Vondt i halebeinet

LilleVannlilje

Betatt av forumet
Novemberlykke 2020
Hei!
Fleire enn meg som slit med vondt i halebeinet? Har kjent antydning til smerte eit par dagar tidlegare i svangerskapet, men no dei siste dagane har det eskalert veldig! Gjer akutt vondt, og stråler gjerne nedover eine beinet ved enkelte bevegelsar. Vondt å snu seg, vondt å reise seg, vondt å vri seg og i dag er det til og med vondt å gå.

Nokon som har tips til dos og donts? Har ikkje lyst å gjera noko som forverrar det, og tek gjerne imot tips til kva som kan hjelpa! Nokon som har erfaring med td. bbhugme? Kan det hjelpa å sova med dette på natta? Mest sannsynleg bekkenløsning eller låsing? Eller evt noko heilt anna? Tips mottas med takk! :angelic:
 
Jeg får vondt i halebeinet når jeg sitter på en spesifikk kontorstol på jobb. Prøver å bytte og variere mellom to ulike stoler og på å stå innimellom når jeg orker.

Hvordan er det for deg, får du vondt kun etter du sitter eller er det der hele tiden?
 
Jeg slett med halebeinet/bekkenet særlig etter uke 20 fordi jeg må stå veldig lenge på jobb, og kan ikke sitte ved kontorstoler mens jeg ekspederer kundene. Med en gang jeg ble gradert sykemeldt merket jeg bedring (ikke snakk om forskjellen, siden jeg sov mye dårligere tom da jeg hadde ryggsmertene).
Jeg har en gravidpute (ikke bbhugme) og har ikke brukt det i den siste fordi jeg merker ingen store forskjell på ryggen da jeg puttet den mellom knærne (det føltes bedre å sove på den måten på begynnelsen av svangerskapet). Men i går hadde jeg litt vondt i ryggen (har jobbet på lørdag og ryddet litt hjemme i går) og følte det hjalp å ha gravidpute bak meg mens jeg sov, som En slags støtte inntil ryggen.
 
Jeg får vondt i halebeinet når jeg sitter på en spesifikk kontorstol på jobb. Prøver å bytte og variere mellom to ulike stoler og på å stå innimellom når jeg orker.

Hvordan er det for deg, får du vondt kun etter du sitter eller er det der hele tiden?
Eigentleg mindre vondt når eg sit i ro, så lenge eg ikkje sit lenge om gangen. Noko eg sjeldan gjer for tida heldigvis. Men kjem som eit knivstikk med stråling nedover beina heilt plutseleg når eg står og beveger meg på enkelte måtar. Heilt ut av det blå, og forstår ikkje heilt kva bevegelser som utløyser det.
 
For et år siden (var ikke gravid da) var jeg ganske plaget med smerter rundt halebein, som strålet nedover begge beina, spesielt det ene. Dro til kiropraktor etter anbefaling fra fastlegen. Viste seg å være nerver som var litt i klem og veldig «stramme». Fikk tips til øvelers, pluss at kiropraktoren trykte og klemte opp. Ble mye bedre og kunne sitte normalt igjen og reise meg opp uten mye smerter.

Kommet tilbake mer nå i graviditeten, og forsøker å avlaste med å ligge på siden, stå innimellom og be samboeren trykke litt her og der.

Kanskje du også kunne hatt nytte av fysio eller kiropraktor?
 
Jeg sliter veldig med halebeinet, gjort det i nesten to måneder nå. Vondt å sitte og blir bare verre hvis jeg «må» sitte i samme posisjon en god stund. Har også begynt å merke det mer i bekkenet i det siste.
Jeg har bbhugme pute, men syns egentlig ikke at det hjelper så veldig mye. Men kan jo være at det hadde vært enda verre hvis jeg ikke hadde hatt puta, det vet jeg ikke :/
 
Har også kjent vondt i halebeinet på jobb (sitter en del). Blir interessant å se hvordan det er når jeg starter på jobb neste uke.
 
Varm dusj eventuelt varmt bad/basseng om du har det tilgjengelig. Ellers variere stilling, kiropraktor/fysioterapi, varmepute, (Paracet), gravidpute som bbhugme.
 
Takk for gode tips! Heldigvis blitt betre og betre siste dagane. Har prøvd å ta dei forhåndsreglane eg har høyrt om. Var også til jordmor nyleg. Ho meinte det høyrtes ut som bekkenløysing, og at ein ikkje kunne gjera stort anna enn det eg allereie var i gang med sjølv. Ho meinte også at fysio oftast hadde lite føre seg fordi det ikkje var anna dei kunne gjera enn tips eg allereie hadde lest på nettet :p Det var i alle fall hennes erfaring på akkurat dette med bekkenløysing. Men her er det sikkert ulike meiningar. Om det blir mykje verre igjen her, kan det fort vera at eg gjer det ein sjanse.

Trur for min del at dei intense, plutselege smertene vart trigga av bratt fjelltur med sekk, fleire dagar med mykje stress og husvask og lite avslapping. Kjente ingenting medan det "sto på", men kom som ein real smell i etterkant. Så då veit eg det framover. Viktig å dra fram gravidkortet og skru ned tempoet litt av og til tydeligvis ;) #klokavskade
 
Back
Topp