Forferdelig saker. Men hjerte mitt blør også for alle de som er utsatt for vold i likestilte Norge. Mange mørketall desverre![]()
Ja, men vi som samfunn tolererer ikke vold mot ektefellen, som som regel er kvinnen. I Norge blir ikke en kvinne straffet fordi hun ble voldtatt, som i mange andre land der kvinnen dømmes til piskeslag o.l. Så i Norge er sjansen større for at den skyldige får sin straff, selv om det er fåtall som faktisk blir straffet (det er stygt hvor lett det er å komme unna straff for voldtekt!!!) og mindre for at det skjer i det hele tatt fordi samfunnet ikke tolererer det. Men mørketallene er nok alt for høye ja
Men når vi snakker om Norge; tror dere menn i Norge slår sin kvinne fordi hun er kvinne og dermed mindre verdt, eller handler det om noe annet? Jeg ser for meg at det er lettere å bruke vold mot kvinner i land der kvinner har lav status, mens i Norge har vi god likestilling. Jeg tenker at kanskje menn her slår for å slå. At om kvinner fikk mye bedre likestilling globalt så ville volden gå nedover? Fordi det ikke er så farlig å slå en kvinne, hun er bare en kvinne. Men om hun blir mer verdt så tenker man seg mer om? Om mannen i utgangspunktet ikke er så voldelig? Mange unge jenter blir giftet bort, og pga sin status kan de ikke si nei til sex. De voldtas. Hadde deres status økt så hadde de også sett hvor feil det er å voldta unge jenter, og kanskje behandlet dem med mer respekt?