Vonde kynnere!

Freyr

Forumet er livet
Julibarna2014
Nå har jeg jo lest masse om kynnere ved forrige svangerskap, men hadde ingen da..

Nå har jeg mange. De fleste vonde, noen ikke vonde. Har akkurat gått rose/fakkeltog og har hatt vonde kynnere så og si hele tiden. På slutten fikk jeg to stykker som var prikk lik riene mine.

Nå lurer jeg på om det kan være farlig? HAr sikkert vært ørti tråder om det får, men har aldri biti meg merke i noen av de..

ville tatt d me ro og hvis d isje gir seg så ring føden! kynnere ska isje ver vondt ;)

Jeg hadde vonde kynnere fra fjerde måned frem til fødselen. Det var slikt at jeg ikke kjente forskjell på det når jeg faktisk hadde rier de første timene.

Jeg fikk bare beskjed at det jeg kjente var kynnere og ingenting farlig, mer sa de ikke og jeg spurte heller ikke noe mer.

Jeg fikk de frem til åttende måned somregel på slaget 8 og hadde vondt til jeg la meg sent på kveld. Så det ble mye ligging i fosterstilling og på det verste gikk jeg rundt i ring på stuegulvet og hoppet litt rundt.

Fra åttende mnd begynte det fra klokken 4 og holdt på til sent på kveld. Jeg var på den tiden ferdig på jobb og måtte flere ganger stoppe langs veien for å ikke kjøre i grøften til tider. Egentligt rart at jeg klarte å sovne, men tror jeg var så utslitt av å ha vondt. I tillegg var magen min stram og vondt så jeg tok sjelden på magen min.

Jeg fikk en perfekt gutt på termin <3 eller.. enste var at foten hans var klemt opp mot leggen, men det var nok bare fordi han ikke hadde hatt så god plass så jeg tror ingenting var galt hos meg.

Ring føden og KREV at de tar deg inn til en sjekk, veldig tidlig med rier i uke 22 emoticon

jeg ringte, og de sa at jeg skulle ta det med ro. Evt ringe igjen hvis det ikke gir seg. Hun jeg snakket med mente også at en sykemelding var på sin plass, men dette måtte jo fastlegen ordne.

Ringte dit, men fastlegen er syk. Og er ikke sikkert kommer igjen. *heldig* (5. legen på mindre enn 4 år) Så da vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. :/

Jøss, sykemelding faktisk. Hva kan skje hvis man ikke tar det med ro? Her fikk jeg så vidt sykemelde meg 20% da jeg var i 8ende mnd fordi han kunne ikke se noe galt med meg så det var ikke bare bare å få 30% den siste mnd.

Faktisk glemt ut hva kynnere er så tror jeg får google litt

Fra nhi.no

- Er det riktig at man bør avbryte en treningsøkt, arbeid eller lignende dersom man opplever å få kynnere når man holder på med dette?

- Det er det rådet alle får. Hvis du kjenner at det strammer - så stopp. Tradisjonell behandling av for tidlige rier er å ta det med ro og holde sengen. Det har aldri blitt bevist at dette faktisk hjelper, og det er viktig å påpeke at dette gjelder for tidlige rier, ikke kynnere. Så om det er kynnere du har, kan du fint fortsette som før. Men er du i tvil, så må du få hjelp til å få rede på om det er kynnere eller rier. Den beste måten å finne ut av dette på, er ved å undersøke livmorhalsen ved hjelp av innvendig ultralyd. Om livmorhalsen er kort, er det høy risiko for en for tidlig fødsel. Er livmorhalsen lang, er risikoen lav. Slik kan man faktisk måle om det er kynnere eller rier man har hatt. Dette er en av de viktigste undersøkelsene vi gjør for å avdekke risikoen for en for tidlig fødsel, sier Salvesen.

jeg forventa jo nesten at jeg skulle ta det med ro. Hadde tenkt noe mer over det hadde de ikke vært så snabla vonde, og de to jeg fikk på slutten var helt lik riene mine med Pernille. Jeg ikke villet hatt sykemelding ved kontorjobb, men jeg har en jobb der jeg går, løfter tung og stresser hele dagen. Har spurt om å få kontorjobb, men de trengte ikke hjelp der.. så da er jeg litt rådvill. :/

og jeg fikk ikke sykemeldig for to dager pga at jeg var sliten (lavt blodtrykk og lav puls)  men da jeg ble lagt inn med noe hjertegreier dagen etter, så var greit med ei uke.. Så har ikke fått noe, og  tar det ikke som noen selvfølge. men jeg forventer at legen skal lytte til meg, og ikke bare se på meg som ei som bare vil ha fri. For det er det jo langt ifra..

men som jordmoren jeg snakka med sa, så vil vi jo helst ikke at tassen skal komme før tiden. Så det å ta det med ro var i bunn og igrunn det beste. Og det er jeg enig i.. :)

Men hvis det bare kynnere så kan du jo forsette som før og det finner de vel ut om det er rier eller kynnere du har, men du kjenner best deg så du får ta det i ditt eget tempo sånn som du føler er best :) Jeg fikk iallefall gyn. undersøkelse og ingen faresignal. Heldigvis fikk jeg det sent på dagen så det gikk ikke utover arbeidstiden så har ingen erfaring der.

Jeg har vært plaga mye med kynnere dette svangerskapet. Jeg har fått beskjed om at det er et tegn på at jeg må ta det med ro. Fikk også beskjed om å ringe dersom de ble regelmessige.

Back
Topp