Vond opplevelse på sykehus og mye følelser/engstelse

Bkno9990820

Andre møte med forumet
Er gravid med nr. 2. I første svangerskap hadde jeg en kort cervix, 2 cm, gjennom hele svangerskapet, endte opp på sykehuset grunnet truende prematur fødsel (måtte gjennom to omganger med riestoppende og var der i 5 dager), lå så til observasjon igjen senere grunnet det samme. Så to omganger med truende prematur fødsel og sykehusopphold. Endte dog til slutt med å føde i uke 39.

Denne graviditeten la de inn en cervix sjekk, grunnet tidligere svangerskapshistorie. Denne sjekken var i uke 20, og ble da målt til 3.5 cm lang cervix (som er helt perfekt!) og ble fortalt at alt var greit og ingen grunn til bekymring :)

For et par dager siden hadde jeg samleie med mannen min, og følte en del ubehag i underlivet etter det. Så stod ettåringen opp, og jeg bar en del på ham. Da ble det verre og verre. Kan beskrives som en slags sprengende nedpressfølelse. Som om alt der nede var hovent, sprengte, og at hele vaginaen kom til å dette ut. Det gav seg når jeg la meg ned flatt, men ble like ille når jeg reiste meg igjen. Det var skikkelig vondt og urovekkende.

Dro til slutt ned på sykehuset for en sjekk, og de sa at cervixen hadde krympet fra 3.5 til 2.5. Hun ba meg begynne med Lutinus, og ta det veldig med ro de neste dagene; og at i og med min forhistorie var det svært lav terskel for at jeg skulle ta kontakt. Senere på ettermiddagen hadde jeg regelmessige tak i ryggen over en periode på 2 timer, så jeg ringte ned og fikk en ny sjekk. Da målte hun cervix til 2.3; og sa at de ikke trengte å måle etter rieaktivitet; for noe drev tydeligvis og påvirket cervixen.

Siden de ikke har prematuravdeling der ble jeg sendt med ambulanse til Ullevål i Oslo. Jeg prøvde å krangle litt imot det, for det er noe hersens slit å dra inn til sykehuset i Oslo og jeg følte jeg ikke nødvendigvis hadde rier. Jeg vil ikke bli sett som hysterisk, og hadde ikke lyst til å dra inn med mindre det virkelig var noe på ferde. Foreslo at jeg heller kunne være på mitt sykehus over natten, istedet for å bli sendt inn til Oslo. Men de insisterte, jeg gav meg, og ble sendt inn midt på natten i ambulanse til Oslo.

På Ullevål var de skikkelig kritiske. Jeg hørte resepsjonen snakke om at de ikke skjønte hvorfor jeg var sendt inn når det ikke var rieaktivitet, og at jeg ikke "kvalifiserte". Legen kom etterhvert og sjekket cervix, mente den lå fint på 2.6 til 2.8 "et eller annet sted" og at alt virket normalt. Lege nr 2 sa at det var absolutt ingen grunn for meg å være der, at cervix var lang og fin. De sa også at det var ingen grunn til at jeg skulle begynne på Lutinus, at alt så helt fint ut; men sa samtidig at det var skikkelig teit å ha samleie "med mindre jeg ønsket å føde prematurt".

Jeg hadde jo fått beskjed på første kontroll om at alt var greit, så kan ikke da forstå at jeg da var teit som hadde samleie som normalt?!

Så jeg ringte da på vei hjem til mitt egentlig sykehus, altså der de målte den korte cervixen kvelden før: bare for å dobbelt-sjekke hvilke instrukser som gjelder. Skal jeg fremdeles på Lutinus eller ikke, skal jeg fremdeles ringe de opp igjen ved bekymring eller ikke, er det fremdeles lav takhøyde og skal jeg være forsiktig?

Og hun jeg snakket med på telefonen da var skikkelig defensiv.
"Vi vet da ikke alt mellom himmel og jord."
"Det aner jeg ikke, det får du diskutere med "navn på legen jeg var hos først"
"cervixen din er jo på nesten 3 cm så det er jo tydelig ikke noe alvorlig med deg"

Så nå sitter jeg her og er skikkelig deppa/føler meg kjempeteit. Min opplevelse er at jeg først fikk beskjed om at alt var greit, at det var OK å ha samleie og leve som normalt. Så skjedde dette, og de forteller meg (og viser på skjermen) at cervixen min er blitt kortere og har en "sprekk" og "bulk", og at de er bekymret og at jeg må være forsiktig. Så sier sykehus nr 2 at alt er helt OK, og behandler meg som om jeg er hysterisk og overengstelig. Så sier person på første sykehus at cervixen min aldri var kort i utgangspunktet, og at jeg er tullete som ringer opp igjen for å dobbeltsjekke disse instruksene.

Føler jeg var kjempeteit som i det hele tatt ringte ned og lot meg sjekke i utgangspunktet; at jeg burde ha skjønt at det ikke var noe farlig siden jeg tross alt har født før! Jeg føler meg både teit for å ha hatt samleie, og teit for å bekymre meg om å ha samleie, og jeg aner ikke om jeg bør ta lutinus eller ikke.

Og jeg vil virkelig ikke ha merkelappen "engstelig" eller "hysterisk" på meg, da det kan føre til at det ikke blir tatt seriøst om det brått oppstår noe faktisk alvorlig. Men det var jo ikke jeg som ønsket noen overføring til sykehuset, det var jo de som bestemte og så ombestemte seg! Jeg bare spurte om dette nedpressgreine var normalt, og om jeg burde passe meg litt videre i svangerskapet.

Beklager alt for lang post! Alt av tanker er velkomment. Jeg prøver bare å prosessere og finne ut av hvordan i alle dager jeg skal forholde meg til ting videre i graviditeten og i det hele tatt hele denne opplevelsen.

Redigert: Jeg innser nå at jeg har postet dette feil sted, og ber om at den slettes herfra.
 
Last edited:
Redigert: Jeg innser nå at jeg har postet dette feil sted, og ber om at den slettes herfra.


Først og fremst; innlegg blir nok ikke slettet. Du kan evt redigere bort alt selv, og skrive feilpost, om du ikke ønsker ha det her oppe.

Men ellers! Jeg følte for å svare deg likevel.
Dette synes jeg var BEGREDELIG behandling, rett og slett.
Å få fortalt at du er teit som har samleie (når du ikke har fått beskjed om at det skulle være farlig for deg), å ikke bli hørt, ikke få forklart når du spør og generelt dårlig behandling..? IKKE OK!
Dette synes jeg du skulle klaget inn, rett og slett. Her er en link som står litt om klage på helsevesen.
https://www.helsenorge.no/klage-og-erstatning/klageordninger/

Du SKAL kunne ringe ved bekymringer uten å føle deg teit. Du HAR rett til å føle deg bekymret, og du har RETT til å kreve svar på hvorfor de gjør ting.

Jeg vet ikke helt hvordan løse dette, fordi.. du må kunne føle deg trygg på sykehus og helsepersonell, både fordi du skal føle deg komfortabel med å ringe om det skjer noe ift prematur fødsel, og fordi du sannsynligvis trenger støtte og hjelp før/under fødsel.
Mulig det går an å ringe enten lege eller jordmor og si at du har behov for en time for å prate om videre behandling - pga kontrabeskjeder og dårlig pasientbehandling, som har gjort deg usikker på det som skjer videre. Ville tatt opp at du nå føler det er vanskelig å ringe. For sånn skal det ikke være...!
 
Sniker. Så kjip opplevelse! Dessverre ganske vanlig tror jeg. Har selv vært innlagt på sykehus flere ganger, og opplevd lignende flere ganger. Stort sett finner de jo it av det til slutt og da er det ikke måte på hvor ydmyke de er. Ikke at det hjelper så mye der og da, men poenget er at dette ikke handler om deg! Det handler om dem! Sex i svangerskapet har vel de fleste, med mindre de spesifikt er rådet til noe annet. Du har ikke gjort noe feil overhode! Om noe, så er det helsetjenesten som ikke har gitt deg tilstrekkelig informasjon, og det kan jo ikke du klandres for. Heldigvis så er du en av mange, så dette vil nok ikke feste seg hos dem på samme måte som hos deg, så tror ikke du har fått noen merkelapp på deg. Er for øvrig enig med Lillafrosk om å klage. Det er noe helbredende ved å skrive ned alt å sende det til dem. Syns jeg i hvert fall :)
 
Ring helsestasjonen på mandag og be om en gjennomgang av hele opplevelsen med jordmor, og hør hva hun tenker videre. Hun kan også henvise deg til sykehus igjen for oppfølging/sjekk.
Synes ikke du virker hysterisk her ❤️
 
Sniker også litt.

Dette er ikkje ok. Vil anbefale deg å logge inn på helsenorge og lese i journalen din om ka dei ulike legene har konkludert med og ka som har blitt notert ned av beskjeder gitt deg i forhold til veien videre og lutinus og alt ❤ om du meiner at det som dei skriver i journal ikkje er det som blei formidla til deg bør, eller ikkje er notert ned, bør du sende inn klage! Min erfaring er at sjukehus er veldig takknemlige for slike klager, og tar grep! Det vil også hjelpe for deg å få ein skikkelig avhandling og bedre oppfølging ved ein eventuell ny episode.

Håper du klarer å slappe av litt og klarne tankene, og ikkje minst ta kontakt igjen om du enda er bekymret, har nedpress eller opplever at ting ikkje er heilt slik det skal ❤
 
Back
Topp