Vitaminer

Jeg tar multivitamin (med folsyre) og omega 3 tabletter. Det tar jeg året rundt til vanlig uansett.

Jeg fikk brev i dag om at jeg hadde mangle på D-vitamin. Fikk resept på en kur jeg skal ta i 3 mnd ☺️
Ellers har jeg tatt folsyre frem til nå.

Jeg tok folat +b6, b12 (lurer på om det skal hjelpe mot kvalmen?) fra jeg testet positivt til uke 12. Også viser det seg at de sitrongummigodteriene jeg hadde dilla på var C-vitamintilskudd, så da tok jeg visst det også:hilarious:

Hadde tenkt å ta jod i tillegg, men jodtilskudd finnes bare her som bitte små doser sammen med tusen andre mineraler, så jeg har i stedet bare økt mengden tang og meieriprodukter i kostholdet.

Har time neste uke (uke 14) for å se om det kanskje er noe annet jeg har lite av (helt sikkert D …), så får vi se hva det blir fremover.

Jeg tar en sånn pakke med vitaminer (Nyco/Plus gravid) med to tabletter og to kapsel per dag (morgen og kveld). Tenker at det ikke skader å få i seg ekstra vitaminer, og jordmor kjente visst godt til denne pakken og anbefalte den også.
Jeg tar i tillegg ekstra D-vitamin da jeg hadde veldig lavt nivå av dette.

Tar dere de vitaminene som er anbefalt for gravide? Men bør man ikke ta blodprøver først, for å se om man mangler noe før man stapper i seg alle de vitaminene? :p
Jeg tar. Men det er fordi jeg vet jeg har lite av mye av disse fra før. Nå når jeg har gått på disse en god stund så har det kommen innen for normalen

Jeg har hittil brukt den oransje «gravidpakka» fra apoteket. Den inneholder man trenger de tre første månedene,og kan gjerne begynnes med fra man prøver å bli gravid (har fått beskjed om dette på apoteket). Jeg begynte med folat 3/4 år før jeg ble gravid,og tok vanlig multivitamin i tillegg. Hadde i en periode lavt d/vitaminnivå og tok derfor d-vitamintilskudd i tillegg. Nå i 3.trimester har de gode vitaminrutinene sklidd litt ut,men tar jern annenhver dag da jeg har litt lav jernprosent, og multi- eller gravidkapsler når jeg husker:hilarious:.

Ikke farlig å ta vitamintilskudd i anbefalte doser. Det er jo nettopp bare det-tilskudd til en normal og variert kost. De ansatte på apotekene har ofte en del kunnskap om kosttilskudd for gravide,så jeg forhører meg alltid med dem. Har i tillegg spurt legen min;)

Back
Topp