Vitaminer/ kosttilskudd

juli_mamma

Forelsket i forumet
Julibarna 2019
hei, fine mammaer!

Hva er deres erfaring med kosttilskudd/ vitaminer i svangerskapet? Jeg tar omega-3 og gravidvitaminer, men fikk høre av søsteren min at jordmora hennes anbefalte ikke gravidvitaminer siden det kan påvirke hvor stor babyen blir?!?! Er det mulig? Er det flere som har hørt noe om det?
 
Aldri hørt. Min jordmor anbefalte å ta multivitaminer og omega 3 (samme som gravidpakkene egentlig). Skjønner ikkje helt kordan det skal påvirke størelsen til babyen
 
Aldri hørt det av helsepersonell før, men det finnes jo de som røyker for å få mindre babyer også.. Jeg tar mammavitaminer (multi og omega3) nå, tok det sist også. Både fastlege, sykehuslege og jordmor er fornøyde med det.
 
Aldri høyrt om... :)
Eg ville høyrt og stolt på min eiga jordmor/fastlege og tatt det eg blei anbefalt der!
Sjølv har eg tatt vitaminer, omega3, folsyre og jern ved påvist mangel når eg har vore gravid i samråd med lege :)
Og mine barn har vore heilt innanfor normalen størrelsesmessig ved fødsel.
 
Aldri hørt. Min jordmor anbefalte å ta multivitaminer og omega 3 (samme som gravidpakkene egentlig). Skjønner ikkje helt kordan det skal påvirke størelsen til babyen
Ikke jeg heller! Synes det var et rart påstand å komme med!
 
Jeg har hørt at vitaminer ikke skal være nødvendig hvis du har et rett kosthold. Nå vet ikke jeg om jeg har noen mangler, og om jeg spiser rett nok, men jeg velger fremdeles å spise vitaminer for gravide.
Jeg tenker at det kan ikke skade :happy:
 
Aldri hørt jeg heller :wideyed: og jeg har vært hos ca. 100 leger og jordmødre. Det eneste de sier er at jeg må begynne å spise kjøtt igjen, enda jeg prøver å si at jeg ikke er vegetarianer :joyful: har kronisk anemi, ikke kjøttmangel!
Tar omega 3 multi, og det er omtrent som gravid-vitaminer.
 
Flere som tar jern da? Fikk beskjed om å ta 40mg jern pga ferritin på 42. Finner ikke 40 mg på apoteket, så må mixe 27mg jerntilskudd med jernet som er i gravidtbl 15mg. Litt styrete men:meh:
 
Har i dag fått beskjed om at jeg har jernanemi med en ferritin på 5 :eek: Så 200 gram med jern hver dag! Syntes det hørtes mye ut, men men :)
 
Gravidvitaminer/multivitaminer består av diverse vitaminer og mineraler. Det finnes ingen vitaminer som gjør at babyer går opp i vekt så tror nok ikke du skal bry deg om den påstanden ;)

Jeg tar omega multi og jern i tillegg. I vanlige gravidvitaminer er det allerede jern tilsatt. Jerntilskudd anbefales alle gravide
 
Aldri hørt om, er helsepersonell. Tatt i alle svangerskap og ingen var store :)
 
Gravidvitaminer/multivitaminer består av diverse vitaminer og mineraler. Det finnes ingen vitaminer som gjør at babyer går opp i vekt så tror nok ikke du skal bry deg om den påstanden ;)

Jeg tar omega multi og jern i tillegg. I vanlige gravidvitaminer er det allerede jern tilsatt. Jerntilskudd anbefales alle gravide
Jeg ble også anbefalt å ta ekstra tilskudd av jern. Da det var jern i multivitaminer gjorde jeg ikke det da. MEN, nå mener fastlegen at jeg plutselig har for høye nivåer av jern. :yuck: Kan nesten ikke forstå at det skal være mulig siden jeg alltid har ligget litt lavt der.
 
Back
Topp