visdomstenner og for liten munn! hjelp :o

Jeg skjønner godt hvordan du har det. Hadde likedan selv, bare hjørnetennene i stedet for fortennene. Er syv-åtte år siden jeg trakk visdomstennene og hjørnetennene foran er fremdeles skjeve. De sluttet å bli verre etter at jeg ble kvitt visdomstennene.

Om jeg var deg ville jeg fått tatt det så raskt som mulig. Har måtte trekke en visdomstann nede som var betent og tre andre visdomstenner som ikke var betent. De tre som ikke var betente ennå var en drøm sammenlignet med den betente.
huff, ja tannlegen sa det var ingen garanti for at de kom til å bli bedre, men den press følelsn kom til å gå over og de kunne fikse seg litt når de fikk bedre plass, men det måtte vi se an. Fjerner første tann neste tirsdag så får første ut fort heldigvis. neste kommer ut i begynnelsn av august så fort hun var tilbake fra ferie. Så føler sånn sett jeg er heldig og slipper å vente så altfor lenge. Heldigvis bare litt betent på ene siden, men ikke noe som trengtes å gjøre noe med siden den skal ut om under en uke. Så krysser fingrene for at det blir bra til slutt.❤️
 
Har tennene vokst ut og kommet gjennom tannkjøttet?
Når folk hr hatt dårlige opplevelser er det oftest fordi tennene har vært betente samtidig. Tenner oppe er også mindre problematiske å trekke enn nede, jeg har trukket ut 1 oppe, den hadde vokst ut gjennom tannkjøttet og jeg kjente null og niks. Så har jeg operert ut en i underkjeven som lå under tannkjøttet og som i tillegg lå feil vei så den vokste ikke oppover, men sidelengs inni jekselen :hilarious: her kjente jeg ingenting under selve oprajsonen, men hadde en del smerter i dagene etterpå. Synes uansett det er mye bedre enn at man kjenner noe mens man sitter i tannlegestolen.

Lykke til ❤️
den som skal fjernes først er så og si hele tanna kommet er litt igjen som ikke har fått plass til å vokse ut, men den sto helt rett så den sa hun kom til å bli enkel å ta. den andre er værre har hull i den siden den har ligget nedi tannkjøttet en stund og ikke fått pusset godt nok siden det har vært en del tannkjøtt over så hun må snitte for å prøve å få godt nok tak på den. Håper bare at hun får den ut! :eek: heldigvis står den også veldig rett og slik. så får håpe det har mye og si når de skal trekkes at det går som en drøm.
 
den som skal fjernes først er så og si hele tanna kommet er litt igjen som ikke har fått plass til å vokse ut, men den sto helt rett så den sa hun kom til å bli enkel å ta. den andre er værre har hull i den siden den har ligget nedi tannkjøttet en stund og ikke fått pusset godt nok siden det har vært en del tannkjøtt over så hun må snitte for å prøve å få godt nok tak på den. Håper bare at hun får den ut! :eek: heldigvis står den også veldig rett og slik. så får håpe det har mye og si når de skal trekkes at det går som en drøm.
Hun får den nok ut. Her hadde ingen av mine kommet ut i det hele tatt. Se lå inni nerva så vanlig tannlege ville ikke røre. Måtte til oral kirurg. De kutta opp tannkjøttet og dro den ut :p
 
Ikke alle visdomstenner er vanskelige å trekke heller. Min kom ut på 1 "jekk", tok kanskje 5 sekunder. Hadde ikke noe spesielt vondt etterpå, bare litt vondt fra såret dersom noe kom borti. Jeg fikk beskjed på forhånd at de kom til å være enkel å ta og det stemte :p

Masse lykke til, godt at du får ordnet opp i dette nå! :)
 
Visdomstanna mi ble også trukket - det er faktisk den minst vonde tannlege-greia jeg har gjort på lenge, også den raskeste. Med bedøvelse var det bare litt løsning på alle sidene, jukk jukk jukk og voila den var ute. Smertemessig var det heller ikke noe voldsverk, jeg trengte ikke ta tabeletter, kun selve såret som var noe ømt i noen dager. Måtte ikke kjøpe inn noe spesielt å spise, spiste normal suppe og vått brød jeg tygde på andre side + banan og yogurt den samme dagen, neste dagene lot jeg bare være å tygge på den siden og plutselig var alt leget og null problems :)

Det der ordner seg, høres ut som de begge kan komme komplikasjonsfritt ut og da er du raskere tilbake til normal. Mye bedre enn å gå og bekymre seg :) Lykke til!
 
Ikke alle visdomstenner er vanskelige å trekke heller. Min kom ut på 1 "jekk", tok kanskje 5 sekunder. Hadde ikke noe spesielt vondt etterpå, bare litt vondt fra såret dersom noe kom borti. Jeg fikk beskjed på forhånd at de kom til å være enkel å ta og det stemte :p

Masse lykke til, godt at du får ordnet opp i dette nå! :)
Visdomstanna mi ble også trukket - det er faktisk den minst vonde tannlege-greia jeg har gjort på lenge, også den raskeste. Med bedøvelse var det bare litt løsning på alle sidene, jukk jukk jukk og voila den var ute. Smertemessig var det heller ikke noe voldsverk, jeg trengte ikke ta tabeletter, kun selve såret som var noe ømt i noen dager. Måtte ikke kjøpe inn noe spesielt å spise, spiste normal suppe og vått brød jeg tygde på andre side + banan og yogurt den samme dagen, neste dagene lot jeg bare være å tygge på den siden og plutselig var alt leget og null problems :)

Det der ordner seg, høres ut som de begge kan komme komplikasjonsfritt ut og da er du raskere tilbake til normal. Mye bedre enn å gå og bekymre seg :) Lykke til!


Var dette tenner i overkjeven som hadde vokst ut? Her har jeg hvertfall samme opplevelse.
Hva gjelder tann i underkjeven var det en litt annen prosedyre. Men det var jo operasjon, og det er visst annerledes enn trekking.
 
Var dette tenner i overkjeven som hadde vokst ut? Her har jeg hvertfall samme opplevelse.
Hva gjelder tann i underkjeven var det en litt annen prosedyre. Men det var jo operasjon, og det er visst annerledes enn trekking.

Min var i underkjeven, og så og si vokst ut, men hadde hud/tannkjøtt liggende over halve tannen. :)
 
Visdomstanna mi ble også trukket - det er faktisk den minst vonde tannlege-greia jeg har gjort på lenge, også den raskeste. Med bedøvelse var det bare litt løsning på alle sidene, jukk jukk jukk og voila den var ute. Smertemessig var det heller ikke noe voldsverk, jeg trengte ikke ta tabeletter, kun selve såret som var noe ømt i noen dager. Måtte ikke kjøpe inn noe spesielt å spise, spiste normal suppe og vått brød jeg tygde på andre side + banan og yogurt den samme dagen, neste dagene lot jeg bare være å tygge på den siden og plutselig var alt leget og null problems :)

Det der ordner seg, høres ut som de begge kan komme komplikasjonsfritt ut og da er du raskere tilbake til normal. Mye bedre enn å gå og bekymre seg :) Lykke til!

takk takk,
Fikk fjernet nr 1 i dag, den satt bom fast så når tannlegen tok ekstra i så knakk den. så her står det en rot igjen. Måtte følge med at jeg ikke ble dårlig eller noe. Hvis jeg ikke ble det eller plaget så skulle den bare være der og den kunne kanskje komme seg ut selv også. Håper at den finner veien ut selv ganske fort slik at det ikke blir noe tull.

Om noen har erfaringer med at en bit av rota sitter igjen skriv gjerne! ♥️
 
takk takk,
Fikk fjernet nr 1 i dag, den satt bom fast så når tannlegen tok ekstra i så knakk den. så her står det en rot igjen. Måtte følge med at jeg ikke ble dårlig eller noe. Hvis jeg ikke ble det eller plaget så skulle den bare være der og den kunne kanskje komme seg ut selv også. Håper at den finner veien ut selv ganske fort slik at det ikke blir noe tull.

Om noen har erfaringer med at en bit av rota sitter igjen skriv gjerne! ♥️

Jeg har opplevd at en liten flik av kjevebenet løsnet og ble liggende i hullet nede i kjeven etter trekking av visdomstann. Det førte til betennelse, feber og antibiotikakur dessverre. Den lille fliken hindret såret i å gro, men antibiotikaen som ble lagt rett i såret fikk hjulpet såre til å «kvitte» seg med det som ikke skulle være der. Så fliken med ben ble skjøvet oppover og jeg fjernet den selv fysisk fra hullet. Det kan være det er noe helt annet med roten til tannen, siden det allerede er naturlig for tannkjøttet at det ligger der:)

Jeg har selv tannlegeskrekk, og etter den runden dro jeg til en tannlege som er ekspert på oss med tannlegeskrekk, og det var en drøm! Han visste hva jeg hadde opplevd og var veldig tydelig på at det ikke skulle være noe igjen etter en trekking.

Vil ikke skremme deg og ser det er noen dager siden du trakk tanna, men vær forsiktig med at det ikke ligger igjen matrester i såret før det er grodd!
 
Jeg måtte operere ut mine visdomstenner, det var ikke plass til de, så de måtte knuses og fjernes bit for bit.
 
Back
Topp