Vond smak i munnen

Lykkeliten_86

♥ Håper på en liten en ♥
Tilgangsansvarlig
VIP
Assistert-jentene
Himmelbarn
Maiblomstene 2016
Jeg har en forferdelig ekkel smak i munnen hele tiden. Akkurat når jeg har mat i munn, drops, tyggis osv. så smaker jeg den ikke, men med en gang jeg svelger eller spytter ut tyggisen så er smaken der. Hele tiden! Grusom smak. Jeg synes ikke det kjennes ut som en metallsmak. Jeg klarer ikke å beskrive det. Kjennes ut som jeg har fryktelig dårlig ånde, og at det sitter i hele munnhulen (ganen, tungen, bak i svelget). Jeg har selvfølgelig forsøkt å pusse tennene og tungen, og bruke munnskyll. Det hjelper kun mens jeg har det i munn det også. Når jeg googler ser jeg at mange andre gravide beskriver det samme, men jeg finner ingen gode råd! Noen som har klart å dempe den vonde smaken på noe vis? Gode råd taes i mot med stor takknemlighet, for jeg er jo ganske kvalm også og denne smaken hjelper ikke. :confused: (Og jeg tror ikke 15 pakker Läkerol om dagen er så godt for magen det heller).
 
Last edited:
Et godt råd mot sånt er å finne en flink akupunktur eller soneterapeut. Avhengig av smaken er det er symptom på noe annet innen kinesisk medisin. Jeg har hatt god effekt av det før :)
 
Det har jeg å! Er GRUSOMT! Har så langt ikke funnet noe som hjelper annet en å ha noe med smak i munnen, noe som er vanskelig når man er så kvalm :-(
 
ja det har jeg også av og til ..ekkelt
 
Sånn har jeg det og hele tiden :-( her er redningen dundersalt, men det og fungerer bare akkurat når jeg har det i munnen. Blir snart gal..
 
Veldig vond smak i munnen her og. Om det kan være fordi jeg kaster opp så ofte vet jeg ikke. Men ingenting mat funker.
 
Det skyldes at du får i deg for lite næring, og at kroppen tærer på fettreservene. Det dannes ketoner som du kan måle med ketostix fra apoteket, og er kroppens måte å forbrenne fett på. Du får veldig vond smak i munnen, men det er nok ikke noe annet å gjøre enn å prøve å holde det litt i sjakk med pastiller, tyggis etc. Når du får i deg mer mat igjen vil dette gå over :)
 
Sniker fra juni:) Akkurat slik hadde jeg det også. Ble fort noen ekstra kg grunnet hyppig matinntak og drops for å få "fri". Men hos meg ble den gradvis borte fra uke 13. Heldigvis :)
 
Det skyldes at du får i deg for lite næring, og at kroppen tærer på fettreservene. Det dannes ketoner som du kan måle med ketostix fra apoteket, og er kroppens måte å forbrenne fett på. Du får veldig vond smak i munnen, men det er nok ikke noe annet å gjøre enn å prøve å holde det litt i sjakk med pastiller, tyggis etc. Når du får i deg mer mat igjen vil dette gå over :)

Jeg har ikke sånn keton-ånde altså, jeg vet hvordan den er. :) Men det er et godt tips for det kan jo være noen andre som har den nå, med så mye svangerskapskvalme som en del har her inne. :confused:

Jeg har lest på nettet at dette er et veldig vanlig graviditetsymptom og at legene mener det skyldes hormonene hcg og østrogen. Dessverre forklarte de bare akkurat hvordan det kjennes ut og ingenting om hvordan man blir kvitt det. De påpekte at veldig mange er heldige og mister endret-smakssans-symptomet rundt uke 12 når hormonene går nedover igjen, MEN det hjelper fint lite akkurat nå det og. :p Det er samme hormonene som påvirker luktesansen, så mange som har sterkere luktesans opplever også endret smakssans. Det betyr altså at ånden er lik som før, det bare smaker annerledes i munnen. :eek: Så mannen min merker ikke at ånden min er annerledes, det bare føles sånn for meg.
 
Sniker fra juni:) Akkurat slik hadde jeg det også. Ble fort noen ekstra kg grunnet hyppig matinntak og drops for å få "fri". Men hos meg ble den gradvis borte fra uke 13. Heldigvis :)

Jeg også tenker at vekten fort kan gå oppover nå for å bli kvitt denne smaken. Så bra du ble kvitt den! Jeg håper jeg og blir det. :)
 
Det har jeg å! Er GRUSOMT! Har så langt ikke funnet noe som hjelper annet en å ha noe med smak i munnen, noe som er vanskelig når man er så kvalm :-(

Den smaken er grusom. Her er redninga drops, tyggis eller mat :( Og den smaken gjer kvalmen endå verre.

ja det har jeg også av og til ..ekkelt

Sånn har jeg det og hele tiden :-( her er redningen dundersalt, men det og fungerer bare akkurat når jeg har det i munnen. Blir snart gal..

Veldig vond smak i munnen her og. Om det kan være fordi jeg kaster opp så ofte vet jeg ikke. Men ingenting mat funker.

Jeg ble først litt glad for at det ikke bare er meg som er så "heldig" å ha fått dette symptomet, men så ble jeg ble lei meg også for det er ikke godt å smake "gammel gymsokk" i munnen hele dagen. :(

Jeg har googlet litt mer og lest at flere anbefaler å drikke saltvann. Har noen av dere prøvd det? Jeg har ikke vært i så god form i dag så jeg har ikke kommet meg på kjøkkenet, men det skal altså visstnok hjelpe å drikke vann med bittelittegranne salt i (ikke mye salt altså, bare et hint av salt). Jeg skal forsøke å komme meg opp å prøve etterpå så kan jeg si hvordan det eventuelt fungerer for meg. :)
 
Back
Topp