Visste dere dette? Vedr vannkopper...

mammatileijente

Forumet er livet
VIP
Datteren min har fått det..og jeg visste svært lite om det.. så jeg ringte legevakten for å høre hvordan jeg skulle gå frem

Hun sa da det som dere sikkert alle vet[:)] At det må gå sin gang.. men om hun klør for mye, så skal jeg smøre inn med hvitvask.. om ikke det hjelper.. så kan jeg kontakte lege og få noe flytende.. men da på resept..

Men så sa hun også... at barnet skal være hjemme helt til prikkene er helt borte! Ikke bare til prikkene har tørket inn.. Når de har tørket inn.. så er hun ikke lenger smittsom.. men man må også huske å tenke på barnets helse.. Hun sa at vannkopper skal man ikke kjimse av.. det kan være alvorlig i ettertid.. spesielt om man sender barnet ut for tidlig.. da har de ekstremt lavt imunforsvar.. og kan pådra seg alvorlige sykdommer.. deriblandt hjernehinnebetennelse.. det skjer jo selvsagt sjeldent.. men det kan skje.. om man sender de ut alt for tidlig

De skal ikke være ute mens prikkene er der.. Og at hun først kan gå i barnehagen når prikkene er helt borte..

Da er de lite opplyst i barnehagen.. for der fikk jeg beskjed om at hun kan komme tilbake med èn gang prikkene var tørket inn.. men det kan jo være veldig farlig da.. så ringte barehagen og fortalte om samtalen med legevakten.. og da skulle de sende ut en mail, sånn at alle foreldre får denne beskjeden...

faktisk så viste ikke jeg dette heller...men det kan være rett...

men det jeg hadde prøvd å finne ut av var hvor hun fikk vite dette? og om det faktisk er så farlig? for om det er sandt det hun sier burde fylkeslegen ha sendt ut noe til alle barnehager...

selv jobber jeg i barnehage og alle papirer vi har fått angående slike ting er fra fylkeslegen eller staten (feks slik det ble gjort under svineinfluensa)
og jeg har aldri sett at det har stått at de må være hjemme til prikene er vekke...

men slike ting forandrer seg masse...

ORIGINAL: lille assa 75

faktisk så viste ikke jeg dette heller...men det kan være rett...

men det jeg hadde prøvd å finne ut av var hvor hun fikk vite dette? og om det faktisk er så farlig? for om det er sandt det hun sier burde fylkeslegen ha sendt ut noe til alle barnehager...

selv jobber jeg i barnehage og alle papirer vi har fått angående slike ting er fra fylkeslegen eller staten (feks slik det ble gjort under svineinfluensa)
og jeg har aldri sett at det har stått at de må være hjemme til prikene er vekke...

men slike ting forandrer seg masse...

aner ikke hvor hun har det fra.. spurte jeg ikke etter.. jeg bare synes det også hørtes logisk ut.. sa det til mamma..og hun også hadde "lært" dette.. at man har ekstra lav imunforsvar etter en sånn sykdom.. og å sende barna ut for tidlig kan gå galt..

Hun sa til meg at det kom jo selvsagt ann på hvor lang tid prikkene ble tørket ut.. noen tar lengre tid enn andre.. og at det pleier å ta 2-3 dager etter at de er tørket ut til de er helt borte.. Arr kan man jo ha fått.. så det teller jo ikke

Hun sa jo ikke at alle kan bli syke.. men at faren er det for noen.. hun nevnte lungebetennelse og litt andre sykdommer.. som jeg ikke husker[8D] men husker godt at hun nevnte hjernehinnebetennelse.. hun påpekte at det skjer sjelden.. men at det kan forekomme når barn blir sendt ut for tidlig.. For vannkopper skal man ikke kjimse av.. er liksom ikke bare en sykdom som gir prikker.. og veske.. også blir de borte.. mange barn blir svært syke med feber osv..

barnehagen må ta hensyn til de andre barna mtp smitte.
du som mor må ta hensyn til ditt barns helse.

har ikke hørt at man må vente til alle prikkene er heeelt borte. kan jo ta lang tid. Men at de ikke alltid er friske og raske og klare for bhg igjen med en gang de er tørket inn visste jeg ja.

Dette visste jeg ikke[X(] Sønnen min har vannkopper nå, de har nå tørket ut så og si alle sammen.. Nå ble jeg engstelig kjente jeg. Allmenntilstanden hans har vært god bortsett fra et par-tre kvelder med feber, vi så for oss bhg på mandag. (han fikk første vannkoppen forrige mandag, fullt utbrudd forrige lørdag). Uff, så skummelt dette var[:(][:o]

ORIGINAL: E_i_hjertet_

Dette visste jeg ikke[X(] Sønnen min har vannkopper nå, de har nå tørket ut så og si alle sammen.. Nå ble jeg engstelig kjente jeg. Allmenntilstanden hans har vært god bortsett fra et par-tre kvelder med feber, vi så for oss bhg på mandag. (han fikk første vannkoppen forrige mandag, fullt utbrudd forrige lørdag). Uff, så skummelt dette var[:(][:o]

Om de har tørket ut nå.. så kan du jo fint sende han på mandag[:)]

Hun nenvte dette ikke for å skremme meg.. men hun ville nevne at dette kan skje om man sender ut barn for tidlig.. som hun sa ; Ja, det er viktig og riktig at barnehagen sier at man er ikke smittefarlig når prikkene er tørket inn.. men hun sa også at det er vel så viktig å tenkte på helsen til barnet.. og da ba hun meg om å holde Frida hjemme i et par dager til etter at prikkene var trøket ut.. da var som regel prikkene ute..

Jeg.. og hun på legevakten ville ikke skremme.. bare informere.. for sikker ikke mange som tenker over hvor dårlig imunforsvar barn har etter en sånn sykdom[:)]

ORIGINAL: Mrs Lutz

barnehagen må ta hensyn til de andre barna mtp smitte.
du som mor må ta hensyn til ditt barns helse.

har ikke hørt at man må vente til alle prikkene er heeelt borte. kan jo ta lang tid. Men at de ikke alltid er friske og raske og klare for bhg igjen med en gang de er tørket inn visste jeg ja.

Det var noe akkurat i den duren hun på legevakten sa[:)] Og jeg svarte da at helsen til barnet mitt er jo viktigst... og hun:; nettopp..

Så derfor kommer jeg til å holde henne hjemme til prikkene er helt borte[:D]

Visste det på en måte. Tanteungen min hadde vannkopper, og da  vannkoppene var bare tørr og sånn, så var hun jo ute og i barnehage og sånn. Hun var veeeldig mye syk for å si det slik. 

Min gutt er jo i ett hundre her og full av energi. Allmendtilstanden hans er bra og vannkoppene har tørket. Men renger jo med at prikkene ikke vil være helt borte på et par uker enda. Skal jeg holde han hjemme selv om han er fjong i formen altså ? (i så fall vil det bli noen tøffe uker for han er gørr lei av å være hjemme bare etter 1 uke[8D])

ORIGINAL: Fridasinmamma

ORIGINAL: E_i_hjertet_

Om de har tørket ut nå.. så kan du jo fint sende han på mandag[:)]

Hun nenvte dette ikke for å skremme meg.. men hun ville nevne at dette kan skje om man sender ut barn for tidlig.. som hun sa ; Ja, det er viktig og riktig at barnehagen sier at man er ikke smittefarlig når prikkene er tørket inn.. men hun sa også at det er vel så viktig å tenkte på helsen til barnet.. og da ba hun meg om å holde Frida hjemme i et par dager til etter at prikkene var trøket ut.. da var som regel prikkene ute..

Jeg.. og hun på legevakten ville ikke skremme.. bare informere.. for sikker ikke mange som tenker over hvor dårlig imunforsvar barn har etter en sånn sykdom[:)]

Supert at du sier fra altså, jeg vil jo være på sikre siden. Er blitt veldig redd for sykdom etter at vi mistet lillebror, så skal ikke ta noen sjanser.

ORIGINAL: Elisabeth og to små

Det visste jeg ikke. Her er prikkene ennå ikke borte - 6-7 uker siden de tørket inn.

samme her..

Hvis ikke prikkene til Frida er borte etter 2-3 dager, så kommer jeg til å ringe legevakten og høre.. for høres jo ikke bra ut om prikkene fortsatt er der etter 6-7 uker... såååå lenge kan man jo ikke være hjemme..

Men hennes erfaring (hun på legevakten) så var prikkene borte i løpet av et par dager... hadde vært det på alle hennes 3 barn..

[:)]

hmm... rart....
Her er en link: http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/vannkopper-2860.html
og enda en: http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/vannkopper.php
og enda en : http://www.vannkopper.no/vannkopper_behandling.shtml

klippet fra siste link: Bakterieinfeksjoner i utslettet kan behandles med antibakteriell væske eller antibiotika ved påvirket allmenntilstand. Ved sterk kløe kan legene forsøke å dempe dette med antihistaminer som virker mot kløe. Det er ikke noe i veien for at barnet er ute og leker så lenge allmenntilstanden er god. De fleste foreldre velger likevel å la barna være inne de 7-10 dagene når barnet har vannkopper.

Barnehagen tar i mot barna når de ikke er smittefarlige lenger - men som mor må du vurdere allemenn tilstanden. Det man ser er at det er stadig flere komplikasjoner etter vannkopper. Noen barn blir alvorlig syke og immunforsvaret blir svekket etter en infeksjon. Hvis det går mye annet "rusk" i barnehagen, kan det være lurt å holde barnet hjemme noe lenger.
Derfor er jeg motstander av smittefester, man vet ikke på forhånd hvem som får komplikasjoner

Vet du... hvis datteren min skulle vært hjemme til prikkene er helt borte, så ville hun vært borte i en mnd. For prikkene blir til sår som igjen blir rur på, som tar ganske lang tid å gro.

De sprekker,tørker inn,ruren som da er faller av, det blir sår, også rur igjen... og den ruren jeg mener er der lenge... men enkelte tar de ut kanskje når de tørker inne første gangen... men jeg holdt snuppa hjemme fram til det ble rur på sårene.

Back
Topp