Visdomstenner

Kløpulver

Forelsket i forumet
Hvordan er det å ja vondt i visdomstenner? Går på tredje uka med sterke intense smerter i hodet og ikke engang paralgin forte hjelper mot smertene. Først idag gikk det opp for meg at det kanskje kunne være disse forbanna tenna.

Hvordan er det egentlig å fjerne visdomstenner?? Kanskje jeg ikke vil vite det engang...???

Må vel komme meg til en tannlege, men jeg har totalt panikk for denne tannlegen etter de trakk en tann mer eller mindre uten bedøvelse. Kan man evt få fjernet de i narkose..???

Jeg var på sykehuset å fjerna alle 4 visdomstennene.. 2 hos tannlegen, 2 på sykehuset. Sykehuset gjorde definitivt best jobb.

Synes ikke det var vondt, fikk masse bedøvelse.. Skal ikke gå inn på detaljer, for da høres det veldig drastisk ut.

Så ut som en hamster i trynet etterpå. Men alt i alt, heller sykehuset enn tannlegen ble min erfaring..[:D]

ORIGINAL: Kløpulver

Hvordan er det å ja vondt i visdomstenner? Går på tredje uka med sterke intense smerter i hodet og ikke engang paralgin forte hjelper mot smertene. Først idag gikk det opp for meg at det kanskje kunne være disse forbanna tenna.

Hvordan er det egentlig å fjerne visdomstenner?? Kanskje jeg ikke vil vite det engang...???

Ibux tar tann-smerter bedre enn paracet!!

Føltes ut som om noen hadde slått til meg i kjeven/hodet, dro til tannlegen og fikk beskjed om at tre visdomstenner var på vei opp og ut..

Fikk time for ca en måned siden hos "tann"-kirurg som opererte ut alle tre i samme slengen. De setter rikelig med bedøvelse så skal ikke kjenne mye smerte av selve trekkingen har du de rette nervetrådene (hadde IKKE jeg), men hører mange merkelige knekkelyder for å få tanna ut og kjenner kirurgen røsker, trykker og jobber iherdig ;)

Ikke spesielt godt i ei uke etterpå, men går fort over etter det. Fin liten slankekur, du orker tanken på mat og ikke tygge særlig, hehe. Hvis du har flere som må ut må du velge om du vil ha vondt flere ganger etter hverandre eller ta all støyten med en gang.

Det jeg plages med nå er at jeg har "krater" i begge hullene etter tennene i underkjeven, så samler seg mye spennende matrester der, ugg. Fikk beskjed om at det kan ta opp til et år før de lukker seg igjen. Bruker Corsodyl (?) for å begrense bakteriene.

Sorry mange udelikate detaljer... ;)

edit: kostet meg 2800,- for tre visdomstenner mindre.. Kvantumsrabatt!

Jeg var så heldig å få dobbelt sett med visdomstenner oppe, begge sider. Altså 6 visdomstenner altialt. (Hadde det bare betydd at jeg var ekstra vis...[8|]) Når visdomstennene begynner å gjøre vondt er det på tide å tenke på å få de ut. Men hvis det ikke er veldig vondt, og de vokser 'pent' kan det være lurt å vente til de har kommet ordentlig opp, så slipper man kanskje kirurgisk inngrep. Skyll med corsodyl en periode og se om det hjelper på smertene.

Mine to første fjerna jeg når jeg var 12-13, gjorde ikke vondt, men var skikkelig krater etterpå, kunne få en doc halslinse nedi der husker jeg... De to neste fjerna jeg når jeg var ca 21-22, og det var så godt å bli kvitt trykket og smertene i 'hodet'. Tenner i overkjeven er jo direkte forankra i hodeskallen og derfor er lydene litt værre når man borrer i eller trekker disse tennene, men desto bedre effekt av å få de ut når de skaper trøbbel.
De to siste visdomstennene mine har snart vokst helt ut nå, og tannlegen min hadde trukket de hvis det ikke var for at jeg er gravid... så de ligger vel an til å bli dratt ut til våren.
Ikke billig å være så 'vis' [X(]

Har fjernet fem visdomstenner, to trakk jeg, det var gjort på et blunk og var ikke noe særlig plagsomt. Tre ble operert ut på tannkirurgisk klinikk, og det var ikke vondt under inngrepene, jeg var skikkelig bedøvet, men det var som mange sier vondt etterpå... og man får store krater der tennene har vært, men det er verdt det for å slippe smertene

Jeg fjernet 2 visdomstenner for noen mnd siden. Selve inngrepet var ikke vondt, men litt ekkelt å ligge der å høre lyder når man vet hva som skjer.
Dagene etter var helt forferdelig[:o]
Jeg hadde sinnsykt vondt, og ansiktet hovnet opp. Fikk mange blikk hvis jeg gikk ut, noe jeg prøvde å ikke gjøre.
Fikk spørsmål om jeg hadde blitt slått!!
Jeg klarte å spise hvis jeg var forsiktig, og ikke fikk jeg disse kraterne som alle snakker om.
Skjønner ikke hvorfor jeg ikke fikk det, siden de ble operert ut og sydd.
Men godt å slippe den matoppsamlingen [;)]
Levde på smertestillende i ett par uker etterpå, og gruer meg til jeg skal fjerne de to siste visdomstennene[:o]
Lykke til [;)][:D]

Back
Topp