Volvo v90 og babybilstol

Umulig å svare på for noen uten at du beskriver eksakt årsmodell og setetyper du har i bilen. Finn ut det og så spør du i Bilstoler gruppa på facebook :) der er det nok kanskje noen som har samme bil og setetype som har sjekket hvilke babybilstoler som får riktig helling i din bil. Billistene til de ulike babybilstolprodusentene kan man dessverre heller ikke stole på, da det gang på gang viser seg at bilstolen får feil helling selv om det står på billista at stolen skal passe...
 
Umulig å svare på for noen uten at du beskriver eksakt årsmodell og setetyper du har i bilen. Finn ut det og så spør du i Bilstoler gruppa på facebook :) der er det nok kanskje noen som har samme bil og setetype som har sjekket hvilke babybilstoler som får riktig helling i din bil. Billistene til de ulike babybilstolprodusentene kan man dessverre heller ikke stole på, da det gang på gang viser seg at bilstolen får feil helling selv om det står på billista at stolen skal passe...
Hvordan sjekker man egentlig helling, og hvor viktig er det egentlig? (redd jeg banner i kirka nå) :bag: Jeg sjekket ulike tester av bilseter før jeg valgte type, men bestilte seter på nett og sjekket ikke i bilen først. Synes det har vært så mye å sette seg inn i og følte selv jeg hadde gjort en god jobb med å lese tester :p
 
Hvordan sjekker man egentlig helling, og hvor viktig er det egentlig? (redd jeg banner i kirka nå) :bag: Jeg sjekket ulike tester av bilseter før jeg valgte type, men bestilte seter på nett og sjekket ikke i bilen først. Synes det har vært så mye å sette seg inn i og følte selv jeg hadde gjort en god jobb med å lese tester :p
Du har gjort en god jobb med å lese tester :) men dessverre så er det slik at babybilstolen er et sikkerhetskompromiss - og derfor er riktig helling svært viktig. Babybilstolen kan ikke være brattere enn 40 grader ved skuldrene, fordi da vil babyen slite med oksygenopptaket. Men babybilstolen skal heller ikke være mer enn 45 grader, fordi hver grad vil føre til mer belastning på den lille barnekroppen i en kollisjon.
Man bytter derfor ut babybilstolen så fort som overhodet mulig, til en bakovervendt småbarnsstol med max 35 graders helling, så fort barnet kan sitte selv med støtte (når barnet kan spise i en IKEA matstol for eksempel). Vanligvis ved 6-8 mnders alder. Så vekt og lengdebegrensningen i en babybilstol er for de fleste helt unødvendig. Dog har jo noen barn medisinske årsaker til at de må bli sittende lenger i en babybilstol.

https://bilstoler.blogg.no/1489332891_helning_p_bilstolen.html
 
Back
Topp