Voltaren gel og gravid?

ToBlirTre:)

Forumet er livet
Februarlykke 2016
❤ Juliskattene 2018 ❤
Hei! Noen med erfaring av bruk av Voltaren gel når man er gravid? Er det ok eller helst ikke? Har fått noe betennelseslignende smerter i albuen og fikk kjøpt Voltaren gel på apoteket her (Tyrkia) og han sa det var trygt. Men har lest litt på nettet etterpå og sett at det helst ikke bør brukes når man er gravid...
 
Hei! Noen med erfaring av bruk av Voltaren gel når man er gravid? Er det ok eller helst ikke? Har fått noe betennelseslignende smerter i albuen og fikk kjøpt Voltaren gel på apoteket her (Tyrkia) og han sa det var trygt. Men har lest litt på nettet etterpå og sett at det helst ikke bør brukes når man er gravid...
Slo opp i Felleskatalogen. Dog stod det ingenting spesifikt om Voltaren GEL - men stod om Voltaren generelt:

Ikke anbefalt til kvinner som forsøker å bli gravide. Hos kvinner som har problemer med å bli gravide, eller er under utredning for infertilitet, bør seponering vurderes. Bruk tidlig i svangerskapet kan gi økt risiko for abort, kardiovaskulære misdannelser og gastroschisis. Risikoen antas å øke med dose og behandlingsvarighet. Dyrestudier har vist reproduksjonstoksisitet. Skal ikke brukes i 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Skal ikke brukes i 3. trimester. Ved bruk i 1. og 2. trimester og hos kvinner som forsøker å bli gravide bør laveste mulige dose benyttes og med kortest mulig behandlingsvarighet. Amming: Går over i morsmelk i små mengder. Skal derfor ikke brukes under amming.

Hadde nok personlig bare latt være med mindre jeg hadde driiiitvondt og jeg ikke kunne bruke noe annet som jeg faktisk visste var mer "innafor" ved graviditet. :) Men som det står, det er jo dose og behandlingsvarighet det kommer an på. Er jo såklart begrenset dose man får ved lokal behandling med en gel. Men hadde nok vært forsiktig, selv :)
 
Slo forøvrig opp på en annen gel mot typisk lokale smerter i bløtdeler da.. Orudis - under "Graviditiet, amming og fertilitet" i Felleskatalogen der henvises det til det samme som står under depot-tabletter. Og der var mye av samme som ved din Voltaren-gel.

Jeg mener IKKE at disse to er synonympreparater e.l. Poenget er bare at jeg slo opp under en annen gel jeg visste om i samme gata, og der henviste de til depottablettenes bivirkninger/risikoer for gravide.
Med andre ord kan en gel som skal brukes til lokalebehandling åpenbart sammenliknes med systemisk behandling (tabletter) hva risikoer angår. Hvertfall ifølge Felleskatalogen (som jeg liker å stole på). Derfor jeg ville legge til dette.

Så da hadde jeg nok latt være ja.
 
Til Førstegangs_Lillemor
Takk for dine tips - har foreløpig latt gelen ligge ubrukt (2 dager siden jeg kjøpte den), og kontaktet mitt legekontor hjemme for å høre hva de sier. Benytter heller litt massasje enn så lenge. Fant noe om Voltaren/voltarol gel på felleskatalogen som sier man ikke bør bruke det. Derfor jeg undret litt over at han på apoteket her sa det var helt trygt selv når jeg er gravid...
 
Jeg ville ikke brukt den. Man skal ikke ta voltaren når man er gravid så ville ikke brukt kremen heller. Hør med legen hva du kan ta for smertene.
 
Jeg ville ikke brukt den. Man skal ikke ta voltaren når man er gravid så ville ikke brukt kremen heller. Hør med legen hva du kan ta for smertene.
Takk! :) Har latt den ligge ubrukt og venter på mail tilbake fra legen hjemme. :)
 
Har fått tilbakemelding fra min fastlege i Norge om at det er greit å bruke Voltaren gel når man er gravid. Evt. så kan paracet tabletter brukes.
 
Kom inn på denne tråden for noen dager siden da jeg lurte på det samme. Var hos fastlegen å spurte om dette i går, å hun sa det ikke var anbefalt da det var usikkert hvor store mengder som gikk i blodet. Så jeg ville unngått det.
 
Back
Topp