Vitamintilskudd

Jeg tar to mulitvitamin med omega 3, 2 kalsium, 1 folat, 1 dvitamin, 5 jern, 3 suplex b vitamin for hår og negler og b12- injeksjoner...

Skal sies at jeg er vektoperert og må gå på tilskudd resten av livet...

Som flere andre her tar jeg folat og omega3. Omega3 kapslene mine har noen vitaminer i tillegg da :)a og d tror jeg det er :)

omega 3, Vitamin D, folat og Magnesium :)

Som flere andre her tar jeg folat og omega3. Omega3 kapslene mine har noen vitaminer i tillegg da :)a og d tror jeg det er :)
Husk å vær forsiktig med inntak av vitamin a, d og k i graviditeten. Vær spesielt obs på vitamin a.

Husk å vær forsiktig med inntak av vitamin a, d og k i graviditeten. Vær spesielt obs på vitamin a.

Noen spesiell grunn til det? Vet at de ikke er vannbaserte men skal man ha mindre av dem når man er gravid enn ellers?

Angående magnesium noen som vet om en kan ta for mye? Har alltid vært plaget av urolige bein og funnet ut magnesium hjelper meg. Men har ikke turt å ta dem siden multivitaminene mine for gravide inneholder mer magnesium enn de vanlige multivitaminene mine. Og da får jeg jo en høyere dose magnesium enn det lege gav beskjed om i utgangspunktet. Men tar jeg det ikke blir den lavere enn hva jeg er vant til å plagene har økt.

Noen spesiell grunn til det? Vet at de ikke er vannbaserte men skal man ha mindre av dem når man er gravid enn ellers?

Nei der skal man ikke:) jeg fikk beskjed av legen min at det absolutt ikke var noen fare å ta en tablett D-vitamin ved siden av tran f.eks. Og han mente også at dette burde bli anbefalt til alle prøvere og gravide.

Nei der skal man ikke:) jeg fikk beskjed av legen min at det absolutt ikke var noen fare å ta en tablett D-vitamin ved siden av tran f.eks. Og han mente også at dette burde bli anbefalt til alle prøvere og gravide.

puh, det var godt. :) måtte løpe og sjekke kapslene mine. Var visst a, d og e vitamin i dem. men tar jo ikke noe multivitamin ved siden av så får ikke i meg dobbelt av noe :) Takk skal du ha m&m mini :) Ble letta nå :P Rart hvor fort man kan frike ut over de minste ting på dette stadiet ;)

Dette er hentet på Apotek1 sin nettside:
Gravide bør være forsiktige med for høyt inntak av vitamin A pga risiko for fosterskader.Dersom mat fra lever er en del av det faste kostholdet ditt, får du trolig nok vitamin A og bør være forsiktig med ekstra inntak.

Et kjapt søk på Google gir svar på hvorfor man bør være forsiktig med enkelte vitaminer.

Dette er hentet på Apotek1 sin nettside:
Gravide bør være forsiktige med for høyt inntak av vitamin A pga risiko for fosterskader.Dersom mat fra lever er en del av det faste kostholdet ditt, får du trolig nok vitamin A og bør være forsiktig med ekstra inntak.

Et kjapt søk på Google gir svar på hvorfor man bør være forsiktig med enkelte vitaminer.

Det kan godt hende ang A-vitamin ja. Det har jeg lite kunnskap om. Men D-vitamin er ihvertfall trygt. Så lenge man ikke overdriver veldig da selvfølgelig.

Det kan godt hende ang A-vitamin ja. Det har jeg lite kunnskap om. Men D-vitamin er ihvertfall trygt. Så lenge man ikke overdriver veldig da selvfølgelig.
Ja, A vitamin er det verste å få for mye av.
Har selv vært hos legen og sjekket lagrene mine, og jeg hadde litt lave verdier av vitamin d, men jeg ble sterkt anbefalt å ikke ta tilskudd av det men heller holde meg til kun lifeline care gravid - vitaminene.

Anbefaler virkelig alle til å sjekke vitamin-nivåer ved neste legebesøk, slik at man kan tilpasse tilskuddene etter sitt eget behov. Ingen av oss er like :)

Har selv vært hos legen og sjekket lagrene mine, og jeg hadde litt lave verdier av vitamin d, men jeg ble sterkt anbefalt å ikke ta tilskudd av det men heller holde meg til kun lifeline care gravid - vitaminene.

Anbefaler virkelig alle til å sjekke vitamin-nivåer ved neste legebesøk, slik at man kan tilpasse tilskuddene etter sitt eget behov. Ingen av oss er like :)

Forskjellig hva legene anbefales ja...nå skrev jeg bare hva jeg hadde blitt anbefalt og svarte på at man absolutt ikke trenger mindre av vitaminet når man er gravid:)
For lite D-vitamin kan ha sammenheng med spontanabort, og derfor mente legen min at alle gravide og prøvere burde ta det.

Innholdet i de tablettene som selges reseptfritt her i Norge er såpass lave at det skal godt gjøres å få i seg for mye av det.

Du får desverre ikke sjekket for alle vitaminer, men du kan få måle D, B12 og jernlager :) bra tips! :)

Vet noen om det gjør noe å ta folat utover første trimester?

Vet noen om det gjør noe å ta folat utover første trimester?
Jeg har akkurat kjøpt et pakke lifeline gravid og den står at man kan bruke hele svangerskapet. Den er det 400mcg folat.

kopierte inn noe fra lifeline sine sider:

"Folat: Inneholder 400 mcg folsyre, som er den mengde kvinner anbefales å ta som tilskudd fra planlagt graviditet og ut første trimester, for å redusere risikoen for nevralrørsdefekt hos fosteret. For resten av svangerskapet utgjør 400 mcg folsyre det anbefalte daglige inntak. Folsyre bidrar til normal vevsvekst hos kvinnen under svangerskapet, og er viktig for normal celledeling og bloddannelse i tillegg til at det bidrar til normal funksjon av immunsystemet."

Back
Topp