Vognteppe

Vannpiken

Glad i forumet
Aprilspirene 2023
Sikkert dumt spørsmål fra en førstegangsfødende :angelic: Men hvordan bruker man egentlig vogntepper? Bruker man det på toppen av en vognpose, eller bruker man det alene? Blir det ikke veldig varmt med både vognpose og vognteppe? Kanskje ikke med sommerpose når jeg tenker meg om. Hva med det trekket(?) som er over liggedelen, bruker dere vognteppe under denne? Eller er det mer hvis det ikke er mye nedbør og man ikke trenger trekket.
 
Sikkert dumt spørsmål fra en førstegangsfødende :angelic: Men hvordan bruker man egentlig vogntepper? Bruker man det på toppen av en vognpose, eller bruker man det alene? Blir det ikke veldig varmt med både vognpose og vognteppe? Kanskje ikke med sommerpose når jeg tenker meg om. Hva med det trekket(?) som er over liggedelen, bruker dere vognteppe under denne? Eller er det mer hvis det ikke er mye nedbør og man ikke trenger trekket.

I bag er det ofte med et sånt stormtrekk, så da har jeg bare hatt på det. Eller du kan ha dyne og vognteppe oppå. Eller bare teppe på babyen. I tynnere poser har vi ofte hatt et ullteppe inni posen når det plutselig kommer kaldere dager i overgang mellom årstider. Så ja, bare å prøve seg frem! Vi har hatt et ullteppe da, litt større enn vognteppestørrelse, så har det litt flere bruksområder. Eldste gutten min var født i januar og han pakket jeg først inn i teppe også vognpose også stormtrekket til bagen på - men da var det jo flere minus såklart :p og nyfødte blir fort kalde
I april kan man for eksempel fint ha en tjukk dyne og feks teppe oppå, så stormtrekket hvis det blåser litt. Og vil være stor forskjell på vårvær på Sørlandet og i Nord-Norge for øvrig :)
 
Henger meg på jeg, er så mye greier jeg ikke forstår :smiley-ashamed004 Er vognteppe annerledes enn dyne? Har allerede lurt på det her med dyne vs vognpose.. også kommer lammeskinn i tillegg? Hvor mye kler man på baby? Jeg er så glad for at vi slipper å ha en nyfødt på den kaldeste tiden av året, så jeg ikke må tenke like mye på det her i starten :hilarious:

Håper det står bra til med deg, forresten! Har ikke sett deg på en stund :happy:
 
Henger meg på jeg, er så mye greier jeg ikke forstår :smiley-ashamed004 Er vognteppe annerledes enn dyne? Har allerede lurt på det her med dyne vs vognpose.. også kommer lammeskinn i tillegg? Hvor mye kler man på baby? Jeg er så glad for at vi slipper å ha en nyfødt på den kaldeste tiden av året, så jeg ikke må tenke like mye på det her i starten :hilarious:

Håper det står bra til med deg, forresten! Har ikke sett deg på en stund :happy:

Alt det der er SÅ stesss med første. Hodet mitt holdt på å eksplodere mot slutten av svangerskapet med eldste fordi jeg stressa sånn med hvor mye han måtte ha eller ikke ha på, nyfødt midtvinters osv :hilarious:
Jeg vil bare si at det løser seg fort, du kommer til å sjekke hele tiden og ha kontroll, finner raskt ut hvor mye eller lite som passer din baby - og man er aller mest hjemme de første ukene.

Jeg bruker lammeskinn i vogna året eundt. Til og med når det er 30 varmegrader. Med lammeskinn som regulerer varme, er ungene mine varme om
et er sommer - såklart, men uten lammeskinn renner svetten bakpå ryggen og de blir klamme i tillegg. Så alltid lammeskinn for meg!
I bag bruker jeg dyne, typen som heter vogndyne, den tjukkeste type (nyfødte fryser ganske fort). Også har jeg et teppe under vogna. Så kan du variere etter temperatur: bare dyne, dyne med teppe over eller under. Gjerne et ullteppe og ett helseteppe i bomull.
Så trenger du i april oftest vanlig tøy (bomull), en tynn strikkejakke og en tynn lue i ull eller bomull. Men bor du i Tromsø hvor det kan snø i mai, ville jeg ordna vogna mer etter vinterforhold. Jeg tenker her mest på hva mine har hatt i type april på Østlandet.
Også kan april være 6 grader og regn og 25 grader i sola - umulig å forutsi. Men vil si at en vognpose tynn type er for tynn for nyfødt tidlig på våre , og det bruker de fleste først i sittedel. Og en varm vognpose beregna på vinter blir fort for varm så seint på våren. Derfor vogndyne og tepper.
Vet ikke hvor opppklarende svaret mitt var, haha! Men det er litt mindre stress å følge med på babyens temperatur enn jeg først trodde!
 
Alt det der er SÅ stesss med første. Hodet mitt holdt på å eksplodere mot slutten av svangerskapet med eldste fordi jeg stressa sånn med hvor mye han måtte ha eller ikke ha på, nyfødt midtvinters osv :hilarious:
Jeg vil bare si at det løser seg fort, du kommer til å sjekke hele tiden og ha kontroll, finner raskt ut hvor mye eller lite som passer din baby - og man er aller mest hjemme de første ukene.

Jeg bruker lammeskinn i vogna året eundt. Til og med når det er 30 varmegrader. Med lammeskinn som regulerer varme, er ungene mine varme om
et er sommer - såklart, men uten lammeskinn renner svetten bakpå ryggen og de blir klamme i tillegg. Så alltid lammeskinn for meg!
I bag bruker jeg dyne, typen som heter vogndyne, den tjukkeste type (nyfødte fryser ganske fort). Også har jeg et teppe under vogna. Så kan du variere etter temperatur: bare dyne, dyne med teppe over eller under. Gjerne et ullteppe og ett helseteppe i bomull.
Så trenger du i april oftest vanlig tøy (bomull), en tynn strikkejakke og en tynn lue i ull eller bomull. Men bor du i Tromsø hvor det kan snø i mai, ville jeg ordna vogna mer etter vinterforhold. Jeg tenker her mest på hva mine har hatt i type april på Østlandet.
Også kan april være 6 grader og regn og 25 grader i sola - umulig å forutsi. Men vil si at en vognpose tynn type er for tynn for nyfødt tidlig på våre , og det bruker de fleste først i sittedel. Og en varm vognpose beregna på vinter blir fort for varm så seint på våren. Derfor vogndyne og tepper.
Vet ikke hvor opppklarende svaret mitt var, haha! Men det er litt mindre stress å følge med på babyens temperatur enn jeg først trodde!
Tusen takk! Føler jeg nesten må lagre dette :hilarious:
 
Vi brukte bare lammeskinn på vinteren her. Baby var utrolig varm så i bilstol brukte vi lammeskinn og tynt strikkapledd. I vogn brukte vi lammeskinn i vognposen på vinteren, om sommeren måtte vi kjøpe et luftig underlag og brukte pledd over beina.
Begynte ikke å bruke dyne før 2 års alderen, brukte bare ullpysj.
kun brukt vognpose og ikke dyne i vogn, til denne vårbabyen blir det vårpose og pledd ved behov frem til vinteren melder sin ankomst.
 
I april bruker vi lammeskinn, dundyne og ullteppe. Kler på baby strikkejakke og strikkelue og kanskje Votter om det er litt vind. Bruker stormtrekket over bagen. Når det blir litt varmere, mai, juni, blir det uten ullteppe. Etterhvert som det blir enda varmere er det bort med dynen og bare ullteppe. På sommeren blir baby bare liggende i body med tynt ullteppe over, uten stormtrekk. Faktisk farligere at baby er for varm, enn kald. Føl deg frem. Mellomste her som er født i juni, lå bare i body uten noen ting over i 2 mnd. Han var så utrolig varm. Minsten som ble født i mars måtte ha tykk ulldress første ukene for det var snø og 5 minusgrader.
 
Hvor var denne forumtråden på mitt første svangerskap!?? Jeg hadde helt glemt at dyner/poser/pledd i vogn var en egen vitenskap så fint med så mange gode råd og tips!
 
Skikkelig mye bra svar på denne tråden, takk! :love017 Vi har endt opp med å arve et lammeskinn til vogna, også har vi fått en easygrow nature vintervognpose av svigers! Hvis baby kommer til termin 1.april i nord-Norge, antar jeg vi trenger denne en liten stund. Så tror jeg vi blir å gå over på en sommer/vår/høst-vognpose, heller enn dyne, men venter litt med innkjøp av denne. Også får vi variere litt med om vi bruker det nydelige vognteppet mormor har strikket, enten i tillegg til vognpose eller i stedet hvis det er varmere dager! Men så gjenstår det å se om det vi har tenkt fungerer eller ikke :smiley-ashamed004

Henger meg på jeg, er så mye greier jeg ikke forstår :smiley-ashamed004 Er vognteppe annerledes enn dyne? Har allerede lurt på det her med dyne vs vognpose.. også kommer lammeskinn i tillegg? Hvor mye kler man på baby? Jeg er så glad for at vi slipper å ha en nyfødt på den kaldeste tiden av året, så jeg ikke må tenke like mye på det her i starten :hilarious:

Håper det står bra til med deg, forresten! Har ikke sett deg på en stund :happy:
Jo takk det går bare bra her! Er innom forumet å sniker litt av og til, men har blitt langt mindre de siste månedene enn i starten når alt var nytt og enda hemmelig for omverdenen :D Er ei lita frøken i magen, som trives og veks! Håper det går bra med deg og:D
 
Back
Topp