Jeg har innimellom problemer med låsninger i rygg/bekken - også fra før jeg ble gravid. Det gir seg utslag i ømhet i et lite punkt bak på bekkenet, litt ut på den ene siden. Jeg kjenner det godt når jeg går, idet den siden som er plaget, kommer under og bak meg. Og jeg merker det veldig tydelig når jeg ligger på ryggen med knærne bøyd og fotsålene i bakken, og forsøker å løfte baken opp fra gulvet. Da er det ganske spiss smerte i dette punktet, og det er vanskelig å klare å løfte baken.
I tillegg er jeg i perioder øm i området på begge sider av halebenet, lengst nede. Dette har nok kommet med graviditeten.
Noen forskjellige tiltak som jeg synes hjelper:
- Ligger på ryggen med hofte og knær i 90 grader, armene ut - fører samlede knær langsomt ned til én og én side, mens jeg holder ryggen og armene i gulvet. Ofte knekker det litt i ryggsøylen når jeg gjør dette (små låsninger som slipper). Etterpå er punktsmertene omtrent borte.
- Egenmassasje av området rundt halebenet og muskulaturen øverst i baken og utover mot siden. Jeg har funnet ut at det er genialt å bruke en tørkeball (til vaskemaskin, størrelse som en tennisball, men med små, tykke pigger). Jeg legger meg på et hardt underlag, plasserer tørkeballen under meg i det området jeg vil massere, og forsøker å slappe av i muskulaturen og evt. bevege meg så smått over ballen. Dette synes jeg hjelper på ømme/stramme muskler.
- Tøye hofteleddsbøyerne
- Styrkeøvelser for magemuskulaturen - veldig nøye med å holde ryggen rett, jeg avslutter eller gjør mindre tungt når jeg kjenner at jeg begynner å nærme meg svai.
- Generelt være nøye når jeg går og står, med å unngå stor svai. Forsøker å bruke magemusklene (de rette) mer enn muskulaturen i baken, for å rette meg litt ut, i tillegg til å holde lett bøy i knærne når jeg står.
Si fra hvis det er noe dere vil at jeg skal forklare nøyere. Ingen av disse tingene er ekstreme/brutale, så det bør være trygt å prøve for gravide uten helt spesielle komplikasjoner.