Vitamintilskudd

Hønemor87

Gift med forumet
Januarlykke 2020
Hei. Jeg lurte på hvilke matvarer/vitaminer som er viktigst å få i seg i svangerskapet. Sliter med veldig mye kvalme og er ikke mye jeg spiser. Lurte derfor på om det er en type matvare man bør prioritere? Eventuelt om jeg burde bruke mer vitamintilskudd enn bare folat?
 
Hei!

Leit å høre at du er så kvalm. I første omgang er det viktigste at du får i deg noe mat - spis det du klarer å få i deg, og prøv å spis lite og ofte så blodsukkeret ditt holer seg stabilt ,dette kan også hjelpe på kvalmen. Prøv å få i deg mye væske.

Hvis du klarer å tenk næringsrik og variert kost samt hel frukt og grønt det er supert. Velg hel frukt og grønnsaker fremfor juice da det mangler mye av fibrene og har mye mer sukker.
5 porsjoner grønnsaker, bær eller frukt er ambefalt - hvis det er vanskelig kan du lage smoothie - mange som også putter havregryn i smoothien for å få i seg litt mer næring.
Hvis du ikke får i deg noe fisk kan du ta tran, evt tran tabletter:)

I utgangspunktet skal det holde med multivitamin eller pakker med gravid vitaminer.

Ønsker deg masse lykke til, og god bedring:)
 
Tusen takk for svar skal prøve tipset om å blande havregryn i smootie. Også viste jeg ikke at det fantes egne vitaminpakker for gravide. Det skal jeg også prøve.
 
Back
Topp