VSD - hull i hjertet

Gravidmednummerto

Betatt av forumet
Høsthjerter 2017
Noen andre som har fått påvist vsd på sine barn? Vet dere om hullet kan bli større? Her sa de at alt såg fint ut, men at det var et lite hull som ikke skulle gjøres noe med. De ville likevel ha oss inn til ultralydkontroll om noen måneder så blir litt beskymret over hva årsaken til det er.. Lille har allerede hatt en veldig tøff start på livet, så vi føler egentlig vi allerede har fått vår kvote av sykehusbesøk!

Sniker fra oktober 2016: ene jenta mi hadde en liten VSD og liten PDA. Legene var helt ubekymret, det ble rutinemessig sjekket etter seks mnd (alle små hjertefeil skal sjekkes da) og da var begge lukket. Etter det jeg har skjønt blir de ikke større. Hvis babyen skulle bli veldig slapp, så er det viktig å sjekke hjertet, og jenta mi fikk ikke operere lyskebrokk planlagt før hjertefeilene var sjekket på nytt, men ellers tenkte vi veldig lite på de bilydene.

Ekstra kontroll er nok bare for å sjekke at det faktisk er grodd som de antar at det kommer til å gjøre. Og slik at de finner utav det før det er krise om det skulle være noe. På samme måten som vi fikk ekstra ul i uke 32 pga morkake som lå i nærheten av fødselskanalen, den var ikke faktisk foran den på oul.

Svogeren min hadde vsd+noen flere feil, en av de første som ble operert for dette da han var baby. I dag er han sunn, frisk og rask, men slipper ikke inn i militæret av prinsipp (det lever han godt med). Han gikk altfor sakte/ikke opp i vekt som baby og ble hasteoperert samt fikk en til operasjon før han ble ett år. Ingen flere etter det. Men var som sagt svært syk (en to mnd gammel baby som fremdeles er på fødselsvekta....) med flere hjertefeil. Han har også blitt fulgt opp med flere kontroller gjennom oppveksten bare for sikkerhets skyld, og slik at de kunne satt inn tiltak ved behov. Men det har det ikke vært [emoji106]

Godt å høre at det har gått bra :) Småen her legger veldig sakte på seg så er nok derfor de gikk aktivt ut for å se om de fant noe på hjertet ser jeg for meg.. Krysser fingrene for at det er lukket på kontroll!

Ikke egne barn, men på samboer. Det ble først oppdaget da han var 1 år (tror det er VDS eller ASD, i hvertfall hull i ene hjerteklaffen). På han lukket det seg ikke, så han ble operert som tenåring og gått til kontroll årlig på Rikshospitalet senere. Skal opereres igjen om ikke så alt for lenge. MEN når det er sagt har han aldri hatt problemer med det. Han har alltid spilt fotball, gått på idrettslinjen og sjeldent vært syk. Eneste han må være obs på er at han må ha antibiotika om han blir febersyk eller skal operere/borre hull osv.

Men alt i alt har det ikke hindret han i det daglige :)

Og hos de fleste barn (slik jeg har lest det) så lukker dette seg automatisk i løpet av noen måneder, kun et fåtall hvor dette ikke skjer.

Back
Topp