Vitaminer, mineraler og omega3

roxyy

Flørter med forumet
Jeg har kjøpt en sånn ferdig pakke med vitaminer og slikt for gravide. MEN dette kan bli dyrt i lengden, siden man skal ta tilskudd helt til man er ferdig å amme visst..?

Lurer derfor på:
Hvilke multivitaminer kan erstatte de i pakken?
Og hvilken omega3?

Så litt rundt på apotek1 sin side, og der er det 2-3 forskjellige multivitaminer og 2-3 omega3er å velge imellom.

Burde vel kanskje spørre på apoteket, men man vet aldri hvem man møter på der. Er ikke sikkert de har mer peiling enn meg på akkurat dette.
 
Jeg ville hørt med lege eller jordmor. Jeg tok sånne multivitaminer sist jeg var gravid. De inneholder jern, og det førte til for høy blodprosent. Jern bør man ikke ta hvis det ikke er nødvendig. Jordmoren jeg gikk til var ikke særlig begeistret for multivitaminene de selger for gravide. Hun mente det var nok med omega3.
 
Spør på apoteket. Du kan alltids be om å få snakke med en farmasøyt hvis du er usikker på kompetansen til vedkommende du møter. De har plikt til å gi deg forsvarlig veiledning, og vil normalt undersøke nærmere hvis det er noe de er usikre på.
 
Jeg tar disse
ImageUploadedByBV Forum1449224459.331932.jpg
Ser at de inneholder 15 mg jern, og fikk opp på noe fra lommelegen om at dagsbehovet for jern er 12-18 mg
ImageUploadedByBV Forum1449224747.878412.jpg
D er jo helt innenfor, i tillegg sto d dette
ImageUploadedByBV Forum1449224864.835132.jpg
D er jo ganske mye mer enn d som er i multivitaminen...
Jeg har tidligere gitt blod og fikk beskjed om at jeg ikke trengte jerntilskudd etter blodgivingen pga jeg har høyt nok nivå. Så nå lurer jeg plutselig på om d kan bli for mye med de 15 mg som er i vitaminen...alt man skal tenke på:eek:
 
Jeg tar sanasol og vanlig tran og folat. De sa det holdt på apoteket. Er praktisk da datteren min også tar sanalsol og tran :)
 
Jeg har hatt jernmangel så lenge jeg kan huske, men nå ser det ut til at ting kommer på plass etter jeg startet glutenfri diett. :)
Spurte lege i dag, og han sa at det var lurt å ta multivitaminer og omega3, og dette sa han uten at jeg ble sjekket for jern.
Regner med at jernet i multivitaminene ikke er så mye at man faktisk tar skade av det..?
 
bruker vitaminer og omega3 fra forever living folat og men skal sjekke om det er nok å kjøpe folat på apoteket om ikke
 
Til daglig tar jeg omega 3, folsyre, b-vitamin og jerntilskudd. Syntes det er billigere å kjøpe de små pakkene på apoteket, men nå hadde jeg alt dette her fra før så jeg bare tar av det jeg har. Legen sa at det holdt også.
 
Back
Topp