vogn til "store" barn(4,5år)

Vi hadde med trille til Marcus da vi var i England i påsken. Der ble det mye vandring hele dagen og greit å holde styr på han mens vi slepte på bagasje...
Den ble mest brukt til å oppbevare shoppingposene mine i egentlig :)

nei, aldri!! Men eldste min synes ikke det er noe kjekt å sitte i vognen.. tror hun senest satt i den da jeg var høygravid med minste, da var hun 2.5 år. Minste elsekr vognen og har den nok i bruk lenger;)

Jeg brukte vogn i fjor noen ganger (de var da 1,5 og 2,5), og jeg syntes da eldste var for stor til å sitte i vogn.
Grunnen til at jeg gjorde det var at det er klin umulig å gå tur med begge to, så det var av sikkerhetsmessige grunner. Hadde jeg hatt med bare en så hadde de gått.
Nå er de 2 og 3 og nå går de.

Man må jo legge opp lengden på turen litt etter barna da.
Jeg er veldig opptatt av at de skal lære seg til å GÅ!
Ikke bæres, sitte på vogn osv.

Ja skal vel si at dette ble en tråd med mange meninger jaemoticon haha....

Alle får vel gjøre som man vil med sine barn, og ingen kommer med bruksanvisning liksom. Men jeg synes det er teit av de folkene her inne, som sier at "Nei et 4 års gammel barn har ikke noe i en vogn å gjøre" eller "en frisk 4 åring klarer å gå lange turer"

Hva vet vel dere om det?? Dessuten er det ikke slik at man alltid har GOD tid, slik at man kan bruke 3 timer på 1 km liksom. Stoppe overalt for å se seg rundt osv... Det er jo ikke slik det fungerer for folk i en hektisk hverdag da. ELLER???

Her har vi brukt vogn til jentungen til etter hun var fyllt tre år, til og fra barnehagen. Det er ikke mer enn 3 min. og gå i greit tempo, men hun har vært så sliten etter barnehagen at det har blitt ett helvete og komme seg hjem. Så da har jeg heller latt henne sitte i vognen, enn og ødelegge hver eneste ettermiddag med dette når hun har vært så sliten.
Nå når hun endelig rundt på pedalene på trehjulssykkelen sin, så nå har vi den til og fra barnehagen i steden.
Selv om hun ble 3 år i februar kunne jeg fortsatt brukt vognen i enkelte situasjoner, men har planer om at den skal settes vekk nå. Får heller hente den frem om det skulle oppstå noe spesielt.
Vi har ei som ikke er spesielt glad i og gå, og maser om og bæres når vi er ute på tur. Vi har tatt det i hennes tempo, stoppet opp og lekt, sett på ting, spist osv. Alikevel har det blitt mye negativitet, gråt og mas om og bæres.
Vi har derfor bestemt oss for det nå, at hun skal få lov til og bli mye bært når vi er på tur. Vi tror det vil gi mye mer turglede enn når hun skal bli sint og lei, og at det vil lettere føre til at hun skal gå mer selv på sikt enn om hun skal bli dritt lei.
Det viktigste er og ha turgleden, godt humør og lyst til og komme seg ut i skog og mark, så kommer gåingen av seg selv etterhvert tenker jeg.
Tok oss lang tid og bli enig med oss selv på dette, siden vi ikke ser mange andre barn som blir bært/sitter på skuldrene i den alderen, og siden jeg vet meningene til folk, spesielt her inne. Men det er utrolig deilig og ha tatt den avgjørelsen, og nå kan vi alle se frem til de neste turene våre. :D

...er veldig enig med de fleste om at det er opp til hver enkelt her.

Men jeg lurer litt på hvorfor ikke flere av dere som har "store" barn i barnehagen som ikke orker å gå tre kvarter etter barnehagen (forståelig nok) heller kjøper en sykkeltralle/sykkelsete og sykler i stede?
Heng meg om dere ønsker det, men jeg tenker at når de små er blitt så store så er det på tide å "gjøre de store" og slutte med vogn, og heller finne andre transportmåter som mer passer alderen i stede for å "baby-gjøre" de. For ja, det er vanskelig for en fireåring å gå til og fra barnehage, men sykkel med sykkelvogn er jo ett mye bedre alternativ da enn vogn i mine øyne, i tillegg til at det er enklere og kjappere for oss mammaer å gå, og ikke minst så kan det være lettere å få pappaer på banen for å ta sin del av henting om de har mulighet og vil være litt macho...

Tåkeliten skrev:
...er veldig enig med de fleste om at det er opp til hver enkelt her.

Men jeg lurer litt på hvorfor ikke flere av dere som har "store" barn i barnehagen som ikke orker å gå tre kvarter etter barnehagen (forståelig nok) heller kjøper en sykkeltralle/sykkelsete og sykler i stede?
Heng meg om dere ønsker det, men jeg tenker at når de små er blitt så store så er det på tide å "gjøre de store" og slutte med vogn, og heller finne andre transportmåter som mer passer alderen i stede for å "baby-gjøre" de. For ja, det er vanskelig for en fireåring å gå til og fra barnehage, men sykkel med sykkelvogn er jo ett mye bedre alternativ da enn vogn i mine øyne, i tillegg til at det er enklere og kjappere for oss mammaer å gå, og ikke minst så kan det være lettere å få pappaer på banen for å ta sin del av henting om de har mulighet og vil være litt macho...

Fordi vi måtte ta buss i tilegg.
Ellers så er jo sykkel supert, men koster penger.
Og så bryr jeg meg ikke om hvordan det ser ut med en 4 åring i vogn, er det praktiske det kommer an på.

Back
Topp