Vitamintilskudd

SloppyJane

Gift med forumet
Himmelbarn
Novemberlykke 2020
Er det noen av dere som tar et spesielt for gravide?
Og som kan fortelle meg hvor mye d-vitamin det er i det du tar?

Jeg har stått på høye doser D-vit lenge men får ikke lov nå som jeg er gravid, men multivitaminen jeg tar inneholder ikke nok for å holde nivået oppe [emoji85]

Jeg tar "Gravid" fra Nycoplus :) Det er 10mcg D-vitamin i den.

Jeg har også tatt de «gravid» fra nycoplus. Burde man ta mer en 10mcg?

Nei ikke hvis nivået ditt er normalt :)
Mitt var på vei opp nå fordi jeg har stått på høydose i to mnd men måtte slutte da jeg ble gravid.
Det måtte jeg sist jeg ble gravid og, og da raste det ganske brått.
Prøver bare å finne et tilskudd som har nok D-vitamin og alt det andre jeg trenger [emoji23][emoji23]

Legen ville nemlig bare avvente til 12ukers blodprøvene.. men jeg vet at nivået er på vei ned igjen nå..

10mcg er anbefalt daglig dose. Men dersom man har D-vitaminmangel må man såklart få en høyere dose.

Jeg tar multitilskudd fra Nycoplus. Ho på apoteket som tipset om de.. Ho sa at disse gravid pakkene er overpriset og multitilskudd inneholder akkurat det samme. [emoji4]

I tillegg tar jeg tidoblede doser med folsyre. (pga jeg må)

Jeg tar multitilskudd fra Nycoplus. Ho på apoteket som tipset om de.. Ho sa at disse gravid pakkene er overpriset og multitilskudd inneholder akkurat det samme. [emoji4]

En sånn med rød etikett?
Tar den nå, pluss ekstra folat. Men skulle hatt liiiiitt mer D-vitamin. [emoji23]
Får se på iherb tror jeg...

Da kan hu ikke jobben sin :p De inneholder halvparten så mye Folsyre (eneste jeg sjekka) og ikke får du med Omega-3 kapsler heller.

Da kan hu ikke jobben sin [emoji14] De inneholder halvparten så mye Folsyre (eneste jeg sjekka) og ikke får du med Omega-3 kapsler heller. Så igrunn dyrere hvis man skal kjøpe begge deler.
Ja der kan man se [emoji23][emoji85]
Men er det ikke omega 3 i de kapslene da?
Får sjekke boksen i morgen. Isåfall dumt av ho å si noe som ikke stemmer. Ho var liksom så klar på det..

Nei ikke hvis nivået ditt er normalt :)
Mitt var på vei opp nå fordi jeg har stått på høydose i to mnd men måtte slutte da jeg ble gravid.
Det måtte jeg sist jeg ble gravid og, og da raste det ganske brått.
Prøver bare å finne et tilskudd som har nok D-vitamin og alt det andre jeg trenger [emoji23][emoji23]

Legen ville nemlig bare avvente til 12ukers blodprøvene.. men jeg vet at nivået er på vei ned igjen nå..

Hvorfor måtte du slutte med høy dose d vit på grunn av graviditet? Jeg er satt på høy dose nå i graviditeten. Dei fant ut jeg hadde ekstremt lavt d vitamin når jeg tok blodprøvene i uke 15, men jeg fikk ikke vite før nærmere 1,5 mnd senere så var ca 5 mnd på vei. Fikk beskjed om 3 piller dagen av 20 mg eller hva måleenheten heter i 3 mnd for å så slutte i 1 mnd før ny test. Men nå ble jeg jo litt skeptisk til å fortsette på dem. Skal til legen igjen neste mandag, så kan høre med han da, men viss du har litt info så hadde set og vært supert [emoji4]

Ja der kan man se [emoji23][emoji85]
Men er det ikke omega 3 i de kapslene da?
Får sjekke boksen i morgen. Isåfall dumt av ho å si noe som ikke stemmer. Ho var liksom så klar på det..
Hvis du bruker Nycoplus Multi tabletter så er det ikke Omega-3 i de nei. Men man får med det i de gravid-pakkene :) Ja, veldig dumt - men det er dessverre mange som ikke kan jobben sin eller uttaler seg om ting de ikke er utdannet til. Enten de jobber på apotek eller hvor som helst ellers :p

Edit: du bruker kanskje Nycoplus Omega-3 multi kapsler? Isåfall er det selvfølgelig Omega-3 i de - men bare 200mcg Folsyre. Uansett er du vel sikret når du tar høyere dose utenom :)

Hvorfor måtte du slutte med høy dose d vit på grunn av graviditet? Jeg er satt på høy dose nå i graviditeten. Dei fant ut jeg hadde ekstremt lavt d vitamin når jeg tok blodprøvene i uke 15, men jeg fikk ikke vite før nærmere 1,5 mnd senere så var ca 5 mnd på vei. Fikk beskjed om 3 piller dagen av 20 mg eller hva måleenheten heter i 3 mnd for å så slutte i 1 mnd før ny test. Men nå ble jeg jo litt skeptisk til å fortsette på dem. Skal til legen igjen neste mandag, så kan høre med han da, men viss du har litt info så hadde set og vært supert [emoji4]

Hvis man har normale nivåer så skal man ikke ta mer enn 600ie (15 Mcg) PR dag. Man kan ta mer om man har påvist mangel. Da etter avtale med lege.
Jeg hadde mangel i mai, høydose hele sommeren, OK nivå i august, ble gravid og gikk ned til 10mcg fram til november. Da var nivået for lavt igjen. Ny høydose fram til nå nettopp, akkurat krøpet opp på 50-tallet, så er jeg gravid igjen og må ned på «normale doser». Men da vet jeg jo at nivået synker :)

Jeg tar 5000ie pr dag for å holde nivået mitt rundt 100. Hvordan blir det no da? er det for mye for fosteret? Må jeg slutte?

Hvis man har normale nivåer så skal man ikke ta mer enn 600ie (15 Mcg) PR dag. Man kan ta mer om man har påvist mangel. Da etter avtale med lege.
Jeg hadde mangel i mai, høydose hele sommeren, OK nivå i august, ble gravid og gikk ned til 10mcg fram til november. Da var nivået for lavt igjen. Ny høydose fram til nå nettopp, akkurat krøpet opp på 50-tallet, så er jeg gravid igjen og må ned på «normale doser». Men da vet jeg jo at nivået synker :)
Nivået var på 20 hos meg. Kan jo ha sunket enda mer på den 1,5 mnd før jeg fikk vite det. Er 30 uker på vei jeg. Så da burde jeg i følge din lege ikke gå på så høg dose nå? Når jeg tenker meg om så var det sekretæren til min lege som så hvilken størrelse dose jeg skulle ta. Så får virkelig høre med han når jeg skal til han på mandag hva han sier. Vet ikke hvordan verdien min er nå, men har jo allerede snart gått på dei snart 2 mnd nå.

Hm, jeg tar alltid ekstra d-vit om vinteren siden jeg ikke spiser fisk og den har pleid å være lav. Tar gravid-tilskudd, også en vitaminbjørn, tranfisk eller d-vit tablett i tillegg sånn innimellom.

Jeg tar 5000ie pr dag for å holde nivået mitt rundt 100. Hvordan blir det no da? er det for mye for fosteret? Må jeg slutte?

Jeg ville sjekket det :)
Felleskatalogen sier maks 600ie PR dag, men relis har litt mer å gå på - men igjen. Hør med legen.

Back
Topp