Vogn, bag eller sportsdel?

Blåbærjenta

Flørter med forumet
Hvor gammel er din baby, og har du byttet til sportsdel på vogna? Hvor gammel var babyen når du byttet, evt hvor gammel tenker du at babyen må være før du bytter? :wideyed:
Bytter du fordi baby mistrives i bagdel og vil opp å se, eller bytter du av andre grunner, som fx at sportsdelen tar mindre plass i bilen?
Tenker på sportsdel som er vendt mot den som triller, så ingen fare for at baby ikke ser deg :rolleyes:
Her i huset er vi i hvert fall ikke enige, så hadde vært interessant å sett hva andre tenker :happy:

Her var hun ca 4 måneder når vi bytta til sportsdelen på vogna. Byttet fordi hun ble for stor til bagen. Hun har likt seg veldig godt i bagdelen og i sportsdelen ☺️

Hvor gammel er din baby, og har du byttet til sportsdel på vogna? Hvor gammel var babyen når du byttet, evt hvor gammel tenker du at babyen må være før du bytter? :wideyed:
Bytter du fordi baby mistrives i bagdel og vil opp å se, eller bytter du av andre grunner, som fx at sportsdelen tar mindre plass i bilen?
Tenker på sportsdel som er vendt mot den som triller, så ingen fare for at baby ikke ser deg :rolleyes:
Her i huset er vi i hvert fall ikke enige, så hadde vært interessant å sett hva andre tenker :happy:

Vi bytta da han var rundt 5 mnd. Han hylte masse når han var våken fordi han ikke hadde noen som helst utsikt fra bagen og det gikk veldig fint å bytte på det tidspunktet. Han var også stor for alderen, 10 kg rett etter fylte 5 mnd. Har Bugaboo Buffalo. :)

Bytta rundt 7 måneder tror jeg? Kun pga han ble frustrert når han lå våken i vogna og ikke fikk sett seg rundt.
Venta såpass lenge fordi det var midt på vinteren, og vi brukte vogna mye til soving.

Vi måtte bytte når hun var 6mnd fordi bagen var blitt for liten til henne med tykk vinterpose oppi. Hun holdt på å forsvinne nedi posen i sportsdelen, selv med selene så stramt jeg kunne klare så vi endte med å kjøpe ei simo vogn i tillegg. Det virker så utrolig mye lunere å kunne sove i en bag, kontra en mer åpen sportsdel når de er så små. Vi har britax smile 2 med både stormtrekk og kjempegod kalesje, men likevel. I bagen til simoen sov hun daglig til hun var 10 mnd, da hadde hun vokst ut av den også.

Last edited:
Vi byttet når hun var rundt 7-8mnd, fordi hun stadig ville opp å se og sitte. Var litt utfordrende da hun var veldig liten av vekst lenge og dermed egentlig litt for liten for sportsdelen, men fikk det til på et vis :)

Byttet når hun var 7 mnd, da satt hun så stødig i baggen selv og viste tendenser til å ville byksebut at det var på tide å bytte til sportsdel med mer oppreist sittestilling (har ergonomisk sportsdel) og seler ikke minst:-)

Kunne egentlig byttet tidligere av flere grunner, viderte det når hun var rundt 5 mnd men tviholdt litt på baggen:-)

Vi byttet når hun bikkket 4 måneder da det var bare hyl og gråt fra baggdelen når vi var på tur:) Vi er heldige med at sittedelen kan legges helt flatt og justeres med noen cm flere hakk. Satt vendt mot oss. Den store forskjellen ble at hun fikk sett ut selv om hun lå flatt siden "veggene" ikke var der lenger. Hun var storfornøyd.

Nå har vi fått en ny trillevogn som er lettere å få med seg når vi skal på ferie i slutten av neste måned. Har testet den og den har blitt godkjent av lillemor og jeg synes den er utrolig mye lettere å få med seg steder og ikke minst å trille. Hun er 7 måneder nå så regner med at det går bra å sitte vendt fra oss som triller.

Jeg synes de vognene har så kort kalesje så vi har satt på en ekstra som kan trekkes nesten helt ned til bøylen foran. Ikke bare er gir det beste solbeskyttelse men det hjelper på å minimere alle sanseinntrykkene. Veldig fornøyd.

Last edited:
Med nr 1 byttet vi når han var 10 mnd og nr 2 var 8 mnd. Nr 1 ville kun ligge i vogna sove de siste to mnd, men jeg ville vente med å bytte til det ble litt varmere (var en veldig kald vinter). Nr 2 kunne egentlig ha ligget i baggen noen mnd til, men byttet til 17.mai så kun fikk sett på toget. Hvis baby nr 3 vil ligge i baggen lenge så tenker jeg å bytte rundt 8-10 mnd.
Plass i bil var ikke en tanke jeg hadde en gang når jeg tok avgjørelsen om å bytte.

Byttet når hun var rundt 4-5 mnd, og nektet å ligge i vognen lengre. Klatret nesten ut av den. Kjøpte ergonomisk sittedel så det var null stress. Hun kunne sitte selv før vi byttet.

Hmm han var vel 8 måneder tror jeg. Syns ikke han satt noe godt med ryggstøtta i bagen lengre +var da så urolig så redd han kom til å tippe seg ut av vogna. En periode brukte jeg bag til soving og sportsdel til tur, men det ble for tungvint. Plassmessig var det godt med plass i bagen enda.

Mini er nå 4 mnd og er ikke lengre like fornøyd i bag. Det går greit om hun er trøtt eller vi er på et senter f.eks og kalesjen tas ned og det er litt å se i taket. Sportsdelen kan legges flatt så spørs om det ikke blir bytte om noen uker.

Byttet når han var 5,5 måned fordi han begynte å dra seg opp av bagen, samtidig som han ikke sa fra at han var våken:p Var redd for at han skulle stupe ut en dag, så var kjekt å bruke selene i sportsdelen.

Byttet ved 4 mnd pga mistrivsel i bag. Men han sov best i bag, så når vi trillet med intensjon om å sove brukte vi bag til han var 6 mnd.

Vi bytta til sittedel når ungene var 7 mnd. Storebror fordi han skulle sitte hele tida, og lillesøster fordi det ble behov for seler når hun prøvde å krabbe over sidene på bagen :p

Back
Topp