Syntes du er litt vel hysterisk ja..
Å kreve vaksinasjonsstatus fra andre er ganske idiotisk… Du vil aldri klare å holde barnet i en tett boble frisk fra sykdom uansett, så mye viktigere at de som kommer på nyfødt/besøk de første mnd er friske. Vil heller ikke at min sønn skal få kikhoste, kjenner flere som har hatt det og det er FÆLT, men krever ikke at svigers tar oppdatert vaksine av den grunn. Jeg tok selv oppdatert vaksine for noen år tilbake da jeg tråkket på en rusten spiker. Et år senere var jeg hos legen for noe urelatert og hun tok tilfeldigvis blodprøve for infeksjon, og så «oi, du har visst kikhoste». Hæ? Jeg var jo ikke særlig syk. Men joda. Problemet var at selv om ikke jeg merket så mye, så var jeg fortsatt smittsom. Husk det. Vaksine hjelper for den som tar den, ikke andre.
Hvis du skal ha barnet i barnehagen kan jeg GARANTERE at han/hun vil få all verdens av sykdommer, og du vet ingenting om den vanlige mannen i gata som sprer alt mulig av sykdommer.
Håndvask, IKKE sprit er tingen. Sprit er en skikkelig uting som fjerner 99.999% av alle bakterier, men de fleste bakterier er gode bakterier som vi behøver, og som konkurrerer mot og holder de skadelige i sjakk. Hvis du fjerner alle de gode, men lar 0.0001% være igjen, 0.00001% av flere milliarder er en del, dessuten er det stor sannsynlighet dette er de skumle bakteriene du ikke vil ha. Så hold deg til, og spesielt lær bort til ungene, ordentlig håndvask! Et godt eksempel på falsk trygghet ved sprit - når det kommer til omgangssyke, som mange (meg selv inkludert), frykter, så dreper ikke håndspriten noroviruset uansett, kun varmt vann/såpe hjelper.