Vitamin A smell

VenterPåLillesøster

Betatt av forumet
Jeg innså i går at jeg har gått på en seriøs smell på vitamin A, så tenkte å gjøre dere også obs på det siden jeg ikke tenkte på det en gang ettersom jeg leste at "leverpostei er supert for den gravide pga høyt jernnivå"! :(

Man skal få i seg ca 800 mcg Vitamin A som gravid, og man bør ikke få i seg så altfor mye av dette vitaminet siden det er linket til fosterskader.
Jeg klarte jo da selvfølgelig å få i meg følgende:

Tran: 250 mcg
Multivitamin med vitamin A: 250 mcg
Spiser en del hvitost: ca 150 mcg
Leverpostei: ca 3400 mcg!!!!

Totalt: 4050 mcg!!!

Nå har jeg spist leverpostei ca 5 dager på rad (fikk cravings på denne for en eller annen grunn) før jeg oppdaget dette. Satser på at ved å kutte ut leverpostei og kutte den multivitaminen jeg har så har ikke dette gjort noe skade på det lille frøet mitt. Satser også på at siden jeg har 5-7 kg ekstra på kroppen så har jeg nok fett til at vitaminet har et sted å gå som ikke er til mini i magen.
 
Så mye i leverpostei?? At det er farlig? Skummelt
 
Så mye i leverpostei?? At det er farlig? Skummelt
Ja, jeg ble rett og slett provosert når jeg så det. Det burde opplyses om på pakkene. Ikke står det på pakken hvor mye vitamin a det er heller, så jeg måtte virkelig lete etter informasjonen:

"Lever fra dyr en spesielt A-vitaminrik matvare. For de som spiser dette et par ganger i året, har det ingen praktisk betydning i forhold til overdosering av vitamin A. Derimot kan det bli høyt vitamin A-inntak hvis man svært ofte spiser lever og/eller leverpostei. 100 g leverpostei, en liten boks, gir vel 4000 mikrogram vitamin A."
 
Hvor mye er anbefalt dagsdose når man er gravid? Hvis jeg må gi opp leverpostei også vet jeg ikke hva jeg skal spise lengre.
 
Anbefalt dagsdose er ca 800 mcg. Man kan nok spise litt mer.. kanskje ca 1000 mcg, (?!) men over 3000-4000 mcg er bevist at øker risikoen for fosterskader så man bør holde seg godt under det i allefall. Og 5 ml Tran inneholder 250 mcg. Leverpostei har 4000 mcg per 100 gram :(
 
Og siden det lagres i fettvev så er det nok lurt å ta det rolig med vitamin a om du har fått det i deg mye før graviditeten slik at kroppen får brukt en del av det du har lagret før du tilfører så mye mer.

Men altså.. jeg er ikke lege så jeg skal ikke fortelle hva dere skal gjøre. Men ble en skikkelig øyevekker for meg dette :(
 
Snakk med legen eller jordmor om dette, for det har jeg aldri hørt om før, man det være at det, som for mange andre vitaminer, er forskjell på de i piller og de i mat?

Men nå er det forskjell på å spise ei skive med leverpostei tiol frokost, og å spise ei til frokost og tre til lunsj og ei til kveldsmat hver dag også da. Alt med måte.
 
Jeg var veldig gira på leverpostei sist, og spise masse gjennom hele svangerskapet. Har spist en del nå og, kan ikke helt skjønne hvordan det skal være skadelig.... :-(
 
Det står i litteraturen at det som er i pilleform er minst gunstig, men at lever i seg selv har skyhøye nivåer. Matvaretabellen viser at lever fra svin har 23580 mch retinol (vit a) per 100 g. Leverpostei har 36% svinelever, så ca 8488 mcg retinol (vit a) per 100 g. Dette er oppgitt i rå lever da, og den i postei er kokt så det vil jo påvirke tallene noe.

Problemet er at jeg "fikk dilla" på leverpostei, så spiste 1 skive til frokost og 1-2 skiver på ettermiddag/kveld. Da ble det pluselig 40-60 gram leverpostei om dagen de siste dagene. Er jo ikke såååå mye, men alikevel utgjorde det et stort inntak av vitamin a.

Skal høre med jordmor neste gang jeg ser henne. Må si at etter å ha googlet enda mer så finner jeg ikke direkte sitater på at man skal være forsiktig med leverpostei, så 1-2 skiver om dagen er kanskje ok?! Ikke vet jeg, men syntes vit a nivået var litt skummelt. Håper ikke jeg har skremt noen unødig her inne, men jeg ville ha visst det i allefall :)
 
Back
Topp