Vogn med 4 hjul eller 3 hjul?

batMam

Glad i forumet
Junilykke2018
Tenker så mye på 4-hjuls-el 3-hjulsvogn? Nå har jeg ikke prøvd så mange vogner og har god tid, men er jo veldig gøy å kikke på bilder og lete på finn etc. Vi tror nok vi kjøper vogn med 4 hjul, men vil sjekke litt rundt først.
Trenger en vogn med god stabilitet! Og god å manøvrere. Tenker om vi velger 4 hjul, så bør de to fremste være svingbare. Og ser vel for meg at ei vogn med 4 hjul tar mindre plass sammenlagt..?
Bilstol blir nok maxi cosi citi, men med adapter har vel ikke vognvalg noe å si.

Hva er din erfaring? Gode råd?:)

Fornøyd med fire hjul der to er svingbare! Men like fornøyd med fire faste:-)
Har du stasjonsvogn så ville jeg anbefalt en vogn som passer inn i bagasjerommet så vogna sin bakdel eller framdel peker mot deg, så du får plass ved siden av:-) vår svibgbare gjør ikke det, og det var frustrerende når man skulle ut å reise!

3 hjul har jeg og hadde aldri valgt noe andre har alltid prøvd andre sine vogner når vi har trillet tur. Ville aldri valgt noe annet. Men det er med. Jeg har tfk. Vi har aldri hatt uhell som mange er redde for. Vekt messig er den perfekt for meg og mine skuldre.

Men første har den største bilen vært en Volvo v50. Ikke stor bil det for å si det slik. På en vanlig dag får vi uten problem plass til hund og vogn og litt til.

Når hun ble større og vi har dratt en del til Danmark har vi bare tatt av alle 3 hjulene som går veldig fort. Og den blir veldig flat. Da får vi plass til masse lurt både fra Norge og fra Danmark.

Jeg har hatt begge deler opp igjennom årene :) Jeg foretrekker 4 hjul for stabiliteten sin del, men da MÅ 2 være svingbare med mulighet til og låse.
3 hjulingene jeg har hatt har aldri tippet, og dem har jeg våre utrolig glad i. Men dem har tatt større plass sammenlagt. Da de ofte er breiere bak, og lenger.
OM jeg skulle kjøpt en singel vogn nå hadde jeg valgt city mini gt (3 hjul) da vi nå har city elite, og den er ALT for stor samme lagt selv på bussen når vi er for mange med vogn. Derfor angrer jeg på at jeg kjøpte den. Selv om vogna ellers er super for all del...

Jeg foretrekker fire, faste hjul. Har også med svingbare hjul foran, men liker aller best faste. Lånte en trehjuling, men likte ikke det.

Jeg var såå skeptisk til 3 hjul og moderne vogner selv. Kjøpte derfor Simo sist (de sluttet å produsere Simo i 2015, men dette var i 2014!). Klassisk, fin, fire lufthjul, og demping. Var veldig glad i den da vi hadde kolikkbarn og vi kunne gå og vugge mens vi gikk.

Men så kjøpte jeg vogna jeg hadde tenkt var stygg, etter å ha blitt overtalt av ei veldig flink dame på Babyshop :D Nemlig Babyjogger City Mini GT (kjøpte den på nett til 3500 i stedet for på Babyshop til 5000 da, hehe). ELSKER den vogna! Brukt den hver dag siden hun var 6 mnd. Den har aldri velta :) Det er så deilig å svinge, og så deilig med en lett vogn! Nå etter to og et halvt år med heftig bruk (vi snakker opp og ned trapper, fortauskanter, i skogen, over snøskavler, og aldri giddet å stramme skruer osv så et par skruer har falt ut og blitt borte :P) er den ganske slitt, så vi kommer til å kjøpe ny til neste :) Med bag til denne gangen. Den tar jo null plass i biler også. Og vi har tenkt å kjøpe en bil som ikke er så stor.

Men vurderer å kjøpe en brukt Emmaljunga-vogn også til lange trilleturer og sånt. jeg har ikke lappen så når ikke mannen kommer til å være hjemme kommer vi til å farte rundt til fots, og da er det litt greit med god demping tenker jeg :)

Fire hjul, med to svingbare foran. Har vært innom mye rart av vogner, og er absolutt mest fornøyd med den komboen. Trehjulinger liker jeg ikke overhodet.

Jeg er veldig fornøyd med en kombinasjon! For å gjøre det enda vanskeligere for deg [emoji23]

Fire faste hjul i ulent terreng, spesielt på vinterføre. Har emmaljunga Edge duo. Perfekt i snø, god demping og veldig stor, lun bagdel og sportsdel. Perfekt som sovevogn.

Babyjogger city mini gt. 3 hjul, låsbart fremhjul. Funker i terreng denne også, men best på fast underlag. Ikke like god som sovevogn synes jeg, men fungerer veldig bra til litt større barn. Kjøpt bagdel til denne, så håper å bruke denne mye første sommeren også [emoji4] veldig lett og liten sammenlagt.

Jeg liker fire svingbare hjul. Har prøvd med fire faste, og trehjuling. Men fire svingbare utkonkurrerer dem begge for min del :D så her blir det Stokke eller emmaljunga :)

Jatakk begge deler[emoji28]

Vi har en emmaljunga city cross (produseres ikke lengre) som jeg foretrekker som babyvogn. Den er robust, lett og akkurat passe stor. God demping. Den er god å trille lengre turer på asfalt og til dels langs skogsvei.

Når sportsdel perioden står for tur foretrekker jeg babyjogger city elite vogna som har tre hjul. Jeg har hatt andre typer tre hjulinger, og denne er uten tvil den mest stødige og romslige av dem alle. Samtidig tar den ikke mye plass sammenlagt.

Jatakk begge deler[emoji28]

Vi har en emmaljunga city cross (produseres ikke lengre) som jeg foretrekker som babyvogn. Den er robust, lett og akkurat passe stor. God demping. Den er god å trille lengre turer på asfalt og til dels langs skogsvei.

Når sportsdel perioden står for tur foretrekker jeg babyjogger city elite vogna som har tre hjul. Jeg har hatt andre typer tre hjulinger, og denne er uten tvil den mest stødige og romslige av dem alle. Samtidig tar den ikke mye plass sammenlagt.

Jeg synes den tar stor plass sammen lagt jeg. City eliten altså. Pga bredden på bakhjul og klumpen foran. Ødela alt for oss som hadde beregna to vogner i bilen.
Med city mini gt og city mini 4 weel hadde det gått, og vi hadde hatt plass til litt utenom. Veldig greit med de to siste der på buss også. Da går dem mellom sete hvor jeg sitter når det er fullt opp av vogner på bussen :D Genialt!

Jeg synes den tar stor plass sammen lagt jeg. City eliten altså. Pga bredden på bakhjul og klumpen foran. Ødela alt for oss som hadde beregna to vogner i bilen.
Med city mini gt og city mini 4 weel hadde det gått, og vi hadde hatt plass til litt utenom. Veldig greit med de to siste der på buss også. Da går dem mellom sete hvor jeg sitter når det er fullt opp av vogner på bussen :D Genialt!

Kommer sikkert an hva man har å sammenligne med ja. Jeg kjører aldri buss eller annen kollektiv transport. Og har i grunn stor plass bak i bilen. Men sammenlignet med emmaljungaen er city eliten mye mindre sammenlagt.

Og så er det jo bruken man må tenke på. Jeg går veldig mye tur både på asfalt og terreng. Så vogna jeg har må være robust og stødig. Ei venninne har mini gt og den er litt mindre sammenlagt, men ville ikke egnet seg som hovedvogn for mitt bruk fordi hjulene er mindre og at den er smalere mellom bakhjula. Synes ikke den blir like stødig på lengre trilleturer og da spesielt terreng. Men som shoppevogn eller reisevogn hadde den nok vært genial. Så jeg har den på ønskelista som reisetrille[emoji5]

Har 3 hjul. Men har hatt trille med 4, den blei fort bytta ut med babyjogger city mini gt, 3 hjul. Syns de er mye enklere å trille.
Har babyjogger og tfk og syns de er mye lettere å løfte og tar mindre plass enn simo og emmaljonga etter min mening.

Tusen takk for mange gode innspill! Litt av hvert å tenke på. Må nok prøves! :joyful:

Høres ut som om du har fått mange gode råd her[emoji4]

Back
Topp