Alt det der er SÅ stesss med første. Hodet mitt holdt på å eksplodere mot slutten av svangerskapet med eldste fordi jeg stressa sånn med hvor mye han måtte ha eller ikke ha på, nyfødt midtvinters osv
Jeg vil bare si at det løser seg fort, du kommer til å sjekke hele tiden og ha kontroll, finner raskt ut hvor mye eller lite som passer din baby - og man er aller mest hjemme de første ukene.
Jeg bruker lammeskinn i vogna året eundt. Til og med når det er 30 varmegrader. Med lammeskinn som regulerer varme, er ungene mine varme om
et er sommer - såklart, men uten lammeskinn renner svetten bakpå ryggen og de blir klamme i tillegg. Så alltid lammeskinn for meg!
I bag bruker jeg dyne, typen som heter vogndyne, den tjukkeste type (nyfødte fryser ganske fort). Også har jeg et teppe under vogna. Så kan du variere etter temperatur: bare dyne, dyne med teppe over eller under. Gjerne et ullteppe og ett helseteppe i bomull.
Så trenger du i april oftest vanlig tøy (bomull), en tynn strikkejakke og en tynn lue i ull eller bomull. Men bor du i Tromsø hvor det kan snø i mai, ville jeg ordna vogna mer etter vinterforhold. Jeg tenker her mest på hva mine har hatt i type april på Østlandet.
Også kan april være 6 grader og regn og 25 grader i sola - umulig å forutsi. Men vil si at en vognpose tynn type er for tynn for nyfødt tidlig på våre , og det bruker de fleste først i sittedel. Og en varm vognpose beregna på vinter blir fort for varm så seint på våren. Derfor vogndyne og tepper.
Vet ikke hvor opppklarende svaret mitt var, haha! Men det er litt mindre stress å følge med på babyens temperatur enn jeg først trodde!