Voltaren??

MsRose

Forelsket i forumet
Ryggen min har slått seg vrang etter et uhell på jobb og legen ga meg en resept på voltaren.
Glemte å spørre han da jeg var der, men er det noe i veien for at jeg kan ta disse nå mens jeg holder på med forsøk? Ble usikker jeg.. Noen som vet?
Alt man lurer på i disse dager [8D]

Jeg har hørt at man ikke skal bruke voltaren når man prøver å bli gravid grunnet faren for spontanabort.
Det er mulig det fins flere typer voltaren.

Jeg personlig ville ikke tatt voltaren nå.

Voltaren er:

Eksakt virkningsmekanisme er ikke klarlagt. Gir markert lindring av symptomer som smerte ved hvile og bevegelse, morgenstivhet og hevelse av leddene ved revmatiske sykdommer, og gir bedret funksjon.

Preparatet har en uttalt smertestillende effekt ved moderat og sterk smerte.

Betennelses dempende preparat

Fra Felleskatalogen:

Ikke anbefalt til kvinner som forsøker å bli gravide. Hos kvinner som har problemer med å bli gravide, eller er under utredning for infertilitet, bør seponering vurderes. Bruk tidlig i svangerskapet kan gi økt risiko for abort, kardiovaskulære misdannelser og gastroschisis. Risikoen antas å øke med dose og behandlingsvarighet. Dyrestudier har vist reproduksjonstoksisitet. Skal ikke brukes i 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Skal ikke brukes i 3. trimester. Ved bruk i 1. og 2. trimester og hos kvinner som forsøker å bli gravide bør laveste mulige dose benyttes og med kortest mulig behandlingsvarighet.

Jeg hadde ikke tatt de[;)]

jeg har hørt at man ikke skal ta voltaren når man prøver å bli gravid....og har selv latt vær å ta det for ryggen min (vet at det hadde gjort hverdagen min mye enklere om jeg hadde tatt den men prioriterer å bli gravid nå)  men det som er rart er at det er anbefalt å ikke ta det om man har problemer med å bli gravid, men dag jeg hadde laprascopi i utredingen for infertilitet så fikk ejg voltaren som smerte lindring....
jeg hdde ikke villa tatt de om jeg hadde vært deg...ring heller legen din å si at du holder på med assistert befruktning og om det er noe annet du kan ta i stedenfor..

Takk for svar alle sammen!
[:)]
Snakka med jordmor på IVF-klinikken på UNN. Man skal ikke ta voltaren under forsøk nei, da måtte jeg eventuelt avbryte forsøket. Og det blir jo ikke aktuelt, så da får jeg bare bite tenna sammen og holde ut. [:)]
De sa det bl.a kunne ha negativ innvirkning på kvaliteten på eggene og slimhinna, samt økt blødningstendens pga mindre blodplateklebrihet mtp uttaket og all stikkinga. Mye skit man dytter i seg uten og tenke over alle bivirkninger og sånt [8|]

Back
Topp