Vonde modnings/åpningsrier som varte lenge

Starflower

Gift med forumet
Himmelbarn
Oktoberbarna 2021♡
Aprilspirene 2024❤️
Er det noen av dere som har hatt en veldig lang og vond startfase? Var det forskjellig fra fødsel til fødsel eller var det likt hver gang?

Jeg våknet kl. 07 dagen før termin med rier, allerede kl. 10 på formiddagen var de ganske vonde, såpass at det var grusomt med humper i veien når vi kjørte bil. De kom jo ikke så tett da, men det var hvert 10-15 min gjennom første halvdelen av dagen og hvert 5-8 minutt på slutten av dagen. Vi var frem og tilbake til sykehuset sikkert 4 ganger fordi det var så vondt og bare ble vondere og vondere. Jeg fikk ikke sove, jeg bare lå å vrei meg i smerte. Sykehuset sendte meg bare hjem med paracet og ba meg prøve å sove litt. Altså prøve å sove litt?! :bored: Jeg hadde bare 2cm åpning på alle kontrollene. Vi dro tilbake en siste gang, jordmor så jo hvordan jeg reagerte på rien. Alle de andre gangene så fikk jeg ingen rier når de var inne på rommet, de var jo bare inne der i sånn 1 min før de gikk ut også kom de tilbake også gikk de ut. Siste gangen jeg var inne så fikk hun jo se hvordan jeg reagerte på en rie så da skjønte hun jo at jeg ikke bare sutret, så vi fikk et rom å sove på også fikk jeg morfin. Da sov jeg i akkurat 1,5 time før riene vekket meg igjen, så lå jeg en halvtime våken mens samboeren sov litt til, jeg ville ikke vekke han før det ble skikkelig ille igjen. Så kom det en jordmor inn, sjekket meg, da var jeg 4 cm, så det var tydeligvis bare søvn og hvile kroppen trengte. Riene som kom da var ikke vonde på samme måte, det var mer håndterlig. Så fikk vi en fødestue og ting satte i gang. Sønnen min ble født halv 8 på kvelden ca, så da hadde jeg hatt rier i 36-37 timer. Aktiv fødsel var bare 5 av de timene..

Så til poenget. Er det veldig sannsynlig at det vil skje på samme måte igjen? Jeg har to barn, men kun en vaginal fødsel. Så kroppen hadde jo gått gravid før, men jeg hadde jo ikke født. Er det noen med lik erfaring som hadde et annerledes forløp ifht modningsrier?
 
Min første fødsel var ganske lik som den du beskrev, bare at den varte i 24 timer. Jeg hadde 2-3 cm åpning når jeg kom til sykehuset og følte at smertene var sterke.
Andre fødsel tok ca 2,5 timer fra jeg hadde sterke smerter til ungen var ute. Så det var jo Betydelig raskere unnagjort! Da jeg kom inn på føden fordi smertene var sterke hadde jeg 9 cm åpning.
 
Nei du får sannsynligvis ikke like lang og heftig latensfase neste gang :)
Det vanligste er at vaginal fødsel nr 2 er raskere enn den foregående, selv om det alltids finnes unntak
 
Min første fødsel var ganske lik som den du beskrev, bare at den varte i 24 timer. Jeg hadde 2-3 cm åpning når jeg kom til sykehuset og følte at smertene var sterke.
Andre fødsel tok ca 2,5 timer fra jeg hadde sterke smerter til ungen var ute. Så det var jo Betydelig raskere unnagjort! Da jeg kom inn på føden fordi smertene var sterke hadde jeg 9 cm åpning.
Nei du får sannsynligvis ikke like lang og heftig latensfase neste gang :)
Det vanligste er at vaginal fødsel nr 2 er raskere enn den foregående, selv om det alltids finnes unntak
Jeg håper virkelig det! Fødselen gikk jo ganske raskt sånn sett, 5 timer er ikke veldig lenge. Og det var med riehemmende drypp og et forsøk på å bremse riene litt med epidural som faktisk funka, men jeg fikk bare ett «skudd». Jeg får ikke ha mer enn 5 rier på 10 min på grunn av tidligere keisersnitt. Så de måtte bremse meg fordi kroppen ville ha mye mer.

Jeg vet at min mor fødte meg (jeg er nr.2) på 2 timer fra første rie, så jeg er forberedt på at det kan gå fort også. Jeg bare håper det ikke går så fort at ting går ut av kontroll. Men håper jeg slipper den lange latensfasen!
 
Med nr 1 så startet modningsriene fredag kveld, på sjekk søndag morgen hadde jeg 4cm åpning og han ble født på søndag ettermiddag. Med nr 2 når har jeg hatt en dag ca med litt modningsrier her og der, men ikke slik som med nr 1, og vannet gikk for 1 time siden. Og fortsatt ingen tegn til rier her! Forventa litt samme oppstart til denne fødselen, men det blir det ikke :hilarious:
 
Med nr 1 så startet modningsriene fredag kveld, på sjekk søndag morgen hadde jeg 4cm åpning og han ble født på søndag ettermiddag. Med nr 2 når har jeg hatt en dag ca med litt modningsrier her og der, men ikke slik som med nr 1, og vannet gikk for 1 time siden. Og fortsatt ingen tegn til rier her! Forventa litt samme oppstart til denne fødselen, men det blir det ikke :hilarious:
Masse lykke til med fødsel da ! :excited001 :Heartred Håper det blir en magisk opplevelse!
 
Jeg hadde ikke en like tøff opplevelse som det du beskriver, men fødsel nr 2 gikk akkurat dobbelt så rask som nr 1. Til tross for at det hadde gått 9 år mellom fødslene. :)
 
Jeg hadde helt lik latensfase, utrolig vonde rier (kniver i korsryggen) hjemme i 36 timer hvert 5-7 min, null søvn. Så inn på sykehuset med 4 cm åpning. 12 timer senere kom babyen. Har ingen fødsel nr 2 å sammenlikne med, men jeg bare går ut i fra at det vil gå fortere denne gangen! :bounce 3 døgn uten søvn var nesten verre enn smertene.
 
Jeg hadde helt lik latensfase, utrolig vonde rier (kniver i korsryggen) hjemme i 36 timer hvert 5-7 min, null søvn. Så inn på sykehuset med 4 cm åpning. 12 timer senere kom babyen. Har ingen fødsel nr 2 å sammenlikne med, men jeg bare går ut i fra at det vil gå fortere denne gangen! :bounce 3 døgn uten søvn var nesten verre enn smertene.
Vi får krysse fingrene :p
 
Er det nå jeg skal komme og ødelegge alt og si at det ikke alltid er lettere med fødsel nummer to?
Min første fødsel startet med at vannet gikk og brukte så 23 timer og 45 minutter til ungen var ute. Jeg trodde det var lang tid… Nå har jeg akkurat fått andremann og her gikk jeg med rier i 76timer. Hadde 4 cm åpning med vonde rier hele veien fram til det etter 3 døgn ble besluttet å ta vannet. Hadde 2 timer og 10 minutter aktiv fødsel etterpå
 
Er det nå jeg skal komme og ødelegge alt og si at det ikke alltid er lettere med fødsel nummer to?
Min første fødsel startet med at vannet gikk og brukte så 23 timer og 45 minutter til ungen var ute. Jeg trodde det var lang tid… Nå har jeg akkurat fått andremann og her gikk jeg med rier i 76timer. Hadde 4 cm åpning med vonde rier hele veien fram til det etter 3 døgn ble besluttet å ta vannet. Hadde 2 timer og 10 minutter aktiv fødsel etterpå
Huff ikke bra! Alle svar er velkomne :Heartred Det kan jo gå begge veier, så det er greit å være forberedt!
 
Back
Topp