Voksne som ikke er revaksinert

Har selv kun tatt oppfriskning av stivkrampe også har jeg tatt 3 doser covidvaksine. Har ellers fulgt vaksinasjonsprogrammet som barn/ungdom. Kommer ikke til å sjekke vaksinestatus på besøkende. Det viktigste for meg er at besøkende er friske og bruker vanlige hygieniske prinsipper :happy:

Man får flere doser for disse sykdommene når man er eldre. Får doser i 2. og 10. klasse også. Jeg fikk selv kikhoste som 8 åring selvom jeg fulgte barnevaksinsasjonsprogrammet :dontknow
Jeg er klar over det, de får 3 doser det første året allerede :) Siden du skrev at de ikke var vaksinert mot det grunnet alder så tenkte jeg kanskje dere ikke fulgte programmet

Jeg skjønner at du synes jeg er hysterisk, det er det jeg kjenner på selv . Men ifølge barnevaksinasjonsprogrammet så får de første dose mot stivkrampe/polio/difteri/kikhoste ved 3 mnd. Så om du følger dette så er de vaksinert. Eller har dere valgt å ikke følge programmet?
Neida vi følger alt, men det er mye de kan klare å dra med seg hjem utenom polio og kikhoste liksom. Ville kanskje lagt ifra meg akkurat det der altså, det er nok vi foreldre bekymrer skal oss for :love2 Vaksinenes jobb er først og fremst å oppnå flokkimnunitet og det har vi i Norge :love017 Husk at mange har fått barn før deg helt uten å engang tenke at dette er et tema, og det har gått fint med de aller aller fleste!

Syntes du er litt vel hysterisk ja..

Å kreve vaksinasjonsstatus fra andre er ganske idiotisk… Du vil aldri klare å holde barnet i en tett boble frisk fra sykdom uansett, så mye viktigere at de som kommer på nyfødt/besøk de første mnd er friske. Vil heller ikke at min sønn skal få kikhoste, kjenner flere som har hatt det og det er FÆLT, men krever ikke at svigers tar oppdatert vaksine av den grunn. Jeg tok selv oppdatert vaksine for noen år tilbake da jeg tråkket på en rusten spiker. Et år senere var jeg hos legen for noe urelatert og hun tok tilfeldigvis blodprøve for infeksjon, og så «oi, du har visst kikhoste». Hæ? Jeg var jo ikke særlig syk. Men joda. Problemet var at selv om ikke jeg merket så mye, så var jeg fortsatt smittsom. Husk det. Vaksine hjelper for den som tar den, ikke andre.

Hvis du skal ha barnet i barnehagen kan jeg GARANTERE at han/hun vil få all verdens av sykdommer, og du vet ingenting om den vanlige mannen i gata som sprer alt mulig av sykdommer.

Håndvask, IKKE sprit er tingen. Sprit er en skikkelig uting som fjerner 99.999% av alle bakterier, men de fleste bakterier er gode bakterier som vi behøver, og som konkurrerer mot og holder de skadelige i sjakk. Hvis du fjerner alle de gode, men lar 0.0001% være igjen, 0.00001% av flere milliarder er en del, dessuten er det stor sannsynlighet dette er de skumle bakteriene du ikke vil ha. Så hold deg til, og spesielt lær bort til ungene, ordentlig håndvask! Et godt eksempel på falsk trygghet ved sprit - når det kommer til omgangssyke, som mange (meg selv inkludert), frykter, så dreper ikke håndspriten noroviruset uansett, kun varmt vann/såpe hjelper.

Det med astma og forkjølelse visste jeg faktisk ikke! Sønnen til søsteren min er corona-barn, så kanskje det er en faktor. Så godt å høre at barna dine har sluppet unna "farsarven", det hjelper jo litt på! Jeg er litt ekstra skeptisk også fordi min mor er en "barna er beskyttet gjennom mor fordi de ammer", så hun ser ikke helt problemet med å komme på besøk med forkjølelse og halsbetennelse. Og den generasjonen så blir jo noen av dem fryktelig fornærmet om man da er strikt med at "nei, ingen får komme med noe som helst av symptomer i starten". Hun synes jeg er litt hysterisk
Vil bare si at dette rundt forkjølelse ikke virker hysterisk i det hele tatt og det er forståelig at du blir skeptisk av måten moren din snakker om dette på. Skjønner at du tenker på det som er helt konkret og du kan gjøre noe med (krav til vaksine), når familien ikke respekterer grensene dine og blir fornærma når du ikke vil ha syke folk rundt nyfødt baby. Moren din er iallfall helt på viddene om hun tenker det er greit å besøke (og holde?) en nyfødt baby når man er syk/har forkjølelsessymptomer. Som du skriver selv er det lurt å snakke med jordmor/helsesykepleier om dette og hørt hva de tenker er en rimelig regel den første tiden. Så har du en klar grense og slipper å tenke om den er hysterisk, siden du har diskutert med helsepersonell som jobber med den aldersgruppen. Jeg har noen familiemedlemmer som kan være ganske like på andre ting og skjønner godt om føler et behov for å sette klare grenser nå før babyen kommer, så kampen er tatt før barseltiden :Heartred

Det har jeg aldri tenkt på :hilarious:
Kommer ikke til å begynne tenke på det heller. Tenker vaksinene *der* er mest for å beskytte den vaksinerte, ikke de rundt.
Ville bare.. ikke latt åpenbart syke holde babyen de første månedene, og gjerne være litt streng med håndvask før holding og kos.

RS-virus f.eks, er jo gjerne bare "forkjølelse" for voksne med immunforsvar, men kan utvikle seg ganske alvorlig for en liten baby.. Tenker man bør være litt ekstra obs på dette rundt nyfødte altså..

Vil bare si at dette rundt forkjølelse ikke virker hysterisk i det hele tatt og det er forståelig at du blir skeptisk av måten moren din snakker om dette på. Skjønner at du tenker på det som er helt konkret og du kan gjøre noe med (krav til vaksine), når familien ikke respekterer grensene dine og blir fornærma når du ikke vil ha syke folk rundt nyfødt baby. Moren din er iallfall helt på viddene om hun tenker det er greit å besøke (og holde?) en nyfødt baby når man er syk/har forkjølelsessymptomer. Som du skriver selv er det lurt å snakke med jordmor/helsesykepleier om dette og hørt hva de tenker er en rimelig regel den første tiden. Så har du en klar grense og slipper å tenke om den er hysterisk, siden du har diskutert med helsepersonell som jobber med den aldersgruppen. Jeg har noen familiemedlemmer som kan være ganske like på andre ting og skjønner godt om føler et behov for å sette klare grenser nå før babyen kommer, så kampen er tatt før barseltiden :Heartred
Takk for forståelsen! Det er akkurat dette jeg tenker på, og jeg har selvsagt ikke tenkt å pakke barnet i bobleplast hele livet, men i starten så synes jeg det er litt skummelt med alt som florerer nå.

Takk for forståelsen! Det er akkurat dette jeg tenker på, og jeg har selvsagt ikke tenkt å pakke barnet i bobleplast hele livet, men i starten så synes jeg det er litt skummelt med alt som florerer nå.
Også enig i at man ikke besøker babyer når man er syk. Polio og annet vil du få høre om hvis det går i nærområdet, og er det plutselig utbrudd av polio tenker jeg vurderingene er annerledes enn nå i dag. Polio er utryddet i Norge per i dag, så ville ikke lagt vekt på om folk har revaksinert seg eller ikke.

Tenker at alle må finne en balanse mellom sunn fornuft når det gjelder sykdommer og det at det blir nesten en type angst. Nå var det ikke aktuelt for oss uansett, men vi ville feks ikke reist til Italia el før vår var vaksinerte mot meslinger da det var større utbrudd der i den perioden vår var små. Det var basert på at det jo selvsagt kan være en farlig sykdom, ofæg at det var aktuelle utbrudd i en del land da. Men å reise til Sverige var liksom ikke i samme kategori.

Revaksinerte nylig selv forresten. Tror ikke alle voksne er klare over at det faktisk må gjøres ca hvert tiende år for å beholde den sterke immuniteten, men noe immunitet har man som følge av barnevaksinasjon.

Back
Topp