Voksenmat? *inspirert*

Fruktplukker

:)
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Legger merke til inni den julemattråden at enkelte definerer ribbe, lutefisk og pinnekjøtt som voksenmat. Er det veldig vanlig å skille mellom "barnemat" og "voksenmat"? Her i huset er all mat for store og små, og vi forventer at alle smaker på maten som er servert. Sånn har det vært siden snuppa begynte å prøve ut mat. Har virkelig ikke tenkt på mat som enten for voksne eller for barn..

Veldig salt mat, som for eksempel pinnekjøtt er ikke bra for små barn, så ja, jeg skiller mellom voksenmat og mat som passer for alle ;)

Her er det mat! enkelt og greit. Det er enkelte ting poden ikke er klar for å smake på eller liker enda, som salat, taco og sånt. Men i det store og hele, så er det mat. Mulig jeg er heldig da, for han valgte tunfisk i sennepssaus framfor fiskeboller som jeg lagde til han da han var 7 mnd gammel, han elsker gryter, kjøtt og alt som er.

Hos oss er stortsett mat, mat for både liten og stor. Men veldig salt mat å sånner ting slipper de å spise, da får de noe annet. Det skjer kansje 5-6 ganger i året :)

her får vesla smake det vi har uansett hva slags mat det er, men det er absolutt ikke alt hun syns er spesielt godt, som f.eks er sterkt eller veldig spesielt på smak. hun skal spise det samme som oss juleaften, og vi skal ha lutefisk 1 dag, og da lages det ikke noe annet, men om hun ikke liker fisken så er det helt greit, er tross alt litt spesielt.

Veldig salt mat, som for eksempel pinnekjøtt er ikke bra for små barn, så ja, jeg skiller mellom voksenmat og mat som passer for alle ;)

Jeg signerer denne. :)
Jeg bruker ikke ordene barnemat og voksenmat i samtaler om tema måltider, men en skiller jo ting i hodet, om folk skjønner hva jeg mener. ;)

Min er ikke så stor at han kan smake eller spise vår mat enda men neste år kommer han til og få det samme som oss andre :)

Pinnekjøtt er ikkje "barnemat". Synes det er alt for salt til at Jr skal smaka på det.
Synes også taco er for sterkt for magen hans.
Så ja, er noko som blir definert som voksenmat og barnemat her i huset.

Edit: Jr er 10 mnd på julafta...

Last edited:
Nei, mat er mat! Og vil ikke legge opp til "spesialmat" til ungen, det er å skyte både seg selv og ungen i beinet... Det eneste som jeg er restriktiv med er salt og kjempesterk mat - men å smake et par munfuller salt mat skader ikke. Forresten får han ikke muggoster eller rått kjøtt osv heller foreløbig (er 1,5 år).
Mitt utgangspunkt for å ikke servere han alt hva jeg selv spiser er om det er potensielt helseskadelig eller ugunstig for han, ikke a jeg har en forventning om at han "sikkert ikke liker"!

Og honning, det er ikke bra for små barn. Så jeg er enig med det. Voksenmat er mat som ikke er bra for barn fordi de ikke har utviklet seg til å tåle det enda :)

Lager det samme selv om der er barn, men er forskjell på hva barna velger å spise.
Som liten så spiste jeg aldri pinnekjøtt, men tok heller av julepølse og medisterkake som ble servert :)

Mat e mat her, men unntak er små barn og salt, sterk mat osv. :) Men her spise de det meste, og de har også spist pinnekjøtt, men blir jo så lite :) og en gang i året.

Taco spiser de også :)

Her er alt mat og mine barn spiser alt. Pinnekjøtt, ribbe, lutefisk. You name it. Alt går ned :) Men de spiser også blåskjell, kongekrabbe, hjellosing osv. Har aldri skjønt meg på kresne barn, men det er jo siden jeg ikke har noen selv. Eneste de ikke har likt til nå er sushi.

Vel, min yngste er halvannet år, og har 5 tenner. Pinnekjøtt er for salt og vanskelig å spise.

Her er alt mat og mine barn spiser alt. Pinnekjøtt, ribbe, lutefisk. You name it. Alt går ned :) Men de spiser også blåskjell, kongekrabbe, hjellosing osv. Har aldri skjønt meg på kresne barn, men det er jo siden jeg ikke har noen selv. Eneste de ikke har likt til nå er sushi.
hjellosing?? Min er altetende, men sushi, det liker hun ikke.. Veldig rart med tanke på alt det andre hun putter innpå ;)

Her er det ikke noe forskjell der!
forskjellene vi har er mat vi spiser og mat andre spiser (spiser ikke gris).
Vi er nok heldig for jenta vår spiser nesten alt og hvis du ikke er glad i noe så spiser hun det andre på tallerkenen.

hjellosing?? Min er altetende, men sushi, det liker hun ikke.. Veldig rart med tanke på alt det andre hun putter innpå ;)
Hjellosing er en halvtørket torsk. Har hengt ute i mange uker og blir litt sur. Nevnte det bare siden det er typisk mat mange barn og voksne ikke liker.

Back
Topp