Vond rygg

LilleRosaSokk

Elsker forumet
Aprilbarna`15
♡ Maibarna ♡
Tipper det ikke bare er meg som sliter med vond rygg for tiden. Hva gjør dere for å bedre vondten?

Jeg får vondt av å sitte og gå så nå vet jeg ikke helt hva mer jeg skal prøve. Har noen gode dager av og til, men finner ingen fellesnevner for hva jeg eventuelt har gjort for å få det bedre :p Enten har jeg vondt nede rundt bekkenet og føler meg stiv. Det går gjerne over når jeg har gått i noen minutter. Ellers har jeg vondt oppe ved bhen på en side. Som om noen stikker meg med en kniv. Denne vondten har jeg også hatt av og til før graviditeten. Siste vondten er fra bhen og ned korsryggen. Konstant vondt som ingenting hjelper mot :(

Hva gjør man med sånn? Går man til legen? Kiropraktor? Manuellterapaut? Får man sykemelding? Biter man tennene sammen? Svømming? Gå tur selv om det er vondt?

Jeg trener slynge og får massasje hos fysio én gang i uka, og er i varmt basseng og svømmer/gjør øvelser 3 ganger i uka. Fungerer bra. I tillegg har jeg ammepute mellom knærne når jeg sover på siden (eller under knærne om jeg ligger på ryggen). Jobber kun 20 prosent nå pga bekkenløsning/låsning. Klarer ikke sitte lenge av gangen (har kontorjobb)

Jeg trener slynge og får massasje hos fysio én gang i uka, og er i varmt basseng og svømmer/gjør øvelser 3 ganger i uka. Fungerer bra. I tillegg har jeg ammepute mellom knærne når jeg sover på siden (eller under knærne om jeg ligger på ryggen). Jobber kun 20 prosent nå pga bekkenløsning/låsning. Klarer ikke sitte lenge av gangen (har kontorjobb)
Jeg har testet litt svømming, men er ikke sikker på om jeg føler meg bedre av det :P Sliter også med kontorjobb. Prøver å variere mellom sitte/lenestol/stå i løpet av dagen, men jeg er helt gåen når jeg kommer hjem om dagen. Utrolig kjedelig! Har du vært sykemeldt lenge?

Ja, jeg har et bekken og ledd som ikke liker å være gravid. Er en genetisk greie, så var forberedt på det. Jobber 20 til 40 prosent ca (vanskelig å beregne, da jeg har en lederjobb og også kan ta i et tak på epost osv hjemmefra). Varmt vann er det som hjelper aller best for meg. Gjør en del stabiliserende øvelser i varmt vann (34grader), og svømmer litt. I tillegg gjør jeg slynge-øvelser med fysioterapeut. Prøvde akupunktur sist, men det ga ingen effekt. Lykke til!

Var på svømming i dag og det føles jo bra akkurat der og da, men vet ikke om jeg kjenner noe bedring på sikt. Var også hos manuellterapeut i dag og fikk løst opp litt i ryggen. Håper det bedrer seg :)

Masse lykke til! Husk at vannet må være godt og varmt, og at trening ikke virker før etter at du har gjort det noen ganger.

Håper ryggen din er bedre. Jeg hår til kiropraktor jevnlig for å knekke opp rygg og bekken. Bekkenet låser seg fort, men merker lite til det før ryggen også begynner. Da er det grusomt. Eneste dom hjelper her er kitopraktoren min.

Jeg har låsninger og håpløse hofter, hadde det også før jeg ble gravid, men ble verre med første svangerskap. Halebeinet mitt er også helt håpløst etter forrige fødsel. Går hos kiropraktor, og det løser veldig bra opp! Men nå har det blitt så mye vondt i ryggen/hofter og halebeinet igjen så jeg tenkte å begynne hos naprapat også. Naprapatbehandling har god effekt på det meste!

Jeg har slitt med vondt i ryggen i flere år, og det kom for fullt da vi flyttet inn i ny leilighet i desember. Prøvde meg på yoga men måtte slutte fordi jeg bare ble verre. Jeg går til fysioterapeut en dag i uken og det hjelper noe. Ellers bærer jeg lite, og bare prøver å ta med ro. Skulle gjerne gått med joggesko med demping, men snøen har jo satt en demper for det så langt. Det har heldigvis ikke satt seg i bekkenet enda så jeg håper det holder seg sånn :)

Jeg går hos fysio for å løse opp i stive muskler. Synes det hjelper. Ellers er variasjon, og tøying det som fungerer best for meg. Fikk tips om varmeflaske for å lindre ømme muskler. Skal prøve det :-)

Har testet manuellterpeut så langt. Første gangen hjalp det ganske bra at hun løste opp, mens andre gangen ikke. Spent på neste gang :p Nå er jeg sykemeldt og irriterende nok ser det ut til å hjelpe. Veksler mellom husarbeid, sofasitting, lenestol, ligging og gåtur med hunden. På slutten av dagen er ryggen like vondt som etter lunsjtid på jobb. Håper på å kunne komme meg på trening i løpet av neste uke for å se om litt styrketrening hjelper.

Har testet manuellterpeut så langt. Første gangen hjalp det ganske bra at hun løste opp, mens andre gangen ikke. Spent på neste gang :p Nå er jeg sykemeldt og irriterende nok ser det ut til å hjelpe. Veksler mellom husarbeid, sofasitting, lenestol, ligging og gåtur med hunden. På slutten av dagen er ryggen like vondt som etter lunsjtid på jobb. Håper på å kunne komme meg på trening i løpet av neste uke for å se om litt styrketrening hjelper.
Håper ikke treningen gjør det verre da. Kanskje noen på treningssenteret kan veilede deg litt :)

Håper ikke treningen gjør det verre da. Kanskje noen på treningssenteret kan veilede deg litt :)
Det er akkurat det jeg er spent på :) Er vant til å trene tung styrketrening før graviditeten og har god teknikk og peiling hvertfall. Så spørsmålet er bare hvordan gravidkroppen liker det etter 2 måneder treningsfri. Krysser fingrene for at det går bra. Og at ikke alle stirrer på meg og magen. Ikke helt sosialt akseptert å løfte vekter med mage :p

Det er akkurat det jeg er spent på :) Er vant til å trene tung styrketrening før graviditeten og har god teknikk og peiling hvertfall. Så spørsmålet er bare hvordan gravidkroppen liker det etter 2 måneder treningsfri. Krysser fingrene for at det går bra. Og at ikke alle stirrer på meg og magen. Ikke helt sosialt akseptert å løfte vekter med mage :p

Sniker fra juli jeg :) jeg er Idrettsutøver, og er 22+1 på vei. Spiller hockey på elitenivå. Løfter 60-80 kg i knebøy og opp mot 100 i markløft fortsatt.. Ingen som stusser på det selvom de vet jeg er gravid. Synes ikke enda, ser bare litt oppblåst og tjukk ut om du ikke kjenner meg :p . Spiller også fortsatt hockeykamper. Jeg har ingen vondter eller noe, kommer til å fortsette så tungt jeg klarer frem til fødsel :) skal spille hockey frem til uke 26 - da er sesongen ferdig! :) jeg jobber også som performance coach + prehab/rehab trener, og vil tro du kjenner ryggen fordi du begynner å bli svakere i ryggen siden du ikke har trent på 2 mnd. Vil anbefale deg god tøying av forsiden din. Bryst, hofteleddsbøyer, lår osv, og også hamstrings+gluteus og piriformis. Det pleier å være forskjellen på sykemelding for mine gravide kunder på sykemelding og være i full jobb. De første vil jo være i full jobb så lenge som mulig :)

Sniker fra juli jeg :) jeg er Idrettsutøver, og er 22+1 på vei. Spiller hockey på elitenivå. Løfter 60-80 kg i knebøy og opp mot 100 i markløft fortsatt.. Ingen som stusser på det selvom de vet jeg er gravid. Synes ikke enda, ser bare litt oppblåst og tjukk ut om du ikke kjenner meg :p . Spiller også fortsatt hockeykamper. Jeg har ingen vondter eller noe, kommer til å fortsette så tungt jeg klarer frem til fødsel :) skal spille hockey frem til uke 26 - da er sesongen ferdig! :) jeg jobber også som performance coach + prehab/rehab trener, og vil tro du kjenner ryggen fordi du begynner å bli svakere i ryggen siden du ikke har trent på 2 mnd. Vil anbefale deg god tøying av forsiden din. Bryst, hofteleddsbøyer, lår osv, og også hamstrings+gluteus og piriformis. Det pleier å være forskjellen på sykemelding for mine gravide kunder på sykemelding og være i full jobb. De første vil jo være i full jobb så lenge som mulig :)
Takk for tips! Ja, det blir litt ond sirkel det der. Vondt i ryggen av å sitte på jobb hele dagen gir meg ikke overskudd til å trene ryggen. Og så blir det aldri bedre! Jeg gikk ned til 30-40 kilo knebøy etter lite trening de første månedene og med et kne som setter begrensninger for meg om jeg ikke øker rolig. Var 24 uker sist gang jeg trente og så bare litt tjukk ut som du sier :p Tøyer musklatur bak jevnlig da jeg har slitt med en litt for stram piriformis på høyre side. Holder den vondten i sjakk sånn sett. Spent på om magen kommer i veien for markløft nå! Spørs om jeg holder meg til sittende roing og nedtrekk ;)

Takk for tips! Ja, det blir litt ond sirkel det der. Vondt i ryggen av å sitte på jobb hele dagen gir meg ikke overskudd til å trene ryggen. Og så blir det aldri bedre! Jeg gikk ned til 30-40 kilo knebøy etter lite trening de første månedene og med et kne som setter begrensninger for meg om jeg ikke øker rolig. Var 24 uker sist gang jeg trente og så bare litt tjukk ut som du sier :p Tøyer musklatur bak jevnlig da jeg har slitt med en litt for stram piriformis på høyre side. Holder den vondten i sjakk sånn sett. Spent på om magen kommer i veien for markløft nå! Spørs om jeg holder meg til sittende roing og nedtrekk ;)

Kan anbefale deg sumomarkløft med f.eks kettlebell som en start på å komme i gang igjen. Har også et kne som ikke er helt "med", røk korsbånd og begge sideleddbånd i november '13, så vet hvordan det er å ikke stole på kneet under knebøy og andre tunge øvelser etter litt for lang treningsfri. Skulle operert, men så ble jeg jo gravid :p høres ut som du har god kontroll da, bare synd man havner i en sånn kjip ond sirkel. Ryggen er fæl når den først begynner å tulle!!

Kan anbefale deg sumomarkløft med f.eks kettlebell som en start på å komme i gang igjen. Har også et kne som ikke er helt "med", røk korsbånd og begge sideleddbånd i november '13, så vet hvordan det er å ikke stole på kneet under knebøy og andre tunge øvelser etter litt for lang treningsfri. Skulle operert, men så ble jeg jo gravid :p høres ut som du har god kontroll da, bare synd man havner i en sånn kjip ond sirkel. Ryggen er fæl når den først begynner å tulle!!
Ja, jeg begynte med kettlebell og litt bredere benstilling sist gang jeg startet opp etter treningsfri. Både på markløft og knebøy. Satser på å prøve det samme nå for det funket fint. Eneste problemet er at jeg blir veldig utålmodig og vil gjerne løfte tungt! :p Gleder meg sånn til å få trent skikkelig igjen etter fødsel! Må være det jeg savner mest. Angrer masse på at jeg ikke har trent regelmessig gjennom graviditeten. Misunner deg det! Håper kroppen din lar deg fortsette lengst mulig :)

Det blir bare mer og mer akseptert, heldigvis. De som er vant til å trene før de ble gravid skal jo kunne fortsette med det, men siden du har hatt treningsfri i 2 mnd så er det sikkert greit å prøve seg fram til hvor mye ryggen din takler :) du fikk noen gode råd av hun over her hvertfall :)

Det blir bare mer og mer akseptert, heldigvis. De som er vant til å trene før de ble gravid skal jo kunne fortsette med det, men siden du har hatt treningsfri i 2 mnd så er det sikkert greit å prøve seg fram til hvor mye ryggen din takler :) du fikk noen gode råd av hun over her hvertfall :)
Ja, det er bra. Sikkert bare jeg som føler at alle ser på meg ;)

Okei, jeg får seriøst vondt i ryggen etter jeg har spist et litt større måltid. Hva er greia? :p Føler det har skjedd nok ganger nå til at det må være en sammenheng! Vondten er konstant verk øverst på ryggen. I høyde med bhen.

Back
Topp