for et par uker siden.. Var da jeg begynte med amme te og gutten har aldri vært så fin før, så håper det var det som gjorde det og at vi snart kan begynne å få slappet av og kost oss hjemme..

pumpinga er jo ikke bortkastet, i fryser er den holdbar i 6mnd og dvs at du kan evt bruke det i grøt etterhvert[;)]

tenkte å prøve med amming, amme te og minifom til og med fredag for å se det an.. I dag har han skreket kun en gang pga luft, så noe må jo virke. Har prøvd fenikkel te, men det hjalp kun i et par dager.
Jeg gir ikke opp med det første altså, så mme er siste utvei nå som vi har strevd så mye for å få det til. Men det tærer ganske mye på humøret, så om det blir mme så pakker jeg vekk alt som har med pumping å gjøre. Da får nok være nok liksom..

Hvordan er utdrivningen din? Om den er ganske sterk så prøv å masser brystvorten litt før du legger han til, da kommer melken kjappere, og han slipper kanskje å bli utolmodig..?

Det er virkelig kjedelig å streve med amming, jeg pumpet selv i starten da jeg var førstegangs, en god stund, la henne til en gang bare for å prøve, og da gikk det så greit, pakket bort pumpen etter det. [:D] Men det funker nok ikke for alle desverre..

Jeg syns du skal gjøre det DU føler for! [:)]

Du har uansett hvert veldig flink! Lykke til!

ORIGINAL: HanneHM

Hvordan er utdrivningen din? Om den er ganske sterk så prøv å masser brystvorten litt før du legger han til, da kommer melken kjappere, og han slipper kanskje å bli utolmodig..?

Det er virkelig kjedelig å streve med amming, jeg pumpet selv i starten da jeg var førstegangs, en god stund, la henne til en gang bare for å prøve, og da gikk det så greit, pakket bort pumpen etter det. [:D] Men det funker nok ikke for alle desverre..

Jeg syns du skal gjøre det DU føler for! [:)]

Du har uansett hvert veldig flink! Lykke til!

Utdrivningen er helt grei.. Litt treigere på den ene puppen og det merker jeg også på han men den andre kommer det en jevn strøm på til den er tom..
Han tar puppen godt og koser seg helt til magen begynner å buldre av luft og gjøre vondt.. da vil han ikke mere.. Hører at det kommer nok melk da han svelger unna enten hver eller annenhver gang han suger. Var på helsestasjonen i dag og vi skal nå begynne med pupp, for så å avslutte med mme..
Han har bare gått opp 110g på 6 dager[:(] 

ORIGINAL: Henriette1986

ORIGINAL: bessy

tenkte å prøve med amming, amme te og minifom til og med fredag for å se det an.. I dag har han skreket kun en gang pga luft, så noe må jo virke. Har prøvd fenikkel te, men det hjalp kun i et par dager.
Jeg gir ikke opp med det første altså, så mme er siste utvei nå som vi har strevd så mye for å få det til. Men det tærer ganske mye på humøret, så om det blir mme så pakker jeg vekk alt som har med pumping å gjøre. Da får nok være nok liksom..

du inponerer meg veldig altså bessy!! du er super flink!!

Tusen takk Henriette [:)] 

Luft er noe herk altså.. Jeg har også som mål iallefall ut mnd her.. 2 mnd er nok med fullpumping og da har vi iallefall gjort det vi kan.. Men har du prøvd å legge han til en times tid før han pleier å få mat? eller la han drikke litt fra flaska før du legger han til puppen? Det har ihvertfall virket greit her.Prøvde å lure med smokken i mellom osv.. han tok puppen først, men når han fikk vondt var det ikke gøy med den mere.. Da var det fullnekt.. 
Håper han blir bra nå snart.. Er forferdelig å se at han har så vondt hele tiden. Vi var innlagt på sykehuset pga. magetrøbbel for et par uker siden.. Var da jeg begynte med amme te og gutten har aldri vært så fin før, så håper det var det som gjorde det og at vi snart kan begynne å få slappet av og kost oss hjemme..

Ja, det tar på å pumpe hele veien. Nå burde jeg egentlig pumpe ettersom det er alt for lenge siden jeg pumpet. Pepper meg opp til å tenke på at det kun er et par uker igjen.

Jonas klarer å ta pupp med hjelp av en smokk fra en flaske, men jeg mistet mye av melken pga feber og stress. Da fikk han mye luft i magen og ble ikke mett så måtte til med mme i tillegg. Det var da vi bestemte av vi skulle pumpe slik at han ikke fikk så mye luft i magen. Det fungerte fint en stund, men nå er magesmertene tilbake. Nå klarer jeg ikke å pumpe mer enn 40-50 ml per gang så selv om han skulle begynne å ta pupp hadde jeg ikke hatt nok melk. Vet ikke om jeg skulle klare å få opp produksjonen så mye at han skulle kunne spise seg mett om han hadde tatt puppen.

Lurer på en ting. Hvor ofte går Andreas på do og er han hard? Jonas har hele veien vært løs og går omtrent 1 gang i døgnet. Det virker derimot som det er på vei mot at han klarer å gå litt oftere så håper det kan hjelpe han med smertene. Dette skjedde etter at vi bytte mme til en fra apoteket. Den er veldig dyr, så er litt spent på om det hjelper.  

Funderer på om jeg skal gi han fennikelte men hvor mye og hvor ofte gir man dette?  

ORIGINAL: bessy

Han har bare gått opp 110g på 6 dager[:(] 

Og han er 7 uker? Magnus la på seg ca 100 g i uken de første 8 ukene. Og helsesøster holdt på å tippe gal!!!
Jeg jobber delvis med helsesøstre på "den kjedelige" jobben min (ikke mammajobben altså, hehe..) og tok derfor det med en goood klype salt. Og gav ikkeno tillegg...

Siden 10. feb (siste gang vi var hos HS) har han lagt på seg 1,2 kg! Så det kan FORT gå godt... Hvordan ligger han an ifht sin EGEN vekstkurve da? Det er jo det som teller... Vi var nede i 40 gram opp en uke vi... Helsesøster ble helt rød i ansiktet. Haha...

Og - heeeeelt enig med Henriette her - prøv ditt triks i noen dager til (ser jo ut som at det funker), og JAAA, DU HAR VÆRT SKIKKELIG SKIKKELIG SKIKKELIG FLINK! Uansett hvordan dette går... *imponert*

Masse lykke til videre!!! [:D][:D]

ORIGINAL: Meko

Ja, det tar på å pumpe hele veien. Nå burde jeg egentlig pumpe ettersom det er alt for lenge siden jeg pumpet. Pepper meg opp til å tenke på at det kun er et par uker igjen.

Jonas klarer å ta pupp med hjelp av en smokk fra en flaske, men jeg mistet mye av melken pga feber og stress. Da fikk han mye luft i magen og ble ikke mett så måtte til med mme i tillegg. Det var da vi bestemte av vi skulle pumpe slik at han ikke fikk så mye luft i magen. Det fungerte fint en stund, men nå er magesmertene tilbake. Nå klarer jeg ikke å pumpe mer enn 40-50 ml per gang så selv om han skulle begynne å ta pupp hadde jeg ikke hatt nok melk. Vet ikke om jeg skulle klare å få opp produksjonen så mye at han skulle kunne spise seg mett om han hadde tatt puppen.

Lurer på en ting. Hvor ofte går Andreas på do og er han hard? Jonas har hele veien vært løs og går omtrent 1 gang i døgnet. Det virker derimot som det er på vei mot at han klarer å gå litt oftere så håper det kan hjelpe han med smertene. Dette skjedde etter at vi bytte mme til en fra apoteket. Den er veldig dyr, så er litt spent på om det hjelper.  

Funderer på om jeg skal gi han fennikelte men hvor mye og hvor ofte gir man dette?  

Vil anbefale deg å prøve amme te.. Drikk en 2-3 kopper i døgnet, legg Jonas til puppen innimellom slik at han hjelper til ekstra med å få i gang produksjonen også pumper du deg tom i 5-10 min etterpå.. gi mme så han blir mett.. Jeg fikk ikke mere enn mellom 20 og 50ml hver gang jeg heller men det virka som det løsnet etter jeg la til Andreas og satte klokka på telefonen min på ringing hver 2'e time for å pumpe. Men har som sagt brukt 3-4 uker på dette.. Prøvde å pumpe hver time, men det ble så mye stress at jeg mista mere melk og var nede i 10ml en dag [&:] Jeg tror du helt sikkert hadde fått opp produksjonen så han hadde blitt mett på begge puppene.. Jeg pumper ca. 100ml på begge tilsammen hver 2'e - 3'e time, og noen ganger mer. Var ute noen timer i kveld uten å ta med pumpe.. Var brystspreng ja og etter 8 timer fikk jeg ut hele 230ml på begge brystene.. så mye har jeg aldri pumpa før.

Han bæsjer ca.4-5 ganger om dagen.. det er alt i fra kremaktig til litt bløtt med klumper i, men aldri vært hard. Var vist helt normal avføring.. Håper Jonas blir bedre med den da. Var og tok ut et par bokser av den i dag vi også men fikk tlf om å ikke bruke den enda for hu ble usikker på om vi hadde fått riktig sort. vi fikk den til 260kr, men mulig vi må bytte til den som koster nesten 600kr [:o]

Fenikkel te virka i et par dager her. På sykehuset brukte de å gi 2ml før hvert måltid så det har vi holdt oss til, men har også lest 10ml to ganger pr dag..

Jeg har tro på at du kan klare å få opp produksjonen om du orker det, men det er det du som må føle på. Jeg for min del er fortsatt irritert på stresset etter vi fikk han med oss hjem at jeg har bestemt meg for at jeg skal klare det. Føler at melka jeg hadde på en måte ble bortkastet når folk stressa meg opp slik at jeg mista den.
Må få høre hvordan det går med Jonas da.. Så får vi håpe de to små blir bedre i magene sine snart [:)]

Jeg skal prøve fennikelte og se om det hjelper. I dag og i natt har han hatt så mye luft i magen. Jeg synes så synd på han. Han våkner og vil opp for å prompe litt, så roar han seg med en gang. Uff, det er ikke lett for de små.

Skal fortsette å legge han til for å se om han klarer å ta pupp. Klarer han derimot ikke det før jeg tenkt  å slutte å pumpe for ammingen være. Blir bare stress av det hele og det har jeg ikke lyst til.

Håper det går bra for dere også!!

Huff da.. Nei, det skal ikke være lett å være liten.

Her har det vært kvalme og oppkast i natt [:'(] Og dagen har vært både god og vond.. Han skrek så ille at hele kroppen hans var stiv og svai.. Er ikke mye kjøtt på kroppen hans så så ut som jeg så to deler av tarmene bule ut av magen hans i dag [&:] Magen er sprengt av luft så er sikkert derfor.. Så nå sitter jeg og puster ut med en stoooor kopp med amme-te mens lillegutt sover vedsiden av meg i soffan.

Back
Topp