Vitaminer

Formloffen

Betatt av forumet
Juliknøttene 2022
Tar dere gravidvitaminer med folsyre hele svangerskapet? Jordmor sa jeg kunne slutte med folsyre, men regner med det ikke er farlig fortsette når de vitaminene er beregnet til å tas hele svangerskapet?

Tar dere gravidvitaminer med folsyre hele svangerskapet? Jordmor sa jeg kunne slutte med folsyre, men regner med det ikke er farlig fortsette når de vitaminene er beregnet til å tas hele svangerskapet?

Jeg har fått beskjed av fastlege, gynekolog som er spesialist innenfor graviditet, og jordmor at jeg skulle slutte med det etter første trimester. Fikk heller beskjed om å ta vitamin D (blodprøver viste mangel på det) og omega 3 :)

Folat er jo en B-vitamin og er vannløselig. Altså vil det skilles mye lettere ut av kroppen enn de fettløselige vitaminene, slik at det vil være vanskelig å få forgiftning pga for mye. Så vil tro du trygt kan fortsette å ta de. Ulempen er at dersom man tar mye folat som man ikke trenger, så vil man vanskeligere kunne oppdage det om man har mangel på B12.

Du tisser ut det du får ekstra, så skal ikke være noe problem. Jeg tar oveg mamma som er beregnet for gravide og ammende og den har folat. Hadde vært dumt om jeg måtte byttet fordi det var inkludert :)

Du tisser ut det du får ekstra, så skal ikke være noe problem. Jeg tar oveg mamma som er beregnet for gravide og ammende og den har folat. Hadde vært dumt om jeg måtte byttet fordi det var inkludert :)

Ja det er det jeg tenker også. De gravidvitaminene inneholder jo folat, så det kan jo ikke være farlig å ta det tenker jeg.

Det er nok ikke farlig å ta, men jeg sluttet etter 12 uker. Tar tran. :)

Back
Topp