Vitaminer

Tar multivitamin og B-complex. Til sammen har de nok folat, så tar ikke ekstra. Og har kjøpt salt med jod, så regner med at det skal være nok, selv om saltforbruket her i huset er ganske begrenset.
Spiser ellers variert, og prøver å kutte ned på godteriinntaket. Var faktisk i Sverige i dag, og kjøpte kun én liten pose med drops, ellers holdt vi oss unna!

Folat, omega 3 og magnesium(plages med rastløshet nå)

Tar til at, omega 3 og magnesium. Har også begynt å kjenne litt på restless legs. Spesielt i høyre beinet...

Tar gravidpakken til nycoplus, i tillegg tar jeg C og D-vitamin. Skal spørre legen om et par uker om blodprøve for å se om jeg mangler noe.

Er det spesielt viktig med d vitamin under graviditet altså?
Sjekk evt med legen din, er selvfølgelig viktig å få nok vitaminer og mineraler, men å overskride den anbefalte daglige dosen har vist seg å ha uheldig effekt, så «jo mer jo bedre» gjelder ikke :)
Jeg tok tilskudd av D-vit før forrige graviditet, men det var pga påvist lave verdier (og sjekket pga magetrøbbel og ikke i relasjon til planlagt graviditet), når nivåene var fine igjen i begynnelsen på graviditeten så fikk jeg beskjed om å slutte å ta de :)
Jeg tar folat og multivitamin med omega-3-fettsyrer, det anbefales at gravide tar tilskudd på 10 mikrogram med D-vit daglig (se link under), men i multivitamin jeg tar er det 10 mikrogram, altså skal jeg ikke ta ekstra D-vit tilskudd :happy:
Altså sjekk innholdet i det du tar, så det ikke blir dobbelt opp - og skal du ta dobbelt opp, gjør det i samråd med lege :)
Her er en enkel og grei oversikt (i motsetning til mitt latterlige lange svar :hilarious:)
http://www.matportalen.no/rad_til_s...r_mineraler_og_kosttilskudd_mens_du_er_gravid

Gravidpakke kjøpt på apoteket :happy: Men akkurat begynt på det. Føler jeg har mer overskudd og sover bedre på natten :happy:

Back
Topp