Vondt!

Kristine-84

Mamma til Lucas <3
Hei.
Jeg er 33 uker på vei og har en god stund merket et mønster i spark og bevegelser hos baby.

I går og idag er han veldig rolig. Jeg kjenner bevegelser men de er mye svakere og skjeldnere enn tideligere også.

I tillegg har jeg veldig press nedover (kjennes nesten ut som om han er på vei ut), vonde kynnere, mensmurringer samt at det stikker litt "der nede".

Hva kan dette komme av, er det modning? Så lenge jeg kjenner bevegelser er det vel ikke noe å bekjymre seg for?
 
Har i helga følt mer press og mer smerter i hofta og bekkenet. Føler som hun prøver å presse seg ut og magen blir helt sprengt. Hos jordmor på torsdag fikk jeg vite at hun har festet seg. Så jeg trur nok det er derfor. Jeg har morkaka foran så kjenner ikke noe fast bevegelse mønster. Hun er relativ rolig. Men har på fredag og lørdag vært mer i aktivitet. Ingen spark men mer romestrering og dulting. I dag er hun mer rolig igjen. Trur ikke du har noe å beskymre deg over. Blir jo mindre plass for babyen og nå framover.
 
Barnet vil ha ville dager og rolige dager. Og det blir mindre plass til de ville sprellene etterhvert.
MEN! Lite liv blir ofte sagt hvis barnet har mindre enn 10 spark på to timer i en periode der den vanligvis er aktiv.

Hvis du er usikker på om barnet beveger seg mindre enn den pleier skal du spise eller drikke noe. Gjerne noe søtt. Legg deg så ned på venstre side i fred og ro (Ingen telefon, babyverden, samtaler musikk osv) Slapp av, merk etter og tell antall bevegelser. Gjerne i opp til 2 timer.

Hvis du da ikke kjenner bevegelser eller mindre enn 10 separate bevegelser på 2 timer så RING FØDEN!
Dvs: IKKE bruk tid på å google, spørre her inne, vente på at noen svarer osv osv.

Har du i tillegg smerter RING FØDEN.

Hvis du kjenner bevegelser men fremdeles er litt usikker så ring jordmor/helsestasjon eller fastlegen. Ev ring føden for veiledning.

RIng heller en gang for mye enn en gang for lite. Det er barna våre det handler om :)
Klippet fra juni
 
Har i sånn 4-5 dager merket at har har blitt roligere her og. Samtidig med det fikk jeg veldig nedpress og vondt nedentil. De smertene og nedpresset har heldigvis gitt seg litt men jeg har en mistanke om at han kanskje festet seg da det startet. Tenker å at så lenge jeg merker bevegelser er jo alt bra. Er forresten 36+2. Men er du bekymret ville jeg tatt en telefon til føden. Er ikke noe vits å spekulere om man er redd noe er galt.
 
Barnet vil ha ville dager og rolige dager. Og det blir mindre plass til de ville sprellene etterhvert.
MEN! Lite liv blir ofte sagt hvis barnet har mindre enn 10 spark på to timer i en periode der den vanligvis er aktiv.

Hvis du er usikker på om barnet beveger seg mindre enn den pleier skal du spise eller drikke noe. Gjerne noe søtt. Legg deg så ned på venstre side i fred og ro (Ingen telefon, babyverden, samtaler musikk osv) Slapp av, merk etter og tell antall bevegelser. Gjerne i opp til 2 timer.

Hvis du da ikke kjenner bevegelser eller mindre enn 10 separate bevegelser på 2 timer så RING FØDEN!
Dvs: IKKE bruk tid på å google, spørre her inne, vente på at noen svarer osv osv.

Har du i tillegg smerter RING FØDEN.

Hvis du kjenner bevegelser men fremdeles er litt usikker så ring jordmor/helsestasjon eller fastlegen. Ev ring føden for veiledning.

RIng heller en gang for mye enn en gang for lite. Det er barna våre det handler om :)
Klippet fra juni

Nå har jeg spist og drukket og kjenner han godt nå heldigvis. Må se om smertrne gir seg, hvis ikke ringer jeg føden og hører :)
 
Jeg er 34+2 og har merket endringer i bevegelser gjennom dagen. Nå er denne babyen stor for alderen, så han fyller godt opp. Har mindre plass og flyter ikke lenger. Noen dager er aktiviteten mindre enn andre. Men som nevnt ovenfor er det bedre å ringe en gang for mye til fødeavdelingen enn for lite, hvis du bekymrer deg.

Godt å høre at han kviknet til :)
 
Back
Topp