Voksne som ikke er revaksinert

Bailey

Bli kjent med forumet
Vi som prøver :)
Marsboerne 2023
Jeg lurer på hva dere gjør med familiemedlemmer som ikke har tatt oppfriskning av boostrix polio (difteri, stivkrampe, polio og kikhoste)? Ingen voksne i min familie har tatt ooppfriskningsvaksine siden 10. klasse, og for de Over 60 så begynner jo det å bli noen år siden. Jeg kjenner på litt bekymring mtp. at jeg har astma, og da har vel kanskje ungen økt fare for astma, og utbruddene som foregår nå. Har dere et krav om at alle voksne som skal treffe babyen skal være revaksinert eller er dette hysterisk?

Har ikke tenkt på det og sjekka hvem som har tatt. Men alle som har tatt reisevaksiner til Asia osv. har fått boosterix, så tror ikke det gjelder så mange her.

Redigert/lagt til: Synes ikke du er hysterisk, er jo en helt grei og lur vaksine for dem å ta. Er helt rimelig å stille det som krav for å se babyen.

Jeg lurer på hva dere gjør med familiemedlemmer som ikke har tatt oppfriskning av boostrix polio (difteri, stivkrampe, polio og kikhoste)? Ingen voksne i min familie har tatt ooppfriskningsvaksine siden 10. klasse, og for de Over 60 så begynner jo det å bli noen år siden. Jeg kjenner på litt bekymring mtp. at jeg har astma, og da har vel kanskje ungen økt fare for astma, og utbruddene som foregår nå. Har dere et krav om at alle voksne som skal treffe babyen skal være revaksinert eller er dette hysterisk?
Er bare du som bestemmer, men når det er sagt, så er det like stor eller større fare for at vaksinerte og uvaksinerte tar med seg noe annet.

Polio og difteri er ikke i Norge lengre, så her må noen ha vært på reise i utlandet der det eksisterer og ikke være vaksinert.

Stivkrampe smitter ikke mellom mennesker men fra jord og dyr.

Kikhoste er sjelden i Norge men kan være smittsom og er da farligst for det små. Antibiotika virker godt. Utfordringen med den er at vaksinerte kan være smitteførende men med mindre symptom en uvaksinerte. Så her kan du bli litt «lurt»

Selv kan jeg ikke ta boosten, da den ikke er anbefalt for meg, av helsemessige årsaker. Så da skal jo jeg i teorien ikke kunne være med min egen baby eller noen andre sin noen gang. :facepalm:

Er bare du som bestemmer, men når det er sagt, så er det like stor eller større fare for at vaksinerte og uvaksinerte tar med seg noe annet.

Polio og difteri er ikke i Norge lengre, så her må noen ha vært på reise i utlandet der det eksisterer og ikke være vaksinert.

Stivkrampe smitter ikke mellom mennesker men fra jord og dyr.

Kikhoste er sjelden i Norge men kan være smittsom og er da farligst for det små. Antibiotika virker godt. Utfordringen med den er at vaksinerte kan være smitteførende men med mindre symptom en uvaksinerte. Så her kan du bli litt «lurt»

Selv kan jeg ikke ta boosten, da den ikke er anbefalt for meg, av helsemessige årsaker. Så da skal jo jeg i teorien ikke kunne være med min egen baby eller noen andre sin noen gang. :facepalm:
Jeg har mer forståelse for de som ikke kan, enn de som mener det ikke er nødvendig. Men jeg leser på fhi at det er ca 2500 tilfeller med kikhoste i året, og jeg synes jo det er en del? Difteri og polio er greit nok, det er jo mest i høyendemiske land, det er den kikhosten jeg bekymrer meg litt for kjenner jeg.

Det har jeg ikke tenkt på for å være ærlig, men jeg kommer nok ikke til å kreve info om folks vaksinasjonsstatus før de får hilse på frøkna. Men jeg kommer sikkert til å være hysterisk på andre ting, så jeg dømmer ingen for slike valg/avgjørelser og tenker at alle må gjøre det som føles riktig for seg :love2

De færreste voksne er vel faktisk revaksinert?
Tenker du kan være nøye med at alle som kommer på besøk skal være friske, særlig hvis de skal holde babyen :)
Ellers er det nok sånn sett farligere å ha egne eldre barn i barnehagealder og nyfødt i hus, helelr enn besøk av voksne uten noen sykdomssymptomer som ikke er revaksinert :) spesielt med tanke på slik som RS og eventuelt kikhoste eller skarlagensfeber som jeg også har hørt det gå i en del barnehager denne sesongen.
Den nyfødte skal spesielt passes på de første 3 ukene, men nå som det går mot vår er også den heftigste virussesongen roet seg ned.

De færreste voksne er vel faktisk revaksinert?
Tenker du kan være nøye med at alle som kommer på besøk skal være friske, særlig hvis de skal holde babyen :)
Ellers er det nok sånn sett farligere å ha egne eldre barn i barnehagealder og nyfødt i hus, helelr enn besøk av voksne uten noen sykdomssymptomer som ikke er revaksinert :) spesielt med tanke på slik som RS og eventuelt kikhoste eller skarlagensfeber som jeg også har hørt det gå i en del barnehager denne sesongen.
Den nyfødte skal spesielt passes på de første 3 ukene, men nå som det går mot vår er også den heftigste virussesongen roet seg ned.
Okei, det hjelper å høre! Det er første barnet og det nærmer seg jo termin, så plutselig kommer bekymringene rundt alt som kan gå galt :nailbiting:

Jeg har mer forståelse for de som ikke kan, enn de som mener det ikke er nødvendig. Men jeg leser på fhi at det er ca 2500 tilfeller med kikhoste i året, og jeg synes jo det er en del? Difteri og polio er greit nok, det er jo mest i høyendemiske land, det er den kikhosten jeg bekymrer meg litt for kjenner jeg.
Forstår deg godt å skjønner veldig godt bekymringen. Å jeg skrive bare i god mening i håp om at du kanskje kan få en bekymring mindre. Å tenker du kan fint si at de ikke får holde lille uten vaksine. Personlig hadde jeg vært mer striks på luftveis og covid symptom den første tiden. Det er ingen fasit på dette og du bestemmer og gjøre det som er rett for lille og deg. :happy:

Men problemet er jo at de som er vaksinert kan smitte andre men får mindre symptomer. Så de kan jo til synelatene være friske og ingen tenker at de har kikhoste. Så da hjelper vaksinen kun den vaksinerte :facepalm: Om en tar de 2500tilfellene i året og gjør om til prosent så blir det 0,05% eller 5 av 10 000. Å som regel har en hørt at det går i området om det er nærheten. Så det er veldig liten fare for at du treffer akkurat noen av de.

Men om en passer på at alle er friske (og ikke har luftveissymptom), og vasker/spriter hendene før de holder så lommeradio langt. Det fikk vi beskjed om når vi reiste hjem fra nyfødtintensiven men prematurt ban.

Okei, det hjelper å høre! Det er første barnet og det nærmer seg jo termin, så plutselig kommer bekymringene rundt alt som kan gå galt :nailbiting:

Det føles overveldende og stort - men smitte fra folk som føler seg friske og er symptomfrie, har jeg knapt nok hørt om noen gang ❤️ kikhoste har jeg kun hørt om blant barn i barnehage og eldre i omsorgsboliger. Men har ikke i praksis hørt om et tilfelle hvor det er noen jeg kjenner, så det er ganske sjelden.
Be alle være friske og vaske seg på hendene når de kommer på besøk, så skal dette gå veldig bra!

Takk for gode svar dere! Det hjelper mye med litt realitetsorientering. Det er så fort gjort å øse seg opp når man sitter hjemme og tenker. Det er virkelig litt av et ansvar, og det kjenner jeg plutselig på!

Takk for gode svar dere! Det hjelper mye med litt realitetsorientering. Det er så fort gjort å øse seg opp når man sitter hjemme og tenker. Det er virkelig litt av et ansvar, og det kjenner jeg plutselig på!

Det tror jeg er veldig vanlig, og det kan eskalere litt etter fødsel. Hvis du kjenner at bekymringene tårner seg opp for mye, så snakk med jordmor eller helsesykepleier om det. Man kan faktisk få litt barselsutløst angst etter fødsel og noen ganger før. Har hatt det de første ukene med mine etter fødsel hvor alt bare blir skummelt, og det er slitsomt å holde på helt alene.
Uansett, dette går nok veldig fint og mars er en fin tid å få baby på. Da er barnet 6 mnd igje når virussesongen starter igjen i september. Fødte i maes nå sist, med barnehagebarn i hus fra før, og babyen ble ikke syk for første gang før til høsten igjen.

Det tror jeg er veldig vanlig, og det kan eskalere litt etter fødsel. Hvis du kjenner at bekymringene tårner seg opp for mye, så snakk med jordmor eller helsesykepleier om det. Man kan faktisk få litt barselsutløst angst etter fødsel og noen ganger før. Har hatt det de første ukene med mine etter fødsel hvor alt bare blir skummelt, og det er slitsomt å holde på helt alene.
Uansett, dette går nok veldig fint og mars er en fin tid å få baby på. Da er barnet 6 mnd igje når virussesongen starter igjen i september. Fødte i maes nå sist, med barnehagebarn i hus fra før, og babyen ble ikke syk for første gang før til høsten igjen.
Takk for forståelsen! Det er et helt enormt ansvar og babyen er jo så forsvarsløs , så det oppleves veldig skummelt. Sønnen til min søster har i tillegg vært innlagt 6 ganger pga forkjølelse der første året han var født, så jeg er nok litt påvirket av det også. I tillegg til at jeg har astma, så det kan vel være arvelig det også. Men jeg skal snakke med helsesøster på hjemmebesøk og lufte bekymringene mine til henne. :Heartred

Takk for forståelsen! Det er et helt enormt ansvar og babyen er jo så forsvarsløs , så det oppleves veldig skummelt. Sønnen til min søster har i tillegg vært innlagt 6 ganger pga forkjølelse der første året han var født, så jeg er nok litt påvirket av det også. I tillegg til at jeg har astma, så det kan vel være arvelig det også. Men jeg skal snakke med helsesøster på hjemmebesøk og lufte bekymringene mine til henne. :Heartred

Huff ja da skjønner jeg du er ekstra bekymret. Mannen min har også astma, men begge barna har sluppet den arven :)
Vesla var også syk med både RS, Corona og diverse andre luftveisinfeksjoner mellom 5-16 mnd. Tror vi var syke sikkert 8 runder, men aldri behov for helsehjelp. Hadde henne til lege noen ganger for sikkerhetsskyld, men det var ikke noe som krevde behandling. Bare sånn for å si at det kan gå fint også. Sønnen til søsteren din har nok vært veldig uheldig ❤️
Med min første baby var vi ikke syke så ofte i første leveår, fordi han ikke eldre søsken i bhg. Men for å forebygge astma bør faktisk barn få noen forkjølelser spesielt mellom 6-12 mnd.

Huff ja da skjønner jeg du er ekstra bekymret. Mannen min har også astma, men begge barna har sluppet den arven :)
Vesla var også syk med både RS, Corona og diverse andre luftveisinfeksjoner mellom 5-16 mnd. Tror vi var syke sikkert 8 runder, men aldri behov for helsehjelp. Hadde henne til lege noen ganger for sikkerhetsskyld, men det var ikke noe som krevde behandling. Bare sånn for å si at det kan gå fint også. Sønnen til søsteren din har nok vært veldig uheldig ❤️
Med min første baby var vi ikke syke så ofte i første leveår, fordi han ikke eldre søsken i bhg. Men for å forebygge astma bør faktisk barn få noen forkjølelser spesielt mellom 6-12 mnd.
Det med astma og forkjølelse visste jeg faktisk ikke! Sønnen til søsteren min er corona-barn, så kanskje det er en faktor. Så godt å høre at barna dine har sluppet unna "farsarven", det hjelper jo litt på! Jeg er litt ekstra skeptisk også fordi min mor er en "barna er beskyttet gjennom mor fordi de ammer", så hun ser ikke helt problemet med å komme på besøk med forkjølelse og halsbetennelse. Og den generasjonen så blir jo noen av dem fryktelig fornærmet om man da er strikt med at "nei, ingen får komme med noe som helst av symptomer i starten". Hun synes jeg er litt hysterisk

Det med astma og forkjølelse visste jeg faktisk ikke! Sønnen til søsteren min er corona-barn, så kanskje det er en faktor. Så godt å høre at barna dine har sluppet unna "farsarven", det hjelper jo litt på! Jeg er litt ekstra skeptisk også fordi min mor er en "barna er beskyttet gjennom mor fordi de ammer", så hun ser ikke helt problemet med å komme på besøk med forkjølelse og halsbetennelse. Og den generasjonen så blir jo noen av dem fryktelig fornærmet om man da er strikt med at "nei, ingen får komme med noe som helst av symptomer i starten". Hun synes jeg er litt hysterisk

Ja, leste en artikkel om sterk økning i barn mellom 1-2 år høsten 2021 som trengte behandling for luftveisinfeksjoner når samfunnet begynte å åpne etter pandemien. Det var da barn som ikke hadde vært utsatt for noen særlig virus helt siden fødsel.
Det aller viktigste er de første 3 ukene etter fødsel, da er de ekstra skjøre, dernest de første 3 månedene hvor man skal kontakte lege hvis de får feber. Jeg hører likevel sjelden om babyer som får feber så tidlig, og det er heldigvis raskt vår og sommer etter du har født. Fra 6 mnd og utover burde de av og til bli litt syke ja.
Antistoffer og beskyttelse fra morsmelk får de hovedsaklig om du også er syk. Så om din mor har halsbetennelse, finnes det ingen antistoffer i din melk mot den halsbetennelse før du selv er syk. Så det er litt myte at det virker mot alle sykdommer hele tiden, og ja, alle bestemødrene her tviholder på den de også. Men de har respektert at de må være friske og vaske hender før de har fått holde barnebarna som babyer heldigvis.
Vesla her fikk RS første gangen da hun var 7 mnd. Hun gikk over til fullamming da fordi hun var syk, og jeg var også kjempeforkjøla. Hun kom seg da raskere gjennom den forkjølelsen enn storebroren på 3,5 år. Han hadde da vært frisk altfor lenge og ikke utsatt for virus pga korona :hilarious: så vi trenger litt sykdom iblant, men ikke for mye og ikke for tidlig.

Tusen takk for gode svar! Det er veldig betryggende å høre det fra andre som faktisk har barn, men som ikke bare «essda, ordner seg», for det finnes ikke i mitt vokabular :facepalm: jeg skjønner jo at jeg og barnefar kan bli syk, og da får det jo bare gå, vi kan jo ikke sende vekk den andre forelderen om vi blir syke.Jeg kjenner bare at å nesten fremprovosere sykdom hos så små fordi «de er beskyttet gjennom morsmelk» blir litt rart, for jeg har FORFERDELIG dårlig immunforsvar for tiden. Jeg blir smittet nesten bare jeg ser noen er syk på tv:dead:

Enig i at dette ikke er det jeg ville tenkt på som er problem, men synes ikke det er urimelig å be folk ta vaksinen hvis det hadde vært viktig for deg. Jeg kommer til å sette krav om at man ikke har nyoppståtte luftveissymptomer eller føler seg syk på noen som helst måte. Tenker det er mye mer problematisk å skille mellom pollenallergi og RS-virus. Halve familien min har pollenallergi og mars kan være sesong for både det og RS-virus, så kan være vanskelig å skille. Har skjedd før at noen trodde de bare hadde allergi og hadde covid, så da kan kanskje det samme skje med RS? Noen som har tenkt på noe angående det?

Sånn litt på siden, men jeg synes det er like absurd å ikke oppdatere barnevaksinene sine, som å la være å ta celleprøve. Er da virkelig ikke såååå stress. Sliter virkelig med å forstå at voksne ikke gjør dette? Stivkrampe vil man jo helst ikke ha og kikhoste er vel heller ikke gøy. Kjenner noen uten oppdatert vaksine som fikk stivkrampe og ble ganske dårlig. Så jeg tror jeg kommer til å minne de av familien min som ikke har tatt reisevaksiner de siste 10 årene, på at dette kan være lurt, sånn uavhengig av baby. Må minne ei på å ta celleprøve også, så kan gjøre det i samme slengen :hilarious:

Siden du spør: Ja, litt vel hysterisk :love2

Kommer definitivt ikke til å sjekke vaksinekort på noen og har oppfostret 2 barn fra før uten å ha gjort det tidligere. De er ikke vaksinerte for dette de heller pga alder og kommer hjem fra skole og barnehage hver dag hvor de har vært med andre barn med samme utgangspunkt. Sånn er det bare :love2

Siden du spør: Ja, litt vel hysterisk :love2

Kommer definitivt ikke til å sjekke vaksinekort på noen og har oppfostret 2 barn fra før uten å ha gjort det tidligere. De er ikke vaksinerte for dette de heller pga alder og kommer hjem fra skole og barnehage hver dag hvor de har vært med andre barn med samme utgangspunkt. Sånn er det bare :love2
Jeg skjønner at du synes jeg er hysterisk, det er det jeg kjenner på selv . Men ifølge barnevaksinasjonsprogrammet så får de første dose mot stivkrampe/polio/difteri/kikhoste ved 3 mnd. Så om du følger dette så er de vaksinert. Eller har dere valgt å ikke følge programmet?

Jeg skjønner at du synes jeg er hysterisk, det er det jeg kjenner på selv . Men ifølge barnevaksinasjonsprogrammet så får de første dose mot stivkrampe/polio/difteri/kikhoste ved 3 mnd. Så om du følger dette så er de vaksinert. Eller har dere valgt å ikke følge programmet?
Man får flere doser for disse sykdommene når man er eldre. Får doser i 2. og 10. klasse også. Jeg fikk selv kikhoste som 8 åring selvom jeg fulgte barnevaksinsasjonsprogrammet :dontknow

Back
Topp