Vite kjønn eller vente?

Sf3009

Andre møte med forumet
Nå er jeg i uke 20, og er så deilig å vite at vi er halvveis i svangerskapet nå - endelig! Her hjemme er vi like ivrige på lille, og i dag fikk jeg høre av samboeren min at det er 10 uker til jul, og da er det 10 uker til termin i mars. Morsomt å se at ting faktisk går fremover og at magen vokser! :love7

Er så nysgjerrig på hvor mange av dere som vet hva dere får!:)

Vi har valgt å ikke vite hva vi får, egentlig bare for spenningen sin skyld. Er så mange rundt meg som ikke forstår hvordan jeg har klart å latt være å vite hva vi får, men må helt ærlig si at jeg aldri har følt for å vite noe! Var på vår andre UL forrige mandag, i uke 19, og da tenkte jeg overhode ikke på å vite hva som er i magen!
Må tilføye at samboeren min var ganske så nysgjerrig på å finne ut noe selv på UL, men er veldig støttende og enig i valget mitt om å vente. <3 Vi gleder oss masse til å få se vår lille og finne ut hvilket kjønn lille er i starten av mars! :love7

Hadde dere bestemt dere på forveien om dere skulle vite hva dere venter, eller om dere skal vente? :dummy1::dummy:
 
Vi har valgt å vite det begge gangene om mulig. Jeg syns det gjør det litt lettere, både med tanke på navn og jeg føler at jeg får et annet forhold til babyen så fort jeg har sett og vet. Kan godt være det hadde vært likt om jeg ikke visste..
 
Vi har ønske å om vite det. Mest for å personliggjøre lille i magen, som Lykkeliten 16 også sier.
 
Visste ikke med første, men har visst det med de tre neste etter han :).
Syntes ikke det føltes noe mer spesielt å ikke vite kjønnet, og har vært veldig greit å vite det med de andre. Håper vi får vite det denne gangen og,veldig spent på ultralyd. :smiley-bounce012
 
Vi har valgt å vite det begge gangene om mulig. Jeg syns det gjør det litt lettere, både med tanke på navn og jeg føler at jeg får et annet forhold til babyen så fort jeg har sett og vet. Kan godt være det hadde vært likt om jeg ikke visste..

Ja er både en fordel og ulempe med å personliggjøre barnet i magen sånn sett syns jeg. Et veldig nært vennepar av oss mistet barnet sitt like før termin, og er noe av grunnen til at jeg personlig syns det har vært godt å ikke vite.

Samtidig som at det ikke helt stemmer med at barnet ikke blir personliggjort hvis man ikke velger å vite kjønnet. Kanskje det kan stemme for barnefaren sin del, men for min egen del så har jeg en liten en i full gang inni magen og vet rutinene allerede. Og forøvrig er det ikke så problematisk for samboeren min heller! Det er vanskelig å forklare både for og i mot for å vite/ ikke vite uten at det kan bli feil, men fra vi var på UL allerede i uke 8 og fikk høre hjertelyden for første gang følte vi en nærhet til lille i magen. Utover det så har vi både funnet navn om det blir jente eller gutt, og kaller barnet i magen for «lille». Også er jeg glad jeg ikke får mye blått eller rosa, for personlig synes jeg det kan bli for mye av det gode, og da er det godt å heller ha noe å arve fra familie i blått eller rosa! så jeg synes absolutt at vi har et forhold på lik linje som om hvis jeg hadde hatt lyst til å vite det!
 
Ja er både en fordel og ulempe med å personliggjøre barnet i magen sånn sett syns jeg. Et veldig nært vennepar av oss mistet barnet sitt like før termin, og er noe av grunnen til at jeg personlig syns det har vært godt å ikke vite.

Samtidig som at det ikke helt stemmer med at barnet ikke blir personliggjort hvis man ikke velger å vite kjønnet. Kanskje det kan stemme for barnefaren sin del, men for min egen del så har jeg en liten en i full gang inni magen og vet rutinene allerede. Og forøvrig er det ikke så problematisk for samboeren min heller! Det er vanskelig å forklare både for og i mot for å vite/ ikke vite uten at det kan bli feil, men fra vi var på UL allerede i uke 8 og fikk høre hjertelyden for første gang følte vi en nærhet til lille i magen. Utover det så har vi både funnet navn om det blir jente eller gutt, og kaller barnet i magen for «lille». Også er jeg glad jeg ikke får mye blått eller rosa, for personlig synes jeg det kan bli for mye av det gode, og da er det godt å heller ha noe å arve fra familie i blått eller rosa! så jeg synes absolutt at vi har et forhold på lik linje som om hvis jeg hadde hatt lyst til å vite det!
Det var nettopp derfor jeg skrev at det er mulig det ville vært det samme å ikke vite, men for oss har det føltes riktig og greit å vite.

Jeg skjønner godt at noen velger å vente og at overraskelsen gjør fødselen enda mer spesiell :happy:
 
Mannen og jeg var enige helt i fra starten om at vi ønsket å vente med å vite kjønnet, og heller få det som en overraskelse ved fødselen. Folk reagerer veldig forskjellig når vi forteller dette. Noen er helt med og synes det er kult, andre kan ikke forstå hvordan vi orker å vente. Jeg har også opplevd et par stykker som virket som om de nesten tok det personlig, og som har gått rett i argumentasjon. :sour:

For min del begynte jeg for alvor å kjenne på tilknytningsfølelsen da jeg begynte å kjenne liv der inne. Kanskje hadde jeg kjent mer tilknytning om jeg hadde visst kjønnet, kanskje ikke. Vanskelig å si, men jeg vet i alle fall at jeg synes det er spennende å ikke vite. Jeg tror ikke at det finnes noen fasit på hva som er "det riktige". Folk er forskjellige, og jeg forstår at andre føler barnet blir mer personliggjort etter at de får vite kjønnet. :happy:
 
Har fått vite kjønn begge de andre gangene og var fast bestemt at ble det nr 3, skulle det være overaskelse.

Atpå til har jeg noe å glede meg til når høna brenner som verst på føden ;)

Man får bare finne et navn av hver. Og farger som passer begge. Jeg var også veldig der før at det var lettere med navn , men det er det jo egnetig ikke. Klart de har noe lettere med klær , for man kunne kjøpe kjoler når det var jente. Og når det ble gutt , så var det bare å drite i den kjolen . Men likevel ikke god nok grunn for suprise :D
 
Jeg vil ikke vite, mannen ville. Kompromisset ble at vi vet, men forteller det ikke. Men, fikk ikke vite kjønn på OUL da lille ikke ville samarbeide. Så vi må leve i spenning litt til [emoji4]
 
Sniker fra januar - vi vet ikke :) det er kjempespennende! Tror det blir gooood stemning på fødestua :)
 
Vi venter en jente i mars, klarte rett og slett ikke vente. Hadde jo vært spennende å vente selvsagt, men vi var for nysgjerrige :p Er vårt første barn <3
 
Back
Topp